תפריט להורדת כולסטרול: 3 עקרונות + דוגמא לתפריט מהקליניקה

תפריט להורדת כולסטרול מורכב ממספר עקרונות ברורים, יחד עם זאת חשוב שיהיה מותאם לאורח החיים שלכם ועוד רצונות שאולי יש לכם. בואו נתחיל:

תפריט להורדת כולסטרול: 3 עקרונות + דוגמא לתפריט מהקליניקה
בכתבה הזו תקראו על:

תפריט להורדת כולסטרול: איך זה נראה?

תפריט להורדת כולסטרול הוא למעשה תפריט המתאים לאורח החיים שלכם ולעוד מטרות שאולי יש לכם (ירידה במשקל? איזון רמות סוכר? וכדומה) עליו מכילים גם מספר עקרונות שיסייעו באיזון רמות הכולסטרול בדם.

תחילה נעבור על העקרונות ובהמשך הכתבה דוגמה מהקליניקה שלי “לפני ואחרי” של תפריט להורדת כולסטרול:

דוגמא לתפריט להורדת כולסטרול

1. תפריט להורדת כולסטרול כולל פחות שומן רווי

כולסטרול הוא מולקולה שיוצרת חומר בעל מרקם שעוותי שנמצא בתאי גופנו. מקורו של הכולסטרול במאכלים מן החי (אותם אנו אוכלים) וגם ייצור עצמי של הגוף שלנו.

עודף כולסטרול בדם עלול להיות מסוכן. מצב כרוני בו רמות כולסטרול בדם גבוהות מהרצוי, עלול להוביל להצטברותו ושקיעתו בכלי הדם. תהליך זה עלול להוביל לחסימה של כלי דם שתסתיים בהיווצרות של קריש דם, שבץ או מחלת לב.

היות ואין לנו השפעה על הייצור העצמי של כולסטרול בגוף, הצעד הראשון יהיה הגבלת כמות השומן הרווי בתפריט.

למעשה תפריט להורדת כולסטרול הוא תפריט דל בשומן מן החי. כמה דל? על פי דיאטת DASH ׁ(שמטרתה להוריד לחץ דם) כמות השומן הרווי לא תעלה על 6% מסך השומנים בתפריט. זאת לעומת 10% שומן רווי המומלץ בתור הכמות המקסימלית לאנשים בריאים, על פי ארגוני הבריאות בעולם ומשרד הבריאות בישראל.

חשוב לציין שכמות השומן בתפריט צריכה להיות מותאמת אישית, בין היתר על פי בדיקות הדם.

כדי לעשות את הפחתת השומן הרווי בצורה הגיונית, מומלץ להמירו בשומן בלתי רווי (מן הצומח). למשל לההחליף חמאה בשמן זית. או להמיר מאכל אחד לאמאכל דומה ודל יותר בשומן, במקום אנטריקוט לאכול סטייק פילה.

אסייג ואומר כי על פי הנחיות של דיאטה ים תיכונית המומלצת על ידי כל ארגוני הבריאות בעולם (וגם אני ממליצה עליה לאלו שאינם טבעוניים) אין לצרוך יותר מ 300 גרם של בשר בקר בשבוע. גם אם מדובר בבר בקר רזה. השתדלו להעדיף דגים, עוף וטופו.

2. יותר סיבים

צריכה נאותה של סיבים תזונתיים  היא המלצת הבסיס עבור תפריט להורדת כולסטרול.

סיבים תזונתיים שייכים למשפחת  הפחמימות מדובר שחלקים מהפחמימות שהגוף שלנו לא מצליח לפרק כדי להפיק מהם אנרגיה. במקום להפוך לסוכר ולהכנס למאגר הפחמימות שבגוף, הם לא מתעכלים ועוברים במעי בשלמותם. “על הדרך” סופחים סיבים אלה שאריות בלתי רצויות. שלחומרים בגופנו – למשל עודפי כולסטרול.

קיימים כמה סוגים של  סיבים תזונתיים, אותם אפשר לחלק לשני סוגים עיקריים: סיבים תזונתיים מסיסים ובלתי מסיסים.

סיבים מסיסים כשמם- מסיסים במים. הם אלה שיכולים לסייע באיזון רמות  כולסטרול בדם (אגב גם באיזון רמות הסוכר)  סיבים מסיסים נמצאים בשיבולת שועל, בקטניות כמו עדשים, בפירות יער כמו אוכמניות או תפוחים וגם בסוגים שונים של אגוזים. את אלה נרצה לשלב באותו תפריט להורדת כולסטרול.

3. שילוב פיטוסטרולים וסטנולים בתפריט להורדת כולסטרול

מאכלים כמו פירות, שמן זית, שמן קנולה, אגוזים גמו אגוזי מלך, יוגורטים מועשרים ושפע דגנים מלאים – גם הם ייכנסו לאותו תפריט להורדת כולסטרול. הסיבה לכך – נוכחות של פיטוסטרולים וסטנולים טבעיים.

פיטוסטרולים (פיטו= צמחי) הם תרכובות טבעיות שנמצאות בצמחים שהזכרתי קודם. המבנה של תרכובות אלה דומה לזה של מולקולת כולסטרול עצמו. כך הפיטוסטרולים “מתחרים” בכולסטרול על הספיגה במעי. הקולטן של הכולסטרול קולט במקומו את הפיטוסטרולים. כך יורדת ספיגתו של כולסטרול בגוף והסיכון להצטרבורתו קטן.

בממוצע אדם בוגר צורך  100 עד כ- 400 מ”ג פיטוסטרולים ליום מהאוכל.

נמצא כי תוספת של 1.5 ל־2 גרמים פיטוסטרולים ביום יכולה לסייע להפחית את ערכי כולסטרול (ובפרט הכולסטרול ה”רע” מסוג LDL)  ב־10% עד 15%. שימו לב,  על הפיטוסטרולים להגיע מהמזון בצורתו הגולמית והטבעית

3. תה ירוק גם הוא מרכיב באותו תפריט להורדת כוסטרול

מחקר מסוג מטה אנליזה של חוקרים מאוניברסיטת קונטיקט שבארה”ב, מצא כי שתייה קבועה של תה ירוק (בכמות של 145 עד 3,000 מ”ג ליום) למשך 3 עד 24 שבועות (תקופת המחקרים בממוצע) הובילה לירידה מסוימת של רמות הכולסטרול מסוג LDL ורמות הכולסטרול הכולל.

סקירה אחרת שפורסמה גם היא בשנת 2011 חוקרים מסין חשפה היא כי תה ירוק יכול לסייע בהפחתה של  כולסטרול מסוג LDL, וזאת מבלי להשפיע על הכולסטרול מסוג HDL (הכולסטרול ה”טוב”).

תרומתו של תה ירוק להורדת כולסטרול בדם, מיוחסות כמו תמיד לריכוז גבוהים של נוגדי חימצון מסוג פוליפנולים בתה.

על פי נייר העמדה של עמותת התזונאים והדיאטנים הקליניים בישראל ואיגוד הקרדיולוגים, המידע כיום אינו מבוסס דיו על מנת להמליץ על מינון ספציפי של תה ירוק לצורך השגת איזון ברמות הכולסטרול בדם. על פי נייר העמדה ניתן לקבוע ברמת וודאות גבוהה רק כי “שתיית תה ירוק מפחיתה את רמות הכולסטרול הרע בדם, אולם לא ידוע בכמה רמתו תרד, ומהי הכמות הדרושה לכך”.

דוגמא של תפריט להורדת כולסטרול עבור מטופל בקליניקה שלי:

אני פוגשת הרבה מטופלים אשר מגיעים אליי לצורך בניית תפריט להורדת כולסטרול.

לרוב התפריט משלב גם מענה למטרות נוספות כמו בורדה של רמות סוכר בדם או איזון המשקל.

אין תפריט אחד המתאים לכולם וגם התפריט הזה לא מומלץ לכם.

המטרה היא להראות דוגמא “מהשטח” של הטמעת העקרונות של תפריט להורדת כולסטרול תוך התחשבות באורח החיים של אותו מטופל והמסוגלות המטלית ההתחלתית:

תפריט דיאטה מקורי של המטופל

8:00 קפה + עוגייה 

10:00 קפה + יוגורט 7% עם גרנולה ו – 2 פירות

13:30 קציצות בקר עם אורז לבן

17:00 קפה + מאפה קטן

19:30 כריך פוקצ’ה עם סלט ביצים עם מיונז

22:00 גלידת שמנת על הספה 🙂

דוגמא: תפריט להורדת כולסטרול

8:00 קפה +דייסת  שיבולת שועל עם אגוזי מלך וקינמון

10:00 כוס תה ירוק + יוגורט 1.5% עם אוכמניות ושקדים

13:30 קציצות דג עם מג’דרה + סלט ירקות עשיר

17:00 קפה + פרי טרי

19:30 חביתה משתי ביצים + לחם  מקמח מלא עם קוטג’ או אבוקדו + סלט ירקות בתיבול שמן זית

22:00 מנה אחת של מאפינס שיבולת שועל 

הטווח המינימלי לבדיקת ההשפעה של תפריט להורדת כולסטרול על המדדים בדם הוא 3 חודשים. לאחריו אפשר לקבל החלטות לגבי ההמשך. חשוב מאוד לעשות את התפריט בהתאמה אישית ותוך ליווי דיאטנית. כי עם הבריאות לא משחקים וגם לא עם תפריט להורדת כולסטרול.

תפריט להורדת כולסטרול: 3 עקרונות + דוגמא לתפריט מהקליניקה

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

10 תגובות

  1. לפי פרופסור מנהל מחלקה קארדיולוגית בבית חולים הכי גדול בארץ אמר לי ואני מצטט : גם אם תוכל כל היום חסה ותשה מים לא יעזור בעניין הכולסטרול לכן רק תרופות יורידו את רמתם . שאיפתו להוריד את כולסטרול הרע לרמה של 50 !!!

    1. הי אהרון,
      ראשית זה פשוט לא נכון. אני רואה עוד ועוד מטופלים שלי מצליחים על ידיד שינוי תזונתי להוריד את רמות הכולסטרול וזה גם מוכח מחקרית כעוזר (עם או בלי נטילת תרופות כתלות בהחלטת הרופא המטפל)
      עם זאת, במידה והרופא שלך מעוניין שרמות ה LDL שלך יירדו אל מתחת ל 50 (שהסטנדרט הוא מתחת ל 100) כנראה שאתה מתמודד עם מצב בריאותי ייחודי ובמקרה כזה כן ליטול תרופות כבר עכשיו. שינוי תזונתי לא מגיע במקום תרופות אלא כתמיכה בהן.
      בהצלחה

  2. היי, אני (46) צריכה להתחיל ליטול תרופות להורדת כולסטרול.
    נניח שאתחיל תזונה מתאימה כמי שקראתי כאן, איך יהיה ניתן לדעת שרמות הכולסטרול ירדו או לא בהשפעת התזונה?
    הרי הבדיקה הבאה תהיה כשתרופות להורדת כולסטרול ברקע.
    תודה רבה!

    1. הי חנה זו שאלה מעולה,
      אני אסביר:
      ראשית כתלות במצב צריך לבדוק עם הרופא האם ניתן לנסות שינוי תזונתי למשך 3 חודשים תוך דחייה של מתן התרופות.
      במידה ולא, דעי ששינוי תזונתי + תרופות תמיד יניב תוצאה טובה יותר ואז ככל הנראה יתאפשר מתן מינון מינימלי של תרופה (שזה תמיד מומלץ)

  3. אני בת 33 עם רקע של כולסטרול גבוה מגיל צעיר. כרגע בתחילת הריון.
    אני מרגישה שרופא המשפחה שלי לא מתייחס ברצינות לכולסטרול הגבוה שלי וזה מפחיד אותי שלא יאובחן בזמן ולא יטופל.. מלבד שינוי תזונתי האם ניתן לעשות עוד דברים בזמן הריון להורדת הכולסטרול? ולידע כללי- האם מותר לקחת תרופות להורדת הכולסטרול בזמן הריון? תודה

    1. הי,
      ראשית בשעה טובה על ההריון 🙂
      אפשר לעשות שינוי תזונתי שישפיע בצורה משמעותית על הכולסטרול (אם תרצי את מוזמנת לקליניקה שלי) או בשילוב תרופות או ללא תרופות וזו ההחלטה של הרופא.
      ולגבי הערכים והחשש- אולי שווה ללכת להתייעצות עם רופא נוסף. תחום המומחיות שלי הוא תזונה וכושר.

  4. יש לי כולסטרול 240 הרופא רוצה שאקח כדורים האם אני יכולה לעקב את זה לשנות תזונה וספורט ואז אם יהיה צורך ליטול כדורים?
    וכדורים זה לכל החיים?

    1. אפשר לעשות תהליך ולדחות את לקיחת הכדורים אך ורק באישור ותאום עם הרופא שלך. מניסיוני בהעדר התוויה רפואית ספציפית הרופאים נוטים להסכים. אך אישורם חשוב ביותר

  5. ראיתי את התפריט לדוגמא שיש בו קפה,לפי מה שקראתי יש מקורות מידע הסבורים שקפה בצריכה מוגזמת מעל 1-2 כוסות ביום מעלה כולסטרול. שווה לבדוק.

    1. הי אמיר,
      הכמות המומלצת של קפה לאנשים בריאים היא עד 5 מנות קפאין ליום. אפשר להגביל ל 1-2

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: