כולסטרול טוב: על מה הוא מעיד והאם אפשר להשפיע עליו?

כולסטרול טוב

תוכן עניינים

מהו כולסטרול טוב?​

כולסטרול הוא מולקולה נחוצה לגופנו. הוא מרכיב הורמונים שונים כמו אסטרוגן וטוסטסטרון, לוקח חלק בייצור של ויטמין D שחיוני לעצמות שלנו ועוד. מולקולת הכולסטרול לא יכולה לנוע לבדה בדם היות והיא מולקולה שומנית והדם שלנו נוזלי. לכן, היא מקבלת “עזרה” מנשא עשוי חלבון אשר על גביו היא נעה. לנשא הזה כמה סוגים. לכן, נהוג לומר שיש בגופנו כמה סוגים של כולסטרול. למעשה יש כולסטרול המחובר לכמה נשאים.

כמות הכולסטרול הכוללת בגוף שלנו מורכבת ממגוון סוגי כולסטרול על גבי נשאים שונים כאשר המוכרים ביותר הם:

  1. כולסטרול HDL – המכונה כולסטרול טוב
  2. כולסטרול LDL – המכונה כולסטרול רע

הכולסטרול הרע הוא זה שנרצה כמות מעטה ככל הניתן ממנו (ועד 100 מ”ל\ ד”ל) בעוד שנרצה מדד גבוה של כולסטרול טוב.

כולסטרול טוב הוא כמו שואב אבק לכולסטרול בגופנו, הוא מסייע להוציא עודפי כולסטרול מגופנו ובכך מונע את הצטברותו ליצירת אותו פלאק  טרשתי מסוכן. כולסטרול טוב, מסייע בהעברת עודפי הכולסטרול הרע אל הכבד ומשם אל מחוץ לגוף. בגלל עובדה זו רמה גבוה של כולסטרול טוה מהווה גורם שלמעשה מפחית את הסיכון למחלות לב, התקף לב ושבץ.

כולסטרול HDL טוב

כולסטרול טוב ערכים אופטימליים​

על פי איגוד הלב האמריקני רצוי לבצע בדיקת דם (בניהם בדיקה ייעודית של כולסטרול) כבר עד גיל 20. רמות גבוהות של כולסטרול אין שמורות לגיל המבוגר בלבד. זהו מדד שיש לעקוב אחריו לאורך השנים.

רמה תקינה של כולסטרול טוב מסוג HDL היא מעל ל 40 מ”ג\ ד”ל בגברים ומעל 50 מ”ג\ ד”ל לנשים.

רמה גבוה של כולסטרול טוב בשני המינים היא מעל 60 מ”ג\ ד”ל.

לעתים רמות כולסטרול טוב יכולות להגיע ל 100 מ”ג\ ד”ל מה שעלול להוביל לתוצאה לא תקינה לכאורה של רמות הכולסטרול הכוללות בדם. לכן, חשוב לא רק לבצע בדיקות דם אלא גם לגשת לרופא ולדיאטנית לשם פענוח התוצאות.

רמות נמוכות מהרף התקן של כולסטרול טוב מהווה גורם סיכון למחלות לב וכלי דם.

האם אפשר להעלות כולסטרול טוב?​

למרות שהייתי שמחה לפרסם את עשרת המאכלים שיעלו לך כם את הכולסטרול הטוב, לצערי אין כזו. מה שמשפיע על רמות של כולסטרול טוב הם למעשה לא מזון אלא הנטיקה שלנו ומספר גורמים רפואיים וסביבתיים.

גורמים המשפיעים לרעה על כולסטרול טוב​

ספויילר: הרשימה הזו עלולה לא להפתיע אתכם כלל:

  1. השמנה
  2. אורח חיים יושבני
  3. סכרת סוג 2
  4. גורמי דלקת גבוהים
  5. עישון סיגריות

גורמים המשפיעים לטובה על כולסטרול טוב​

הורמונים מסוימים, כגון אסטרוגן או הורמוני בלוטת התריס, עשויים להוביל לרמות גבוהות יותר של כולסטרול טוב. פעילות גופנית קשורה גם היא ל-HDL גבוה יותר, על פי מחקרים.

ומה עם אוכל?​

אמנם אין מאכלים אשר יכולים לסייע ישירות בהעלאת כולסטרול טוב, עדיין לביחרות התזונתיות יש אפשרות לסייע בהורדת את רמות הכולסטרול הרע, מה שמשפר את יחס ה-HDL ל-LDL.

תפריט להורדת כולסטרול הוא לרוב כזה שיכלול יותר סיבים תזונתיים, פחות שומן רווי וגם תה ירוק. בכדי להעמיק בשאלה מה אסור לאכול כשיש כולסטרול גבוה מסוג LDL, תוכלו להקליק על הקישור ולהגיע לכתבה ייעודית בנושא.

כולסטרול טוב לפני ואחרי​

אם שפר עליכם המזל ונולדתם עם נתונים גבוהים של כולסטרול טוב – אל תקחו אותו כמובן מאליו. התאמנו, איכלו נכון וטפחו אותו כי זה ישתם בטווח הארוך.

אם שפר עליכם המזל בהרבה תחומים, אבל בתחום של כולסטרול טוב לאו דווקא – אל תאמרו נואש. התאמנו ואיכלו נכון כי כפי שאפשר לראות בתמונות כאן דם שינוי כביכול קטן יכול להיות ההבדל בין רמות תקינות של כולסטרול טוב לרמות גבוהות המהוות גורם מגן מפני מחלות לב וכלי דם.

אשמח לשמוע עוד!

לתיאום פגישת ייעוץ עם קרן אן וצוות הדיאטניות השאירו פרטים

אשמח להצטרף לקהילה!

אהבת את הכתבה?
הצטרפו לקהילת הבריאות שלי
לקבלת עדכונים והטבות

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: