שמן זית בריאות בבקבוק: נציג את העובדות ונחשוף את המיתוסים!

שמן זית הוא אחד השמנים שנעשה בהם הכי הרבה שימוש בישראל. הוא חלק בלתי נפרד מדיאטה ים תיכונית אמיתית ובנינו – הוא גם ממש טעים ובריא! בבקבוק שמן זית בריאות רבה והכתבה הזו תתמקד בנושא הזה בלבד. כאן בבלוג תמצאו שתי כתבות נוספות בנושא האחת היא המדריך לבחירת שמן זית בריא באמת והשנייה עוסקת בכל מה שצריך לדעת לגבי שמן זית לטיגון. אז נתחיל

שמן זית בריאות בבקבוק: נציג את העובדות ונחשוף את המיתוסים!
בכתבה הזו תקראו על:

שמן זית בריאות בבקבוק

האוכל שאנחנו אוכלים מורכב משלל רכיבים: מינרלים, וימינים ושפע תרכובות אורגניות. אותם הרכיבים חיוניים לפעילות השוטפת של מערכות גופנו ועל כן יש חשיבות בהשגתם. עם זאת חשוב להבהיר: ישנם מקורות תזונה רבים לאותם ויטמינים ומינרלים. זה שרכיב מסויים נמצא במזון מסויים לא הופך אותו עליון לעומת מזון אחר. אני אסביר.

ויטמין C ידוע ככזה החשוב לצריכה בשל השפעתו החיובית על מערכת החיסון שלנו. אין זה אומר שאכילת תפוז תחזק את מערכת החיסון שלנו. זה לא התפוז כמאכל, אלא הויטמין שבו. לכן, חשוב שבתפריט שלנו יהיו מקורות של ויטמין סי במזון.

על מנת שנוכל לקשור בין הטבה בריאותית לבין מאכל מסויים (ולא למרכיבים הייחודיים שבו) יש צורך במחקר ואישור של גוף בריאות רשמי. לכן, בכתבה הזו אני מביאה בפניכם את הטענות אשר אושרו על ידי ה FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) וגם ה EFSA (הרשות האירופית לבטיחות המזון), לגבי שמן זית בריאות ואורח חיים בריא.

שמן זית בריאות לבבית

רבות נאמר (או למעשה נכתב) על הקשר בין צריכת שמן זית לבין שמירה על בריאות הלב. ובכן, עכשיו זה רשמי ובהחלט אפשר לעשות את הקשר. כמובן שהנוסח הרשמי הרבה פחות מחייב (ובצדק) חשוב להיות זהירים עם המלצות חד משמעיות. לכן, אני מצרפת פה את הנוסח המקוצר (בתרגום לעברית כמובן). רגע לפני הנוסח, הסבר קצר על חומצת שומן מיוחדת שנמצאת בשמן הזית.

חומצה אולאית היא חומצת שומן חד בלתי רוויה המרכיבה את שמן הזית. המשמעות היא שיש לה פחות קשרי מימן לעומת שמנים אחרים, כך המבנה שלה יציב והיא בסיכון נמוך יותר להתחמצן. לעובדה זו משמעות בריאותית כפי שהכתב בנייר עמדה רשמי:

“עדויות מדעיות תומכות אך לא נחרצות, מצביעות על כך שצריכה של כ 1.5 כפות שמנים המכילים רמות גבוהות של חומצה אולאית (אומגה 9), עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב כליליות. כדי להשיג תועלת אפשרית זו, שמנים המכילים חומצה אולאית צריכים להחליף שומנים ושמנים עתירי שומן רווי ולא להגדיל את סך הקלוריות הכולל שצורכים ביום.”

התנאי לריכוז נאות של חומצה אולאית בשמן הינו לפחות 70% וזו הכמות שמצויה בשמן זית. לכן, טענה זו תקפה לגבי שמן זית.

בנוסף קיימת התייחסות ספציפית גם לשמן זית בכמות של כ 2 כפות ליום:

“עדויות מדעיות מוגבלות ולא נחרצות מצביעות על כך שצריכת כ 2 כפות שן זית מידי יום עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב כליליות עקב השומן החד בלתי רווי בשמן זית כדי להשיג תועלת אפשרית זו, יש להחליף שמן זית בכמות דומה של שומנים ושמנים עתירי שומן רווי מבלי להגדיל את צריכת הקלוריות היומית”.

שמן זית בריאות ושמירה על רמות כולסטרול תקינות בדם

אחד הגורמים בשמירה על בריאות לבבית, היא שמירה על רמות כולסטרול נאותות. לכן, הטיעון בא לגבי שמן זית בריאות ולב מתייחס באופן ספציפי לכולסטרול:

אני מציינת שההטענה הבאה מאושרת רק על ידי ה EFSA:

“החלפת שומנים רוויים בשומנים בלתי רוויםים תורמת לשמירה על רמות כולסטרול תקינות בדם” כפי שכבר הבנו שמן זית נמצא ברשימת המזונות שטענה זו חלה עליהן.

שמן זית בריאות בדמות תרכובות צמחיות מעניינות

בדומה לנוכחותם בתה ירוק גם שמן זית מכיל נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים, וזו בשורה אמיתית. מדובר בפיטוכימיקלים (תרכובות צמחיות) שמקורם בצומח ויש להם תכונות נוגדות חמצון. עצי זית מפתחים שפע של פוליפנולים לצורך שמירה על הזיתים. עצי זית מפתחים כמות גבוה של פוליפנולים ביחס לגידולים אחרים.

בעת צריכה של שמן זית, אנחנו זוכים בהגנה של הפוליפנולים שנועדו עבור הזיתים והם מגינים על הגוף שלנו. הם בעלי תכונות אנטי דלקתיות ושפע של טוב.

במקרה הזה לא ניתן לומר שצריכת שמן זית נוגדת דלקת, אך הוא בהחלט מכיל רכיבים שעשויים לעשות זאת.

לסיכום, בבקבוק שמן זית בריאות לא קטנה. חלקה ישירה בשל ריכת שמן זית וחלקה מעניקה לגופנו שפע של רכיבים שהם – בריאים עבורנו. עכשיו יש לכם את המידע המדוייק ביותר איתו תוכלו לבצע בחירות מושכלות.  תודה לדיאטניות שני ארד ורותי לטר שכתבו סקירה עבור חברת יד מרדכי בנושא. קטעים מהסקירה שולבו בכתבה זו.

שמן זית בריאות בבקבוק: נציג את העובדות ונחשוף את המיתוסים!

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: