כולסטרול רע: על מה הוא מעיד והאם אפשר להשפיע עליו?

כולסטרול רע LDL

תוכן עניינים

מהו כולסטרול רע?

כולסטרול הוא מולקולה חשובה בגוף שלנו. הוא מרכיב הורמונים כמו הורמוני המין (אסטרוגן וטוסטסטרון), הוא לוקח חלק בייצור ויטמין D החשוב לבניית העצמות שלנו ועוד.

כולסטרול לא יכול לנוע לבדו בדם היות בגלל שזרם הדם שלנו נוזלי וכולסטרול הוא שומני (ממש כמו ששמן צף על פני מים). לכן, הוא מקבל “סיוע” מנשא המורכב מחלבון. נשא החלבון מגיע בכמה צורות וסוגים. למרות שנהוג לומר שיש בגופנו כמה סוגים של כולסטרול – האמת היא שהכולסטרול בגופנו מחובר לכמה סוגים של נשאים! השמות כולסטורול רע או כולסטרול טוב הם נגזרת של נשאים אלה.

כמות הכולסטרול בגוף שלנו מורכבת ממגוון סוגי כולסטרול והם מחוברים לנשאים שונים. המוכרים ביותר הם:

  1. כולסטרול HDL – המכונה כולסטרול טוב
  2. כולסטרול LDL – המכונה כולסטרול רע

על כולסטרול רע ארחיב מיד.

כאן אציין שכולסטרול טוב הוא כזה שדווקא נרצה כמות גבוה ממנו. כמה? מעל ל 40 מ”ל\ ד”ל בשנים ומעל 50 מג”\ ד”ל בגברים.

תמונה המציגה גורמים כולסטרול רע

על רמות הכולסטרול בגופנו להיות בטווח שמתחת ל 200 מ”ג\ ד”ל. אבל, אם הסיבה לחריגה מהנורמה היא בגלל הכולסטרול הטוב, אין סכנה לעומת חריגה בגלל עלייה של כולסטרול רע.

כולסטרול רע ערכים אופטימליים

על פי איגוד הלב האמריקני כדאי לערוך בדיקת דם (בניהם בדיקה ייעודית של כולסטרול) כבר עד גיל 20. רמות גבוהות של כולסטרול לא שמורות לגילאים המבוגרים בלבד. זהו מדד שיש לעקוב אחריו לאורך השנים. בעיקר אם מעשנים או נמצאים בקבוצות סיכון לכולסטרול גבוה.

רמה תקינה של כולסטרול טוב מסוג LDL היא מתחת ל 100 מ”ג\ ד”ל בגברים ונשים. בטווח של בדיקות הדם בקופ”ח נראה את הגבול העליון ש 130 מ”ג\ דל. 130 הוא ערך המוגדר “נסבל” ועוד לא דורש טיפול. אולם הגישה הרפואית היא לשאוף להמצא מתחת ל 100.

רמה גבוה של כולסטרול רע בשני המינים היא מעל 130 מ”ג\ ד”ל.

לעתים רופאים עשויים להגביל רמות כולסטרול רע גם למתחת ל 100 מ”ג\ ד”ל כאשר קיימת מחלה לבבית או סיכון גבוה במיוחד. חשוב לציין כי רק הרופא שלך יכול לקבוע מהו ערך תקין של כולסטרול רע עבורך.

איך מורידים כולסטרול רע?

אין ספק שרמות של כולסטרול רע מושפעות מהגנטיקה שלנו. אבל, זה לא אומר שאין אפשרות לשנות את המצב. ייתכן ויהיה צורך לעבוד קצת קשה יותר לעומת אחרים שלהם סיפור גנטי אחר. 

לתזונה ופעילות גופנית השפעה מכרעת על סטטוס כולסטרול רע וכולסטרול כללי בדם. הקווים המנחים הם צמצום כמות של שומן רווי והגברה של צריכת סיבים תזונתיים בתפריט להורדת כולסטרול.

קיימת גם רשימה ברורה של מה אסור לאכול כשיש כולסטרול גבוה והיא שמורה לאנשים שמצבם כבר מורכב יותר. זו התשובה הקצרה לשאלה איך מורידים כולסטרול רע.

ישנם מצבים בהם שינוי הרגלים ואימוץ אורח חיים בריא יספיקו ולא יהיה צורך בטיפול תרופתי. במקרים אחרים יידרש טיפול תרופתי. במקרים בהם נדרש טיפול תרופתי חשוב מאוד לזכור: מעבר לתזונה נכונה והתמדה בפעילות גופנית יעזרו למינון התרופות להיות נמוך לעומת מצב בו אין שינוי באורח החיים.  בכל מקרה על הצורך בטיפול תרופתי יחליט בסופו של דבר אך ורק הרופא שלך.

תוך כמה זמן נראה שינוי בבדיקות הדם?​

מקובלת להמתין תקופה של 3 חודשים מתחילתו של שינוי תזונתי ועד לבדיקת דם חוזרת שנועדה לאמוד שינוי.

כולסטרול רע לפני ואחרי

המטופלת שתמונות בדיקות הדם שלה מוצגות כאן. הגיעה לקליניקה עם בדיקות דם בטווח של כשנה אחרונה (זהו טווח בדיקות דם מקובל להתייחסות).

התהליך הזה לקח לנו חצי שנה ובסופו ניתן לראות כי רמות כולסטרו רע ירדו מ 130.4 מ”ג\ ד”ך ל 117.1 מ”ג\ ד”ל במקרה הזה הרופא לא ביקש טיפול תרופתי בשלב ראשון.  

אגב, רמות הכולסטרול בתמונת ה”אחרי” היגעו בדף נפרד לכן ביצעתי עריכה לשים אותו באותו הדף עם יתר הבדיקות והוא נראה גדול יותר 🙂

כולסטרול רע: על מה הוא מעיד והאם אפשר להשפיע עליו?
כולסטרול רע לפני השינוי התזונתי
כולסטרול רע: על מה הוא מעיד והאם אפשר להשפיע עליו?
כולסטרול רע אחרי השינוי התזונתי

לסיכום, בין אם אתם נוטלים תרופות ובין אם לא, ההשפעה של התזונה שלכם על כולסטרול רע היא קריטית ובהחלט רצוי לערוך שינויים כמה שיותר מהר תחת פיקוח של אשת מקצוע.

אשמח לשמוע עוד!

לתיאום פגישת ייעוץ עם קרן אן וצוות הדיאטניות השאירו פרטים

אשמח להצטרף לקהילה!

אהבת את הכתבה?
הצטרפו לקהילת הבריאות שלי
לקבלת עדכונים והטבות

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: