דיאטה להורדת כולסטרול: מה היא כוללת? למי היא מתאימה? וכמה יש השפעה לגנטיקה שלנו?

דיאטה להורדת כולסטרול, כמו כל דיאטה מאוזנת, היא דיאטה מותאמת אישית הכוללת בין היתר 3 עקרונות ייעודיים לצורך איזון כולסטרול:

  1. דיאטה להורדת כולסטרול עשירה בסיבים
  2. דלה בשומן רווי
  3. עשרה בפיטוסטרולים
דיאטה להורדת כולסטרול: מה היא כוללת? למי היא מתאימה? וכמה יש השפעה לגנטיקה שלנו?
בכתבה הזו תקראו על:

דיאטה להורדת כולסטרול: למי היא מתאימה?

רגע לפני שאשיב על השאלה העיקרית בגינה הגעתם לכאן – מה לאכול? אני רוצה להתחיל בהסבר חשוב ולא מורכב על הסיבה בגינה עלולים לסבול מרמות גבוהות של כולסטרול בדם.

אם כן, הדם שלנו מורכב משלל מרכיבים אשר שומרים על איזון בגוף שלנו. כולסטרול הוא אחד מהמרכיבים האלה וגם הוא נחלק לסוגים שונים.

כולסטרול “רע” ששמו LDL הוא נושא הכתבה שלנו הפעם. מדובר בבמולקולה שתפקידה להעביר שומן בגופנו. לכן, רמה מסויימת שלו בגוף שלנו הכרחית לתפקוד התקין. כמו תמיד הבעיה מתחילה כאשר האיזון מופר ואותו הכולסטרול נמצא בריכוז גבוה מידי בדם, אז האיזון מופר.

עודפי הכולסטרול נוטים לשקוע בדפנות כלי הדם שלנו ולהדבק אליהם. דבר זה מייצר דלקת שעלולה לפגוע בתיפקוד כלי הדם שלנו ואפילו לגרור תחלואה לבבית. אם כן, אנשים הסובלים מרמות גבוהות של כולסטרול ירוויחו מדיאטה שמטרתה לסייע בהפחתת הכולסטרול או במילים אחרות דיאטה להורדת כולסטרול.

ארוחה בריאה להורדת כולסטרול

מאיפה מגיע כולסטרול לגופנו?

היות וריכוז מסויים של כולסטרול מסוג LDLD נחוץ לתפקוד הגוף שלנו הוא מיוצר בגוף. ואם לדייק קצת יותר בכבד שלנו. יש אנשים בעלי נטייה גנטית לייצור יותר כולסטרול וכאלו פחות. בנוסף כולסטרול מושפע מכמת השומן הרווי (מן החי) שאנחנו אוכלים. 

ההיגיון מורה על כך שתזונה בלתי מאוזנת הכוללת צריכה גבוה של מאכלים עתירי שומן רווי עלולה לגרום לרמות גבוהות של כולסטרול בדם. זה כמובן נכון במרבית המקרים. במקרים אחרים לא נדרש חוסר איזון גדול כדי לגרום לעלייה ברמות הכולסטרול מסוג LDL בדם – השונות הבין אישית ולמרכיב הגנטי השפעה רבה.

דיאטה להורדת כולסטרול מתחילה בשינוי הרגלים

למרות שישנם מאכלים שניתן לשלב בתפריט היומי כדי להוריד כולסטרול, הראייה צריכה להיות רוחבית. הוליסטית, אם תרצו. שאם אורח החיים שלכם לא מאוזן ייתכן ושינוי תזונתי בלבד לא יספיק.

פעילות גופנית

ביצוע פעילות גופנית נמצא בקש ישיר עם שליטה ברמות השומנים בדם.

אם אינכם פעילים כלל כל פעילות שתתחילו תהיה טובה ממצבכם הנוכחי. הקפידו על שיגרה פעילה הכולללת יותר הליכה וטיפוס במדרגות. אם אתם חובבי פעילות או כבר פעילים, נסו לקחת את הפעילות הגופנית שלכם צעד קדימה. לוודא שהאימונים שלכם עדיין מאתגרים או שאפילו תוסיפו סגנון אימון חדש כמו ריצה או איזה שיעור זומבה.

יש לשים לב לבניית תכנת אימונים נכונה, המשלבת גם זמן להתאוששות על מנת לא להפצע ולהעמיד אתכם בסיכון.

שפרו את התזונה שלכם

חשוב להסתכל לא רק על מה אתם אוכלים ממש עוד רגע תקבלו כמה מאכלים ששווה לשלב בתפריט) אלא גם על האופן בו אתם אוכלים. השתדלו לסגל הרגלי אכילה הכוללים אוכל נקי בעל הרכב המתאים לכם. השתדלו לצמצם אכילה של אוכל שאינו מזין כמו ג’אנק פוד ואפילו לייצר שיגרה של בישול ביתי מעת לעת.

במקרים מסוימים ייתכן ושינוי תזונתי ישפיע רק במעט על רמות הכולסטרול בדם. אלו בדרך כלל המקרים בהם הייצור של הגוף גדול מאוד. גם במקרים כאלו חשוב שלא לזנוח את השינוי התזונתי. גם אם יהיה צורך בטיפול תרופתי ההקפדה על דיאטה להורדת כולסטרול תעזור לשמור על מינון נמוך באופן יחסי.

הפסיקו לעשן

הקשר בין עישון לרמות כולסטרול גבוהות מובהק. מיצאו את אנשי המקצוע שיעזרו לכם לעשות את התהליך הזה באופן מאוזן.

מאכלים שיעזור לכם להשיג דיאטה להורדת כולסטרול

המילה “דיאטה” היא מילה רחבה, היא מתייחסת לאורח חיים בריא, או לאו דווקא בריא. אין תפריט אחד שהוא יעזור בהורדת רמות הכולסטרול בדם. תפריט דיאטה חייב להיות אישי ומותאם לכל הצרכים שלכם. מה שכן, ישנם כמה מאכלים ששילובם הנכון בתפריט שלכם יכול לעזור.

מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים

סיבים תזונתיים מגיעים לצלחת שלנו ממזונות עשירים בפחמימה. הפירוק שלהם לא נעשה עד הסוף ועל כן יש להם יתרונות מובהקים כו למשל סיוע בשליטה ברמות הכולסטרול בדם. מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים הם ירקות ופירות כמובן, כמו גם קטניות ודגנים מלאים.

מאכלים עשירים בשומן בלתי רווי

שומן בלתי רווי בניגוד לשומן רווי לא ישקע בדפות כלי הדם שלנו.

קיימים סוגים שונים של חומצות שומן בלתי רווי כאשר המוכרת בניהם היא אומגה 3. אפשר למצוא אותה בזרעי פשתן, בסטייק סלמון וגם באגוזי מלך.

העדפת שומן בלתי רווי על פני שומן רווי תסייע בהשגת שליטה על רמות הכולסטרול בדם.

פיטוסטרולים

פיטוסטרולים הם תרכובות הדומות במבנה שלהם לכולסטרול- אלא שהם ממקור צמחי. הדמיון במבנה גורם למעין תחרות בינם לבין כולסטרול. צריכה של פיטוסטרולים עשוייה להוביל לספיגה נמוכה יותר של כולסטרול במעי.

אפשר למצוא פיטוסטרולים בשמנים כמו שמן שומשום, שמן זית, שמן תירס וגם בשמן קנולה. בנוסף נמצא אותם באגוזים, בירקות ופירות ובדגנים מלאים.

באופן טבעי האדם הממוצע יצרוך עד 400 מ”ג פיטוסטרולים ביום.

מחקרים מראים לנו כי תוספת של עד 2 גרם ליום עשויה לסייע בהפחתת כולסטרול בעד 15%. ושוב, יש לבחון כל מקרה לגופו.

דיאטה להורדת כולסטרול בהתאמה אישית

דיאטה להורדת כולסטרול איננה תפריט אחד אשר מתאים לכולם (גם דיאטת TLC המפורסמת מתייחסת לעקרונות ולא למאכלים מדוייקים).

כדי לאזן את רמות הכולסטרול בדם יש צורך ליישם כמה עקרונות בניהם העשרת התפריט בסיבים תזונתיים, הפחתת צריכת שומן רווי וצריכת פיטוסטרולים מהמזון.

סיבים ופיטוסטרולים ניתן להשיג במגוון דרכים ואת השומן הרווי בתפריט אפשר להמיר בשומן בלתי רווי (מן הצומח).

אך רצוי שאותה דיאטה להורדת כולסטרול למעשה תהיה אורח חיים בריא שתומך במטרה זו ועוד מטרות שאולי יש לכם.

תפריט מאוזן הוא כזה שלוקח בחשבון את כל בדיקות הדם שלכם, את מבנה האישיות וההעדפות שלכם.

לכן, מומלץ לעשות תהליך רציני עם דיאטנית כדי להבין מה מתאים לכם.

דיאטה להורדת כולסטרול: מה היא כוללת? למי היא מתאימה? וכמה יש השפעה לגנטיקה שלנו?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: