שמן זרעי ענבים: ערך תזונתי, וכיצד הכי בריא להשתמש בו?

זמן זרעי ענבים הוא שמן שקנו עולה עם השנים. האם הוא באמת מומלץ לשימוש? לתיבול או לטיגון? ואולי בכלל לא? בואו להכיר מקרוב שמן זרעי ענבים

שמן זרעי ענבים: ערך תזונתי, וכיצד הכי בריא להשתמש בו?
בכתבה הזו תקראו על:

שמן זרעי ענבים: מה הוא ואיך מפיקים אותו?

שמן זרעי ענבים כשמו כן הוא, שמן המופק מזרעי הענבים, תוצר נלווה לתהליך ייצור יין. מבחינה עסקית ואולי גם בפן של קיימות, ייצור שמן זרעי ענבים הוא רעיון מצויין. במשך אלפי שנים נותרו ליצרני היין כמויות בלתי רגילות של תוצר לוואי חסר תועלת ובימינו – יש לו תוכלת.

שמן זרעי ענבים לרוב מופק במפעלים על ידי ריסוק זרעי הענבים ושימוש בממסים כאשר אחד מהם נקרא הקסאן. הקסאן הוא חומר המיוצר על ידי זיקוק נפט ומשמש למיצוי שמנים לבישול, לדבקים ולנעליים וגם בעבור מוצרי טקסטיל שונים וגם עור. ההשפעה ארוכת הטווח של ההקסאן טרם התגלתה על אף העובדה שהוא מותר לשימוש. קצת כמו צבעי מאכל מלאכותיים (שהוחלפו בצבעי מאכל טבעיים!).

הסוגים האיכותיים (והבריאים) יותר של שמן זרעי ענבים (ועוד שמנים כמו שמן זית) הם שמנים מכבישה קרה.

אלא אם צויין אחרת על האריזה, יש להניח כי זמן זרעי ענבים מצוי הוא כזה שהופק בכבישה חמה תוך שימוש בממס הקסאן. השפעותו ארוכות הטווח עוד לא לגמרי ידועות ועל כן כדאי לחפש שמן זרעי ענבים בכבישה קרה.

בקבוק שמן זרעי ענבים

שמן זרעי ענבים ערך תזונתי

לפני שנדון בשאלת הבריאות, כדאי להכיר את התכולה של שמן זרעי ענבים.
הרכב חומצות השומן של שמן זרעי ענבים:

שומן רווי: 10%
שומן חד בלתי רווי: 16%
שומן רב בלתי רווי: 70%

כמו כל שמן ממקור צמחי, שמן זרעי ענבים מכיל בעיקר שומנים רב בלתי רוויים, מסוג אומגה 6.  התזונה הישראלית עשירה בחומצת השומן אומגה 6 ולעומת זאת דלה באומגה 3. עובדה זו חשובה היות ומספר מחקרים לא קטן מראים כי צריכת חומצות שומן מסוג אומגה 6 על פני אמגה 3, קשורים בסיכון מוגבר להפתחתת דלקת. עם זאת, לא ברור אם אומגה 6 שמקורה שמן זרעי ענבים תורמת לתופעה זו. 

שמן זרעי ענבים מכיל גם ויטמין E המשמש בגופנו כנוגד חמצון. 

שמן זרעי ענבים וסגולותיות הבריאותיות: האמנם?

למרות שמייחסים לו סגולות בריאותיות רבות כמו שליטה ברמות הכולסטרול בדם, מניעת סוכרת ואפילו שמירה על בריאות העור. המחקר בבני אדם מועט מאוד ועל כן קשה להסיק מסקנות שכאלו. אציין שמרבית הטענות הבריאותיות שמייחסים לשמן זרעי ענבים מבוססות על כמויות גבוהות לכאורה של חומרים מזינים בשמן עצמו. נוגדי חמצון ושומנים רב בלתי רוויים. כפי שראינו קודם הלכה למעשה התכולה הזו איננה מאוד מרשימה. 

האם בריא לטגן עם שמן זרעי ענבים?

כשאנו בוחרים שמן לטיגון כדאי לבחור בזה שיש לו נקודת עישון גבוהה. ולשמן זרעי ענבים יש אחת כזו.

מסיבה זו, הוא מפורסם כבחירה טובה לבישול בחום גבוה כמו טיגון.

עם זאת, זו עשויה להיות עצה גרועה, שכן שמן זרעי ענבים מכיל גם חומצות שומן רב בלתי רוויות. חומצות שומן אלה נוטות להגיב עם חמצן בחום גבוה, ועלולות ליצור תרכובות מזיקות ורדיקלים חופשיים.

במילים אחרות, שמן זרעי ענבים הוא לא הבחירה הטובה לטיגון.

שמני הבישול המתאימים ביותר לטיגון בחום גבוה הם אלה המכילים בעיקר שומנים רוויים או שומנים חד בלתי רוויים, כמו שמן זית ושמן אבוקדו. הם פחות נוטים להגיב עם חמצן בעת חימום.

שמן זרעי ענבים מכבישה קרה יכול להיות מתאים לתיבול סלט ומאכלים שונים.  

לסיכום, שמן זרעי ענבים מופק מזרעי ענבים, שהם תוצר נלווה לתהליך של ייצור יין.

הוא יחסית עשיר בוויטמין E ובנוגדי חמצון פנוליים, כמו גם מקור עשיר של חומצות שומן מסוג אומגה 6. למרבה הצער, קיים מחסור במחקר על שמן זרעי ענבים, כך שההשפעות הבריאותיות שלו אינן מובנות במלואן.

אף שאין שום דבר רע בשימוש בשמן זרעי בכבישה קרה לתיבול של סלטים, רמות חומצות השומן הרב בלתי רוויות שלו הופכות אותו לבלתי מתאים לבישול בחום גבוה, כגון טיגון.

אם אתם מחפשים שמן איכותי יותר לטיגון נסו שמן אבוקדו או שמן זית .

שמן זרעי ענבים: ערך תזונתי, וכיצד הכי בריא להשתמש בו?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

3 תגובות

  1. היי קרן
    הבעיה שאין להשיג שמן זרעי ענבים בכבישה קרה
    מה שמוכרים בארץ זה יבוא מאיטליה והוא מזוכך בלבד

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: