שמן זית לטיגון: לנסות או להיזהר?

אורח חיים בריא ותזונה נכונה עבורנו לא כוללים טיגון כחלק מהשיטות המומלצות להכנת אוכל. אבל! החיים אינם מושלמים וגם התזונה שלנו לא יכולה להיות. אז, אם כבר מטגנים בואו ללמוד על השימוש של שמן זית לטיגון ומדוע זה דווקא רעיון ממש טוב לטגן בשמן זית.

שמן זית לטיגון: לנסות או להיזהר?
בכתבה הזו תקראו על:

ההתאמה של שמן זית לטיגון

כדי ששמן מסוים יהיה כזה המתאים לטיגון כדאי שתהיה לו נקודת עישון גבוה ועליו להיות כמה שיותר יציב. באופן כזה מידת השינוי שיעבור בחימום יהיה קטן לעומת שמנים אחרים; הסיכון שיווצרו בו בו חומרים שמזיקים לנו יקטן ומידת הבריאות בו תפגע באופן מינימלי. שמן זית הוא בעל נקודת עישון גבוה ובנוסף הרכב השומני הייחודי בו מאפשר יציבות לאורך הטיגון.

ההתאמה של שמן זית לטיגון

מהי נקודת עישון של שמן?

נקודת עישון היא הטמפרטורה בה מתחיל תהליך פירוקת של חומצות השומן (המרכיבות את השמן) למרכיביהן; חומצות שומן חופשיות וגליצרול. הגליצרול שמרכיב את חומצות השומן בשמנים השונים הוא זה שפירוקו נותן לשמן שרוף מעין עשן כחול. בנוסף, כשהוא מתחמצן עלולות להיווצר תרכובות אשר אינן בריאות. וזה כמובן לא מצב כדאי.

אם כן, הטמפרטורה אליה מגיע שמן במחבת נע בטווח של 120 מעלות בטיגון קל ל 180 בטיגון עמוק. באפייה החום יכול להגיע גם עד 200 מעלות. 

נקודת עישון של שמן זית נמצאת בטווח של 190 – 200 מעלות צלזיוס. על כן, מבחינת נקודת עישון אפשר לעשות שימוש של שמן זית לטיגון.

הסיבה בגינה מדובר בטווח של נקודת עישון ולא אחת מדוייק היא שיש שונות בין הסוגים השונים של שמני הזית. זמן זית מכיל תרכובות בשם פוליפנולים. מדובר בנוגדי חמצון, הריכוז שלהם משפיע על נקודת העישון. גורמים נוספים המשפיעים על קצב החימום של השמן הם כמות החומצה האולאית שבו (אומגה 9 – מיד אסביר בהרחבה) וכמובן הזן של השמן.

ההתאמה של שמן זית לטיגון נובעת גם מהיציבות

בשמן זית קיימות מעט חומצות שומן רוויות (לעומת שמן קוקוס או שמנים אחרים שמקורם בחי). מרבית חומצות השומן בשמן זית הן חד בלתי רוויות (זוכרים את אומגה 9 מהפיסקה הקודמת…). כלומר, אלה חומצות שומן עם מעט קשרי מימן (עד כאן עם הכימיה).

המשמעות היא שחומצות השומן האלו פחות נתונות למתקפות על ידי חמצן ונוטות להתחמצן פחות מחומצות שומן רב בלתי רוויות (כמו אוגמה 3). וזה יתרון אדיר בעת חימום. חומצות שומן אלה (שלאו דווקא מומלצות לצריכה מוגברת בתוך
תפריט דיאטה מאוזן) לא מתפרקות מהר ותורמות ליציבות של שמן זית. מסיבה זו קיימת התאמה של זמן זית לטיגון.

עוד עצות שכדאי ליישם בשימוש של שמן זית לטיגון

ההתאמה של שמן זית לטיגון נשענת על ההנחה שהוא אוחסן כראוי וטופל היטב לפני ההגעה למטבח שלכם:

  1. חשיפה ממושכת של שמן זית לשמש (כמו הצגתו בחלון ראווה למשל) עלולה לגרום לתהליכי חמצון בו. כך, כשמגיע למטבח שלכם הוא איננו שמן זית אידיאלי והטיגון בו עלול להיות לא בריא.על כן, מומלץ לרכוש שמן זית ממקום שניתן לסמוך עליו שהיה אחסון ראוי לשמן שלכם, כמו גם בית בד אחראי שערך את הסיק וההפקה של השמן בתנאים טובים. בביתכן, אחסנו את השמש הרחק משמש וחום, בקבוק זכוכית כהה במקור יבש ומוצל.
  2. הקפידו שלא לפתוח את בקבוק שמן הזית שלכם שלא לצורך. פתיחת הבקבוק מכניסה חמצן לתוכו ומקצרת את אורך חיי המדף שלו (מרגע הפתיחה שמן זית נשמר בריא למשך כ 3 חודשים). השתדלו לרכוש בקבוקים קטנים או להעביר קצת שמן זית לכלי הגשה בעת הארוחה (כך לא תפתחו ותסגרו את הבקבוק פעמים רבות).
  3. השתדלו לטגן בשמן רדוד – השתמשו בכלי טיגון בעל שטח פנים קטן. הסיבה לכך היא כדי להפחית את חשיפת השמן לחמצן.
  4. השתדלו לקצר את זמן הטיגון וכמובן, לא להשתמש פעמיים באותו השמן.
  5. בבישול כדאי להוסיף את שמן הזית (או לפחות חצי ממנו) לקראת סוף הבישול. זאת על מנת לקצר את חשיפתו לחום.

אני מקווה שהכתבה הזו עזרה לכם להפטר ממיתוס ישן ולהבין שינה התאמה מעולה של זמן זית לטיגון. זאת בתנאי שפועלים באופן הנכון.  תודה לתזונאיות רותי לטר ושני ארד שערכו סקירה עבור חברת יד מרדכי בנושא שמן זית. קטעים מהסקירה שולבו בכתבה זו.

שמן זית לטיגון: לנסות או להיזהר?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

4 תגובות

  1. שלום,
    אם אני מכינה עוף וירקות בתנור על חום 180 למשך שעה וחצי, אני יכולה לתבל בשמן זית או שלא? תודה רבה

  2. היי.
    הבנתי ששמן זית מתחצן יותר משמנים אחרים. אם כך, אני מבין ממאמרך שאפשר להיות שקט ואם כן: רציתי לדעת מעבר לכמה זמן (בטמפ’ סבירה) מומלץ לא לטגן בשמן זית או שגם כאן אין חשש. תודה

    1. שלום לך,
      נכון- שמן זית לא מתחמצן יותר משמנים אחרים- להפך.
      מה שכן יש להמנע מטיגון חוזר- כלומר לטגן פעם אחת את כל מה שרוצים ולזרוק את השמן (כך עם כל שמן שתבחר לטיגון) ולכן למימד הזמן אין משמעות.

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: