דיאטה לפי סוג דם: הבסיס לשיטה והאם כדאי לנסות אותה

דיאטה לפי סוג דם היא שיטה שהשם שלה תמיד מסתובב בשוק. אחת לכמה שנים חוזרת לכותרות ואיתה השאלות הברורות: האם ישנו בסיס מדעי לשיטה? האם היא יעילה? ומה היא כוללת?  כל התשובות בכתבה הבאה

דיאטה לפי סוג דם: הבסיס לשיטה והאם כדאי לנסות אותה
בכתבה הזו תקראו על:

דיאטה לפי סוג דם: היכן היא נולדה?

דיאטה לפי סוג דם היא אחת הדיאטות הותיקות ביותר בשוק ואחת לכמה שנים חוזרת לכותרות  בעטיפה קצת שונה מקודמתה. היא נוצרה בשנת 1997 על ידי רופא שהוא גם נטורופת בשם ד”ר פיטר ד’אדאמו (Peter D’Adamo). הבסיס לתזונה בריאה, לטענתו , הוא הרכב הדם שלנו ועל כן אכילה על פי סוג הדם שלנו תעזור בשמירה על הבריאות ולהשגת המטרות אותן אנו מציבים.

התאוריה נשמעת מבטיחה, אני מודה, אם נסתכל על גופנו כמכלול נגלה שסוג הדם שלנו הוא רק מרכיב אחד מתוך תמהיל מורכב. אם נקח שני אנשים עם סוג דם זהה נגלה שהשוני בניהם גדול לעומת הדמיון: המטען הגנטי, המין, הסביבה בה חיים, העדפות תזונתיות, מחלות רקע ואפילו צבע העור שלהם (המעיד למשל על יכולת לייצר ויטמין D מהשמש) משתתפים בהחלטות התזונתיות שיש לקבל. לכן, האם ייתכן שדיאטה לפי סוג דם נותנת מענה אמיתי?

אך כמו שאתם מכירים אותי אני לא מסתפקת באימרות בלבד אלא גם בעובדות מדעיות, לכן בואו ונסקור את הבסיס השיטה של דיאטה לפי סוג דם ונשווה לעובדות מדעיות מוכחות. לצורך יצירת  הכתבה חברתי לחברי הטוב שהוא כמובן גם קולגה ידוע הרי הוא גיא שלמון.
נתחיל בהכרת  מושגים חשובים להבנת השיטה, נעבור לסקירת השיטה ולבסוף נבין מדוע איננה מבוססת מדע כפי שמציגות אותה כל החברות המשווקות אותה.

מושגים בסיסיים שכדאי להכיר

דיאטה לפי סוג דם: איך נקבע סוג הדם שלי?

סוג הדם שלנו נקבע על ידי סיווג כדוריות הדם האדומות לקבוצות.  תאי הדם, כמו יתר תאי הגוף, מוקפים במעטפת ששמה ממברנה. על גבי מעטפת התא שרשראות העשויות סוכרים שהן כלי התקשורת של תא אחד עם אחר. שרשראות אלה  לא רק עוזרות לתאים הדם שלנו לתקשר אחד עם השני אלא גם מזהות חומרים המנסים לחדור את התא.

על פי סוג השרשראות האלה מחלקים את הדם שלנו ל – 4 סוגים:
סוג דם A סוג דם B סוג דם O וסוג דם AB

עוד מושג שחשוב להכיר: לקטינים!

הלקטינים במזון הם חלבונים הנמצאים בגוף שלנו ויש להם יכולת לקשור אליהם סוכר – כך הם בעלי תפקיד חושב במערכת החיסון שלנו. שימו לב, הלקטינים יודעים לזהות שרשראות סוכר של חיידקים מעוררי מחלות (פתוגנים) כך הם עוזרים בזיהוי ובהשמדה שלהם על ידי מערכת החיסון שלנו. המושג הזה חשוב בהבנת התיאורה שמאחורי דיאטה לפי סוג דם.

התאוריה מאחורי השיטה:

דוקטור ד’אדאמו הראה במחקר שערך מעבדה, במבחנות בלבד ולא בבני אדם, שחשיפת תאי דם אדומים ללקטינים מסוגים שונים המסוגלים להיצמד אליהם גורמת ליצירת גוש. לקטין של מאכל הכוסמת למשל נצמד לתאי דם מסוג B, אך לא לסוגי דם אחרים וולקטין של הקטניה שעועית נצמד לתאי דם מסוג A בלבד.

על סמך התהליך הזה, טוען הד”ר שאדם אשר יאכל מאכל אותו יזהו תאי הדם שלנו ויצמדו אליו מעמידה אותו בסכנה. מה הסכנה? יצירת מעין פקקים של לקטינים על גבי תאי דם, שבסופו של דבר יסתמו את כלי הדם ויובילו למחלות שונות ואף למוות.

כך, על סמך עריכת התאמה בין מזונות מסויימים שלהם לקטינים שונים לבין סוג הדם, פותחה רשימה של מאכלים המתאימים לבעלי לכל סוג דם בנפרד ללא התחשבות באף גורם אחר. וזו על פי מאמיני השיטה בנוסחה להכל: לחיים בריאים, לשמירה על המשקל, שיפור רמה אנרגטית ועוד. זו דיאטה לפי סוג דם.

דיאטה לפי סוג דם: אמת או מיתוס?

מלבד העובדה שאין ולו מחקר אחד המראה כי התהליך המתואר במעבדה קורה גם בגוף האדם יש עוד כמה חורים בסיפור:

האבולוציה של סוגי הדם השונים

קיימות עדויות רבות כי בתקופת האדם הקדמון לא היה מגוון של סוגי דם. סוג הדם O הוא הקדום ביותר, אחריו נוצר סוגי דם שונים: סוג דם A, אח” B ולבסוף סוג הדם AB. השוני בהיווצרות סוגי הדם השונים נוצר ככל הנראה כתוצאה משינויי התנאים הסביבתיים של האדם, בניהם כמובן השינויים בצריכת המזון. לכן, השאלה הבלתי נמנעת היא אולי במקום להתאים את התזונה שלנו לסוג הדם – סוג הדם יתאים את עצמו לתזונה שלנו לאורך המשך האבולוציה?

הגוף שלנו מפרק חלבונים ולא סופג אותם בשלמותם

החשש מחדירת לקטינים שלמים אל מחזור הדם שלנו לא מתיישבת עם המציאות. הגוף שלנו מפרק את האוכל שאנחנו אוכלים ליחידות הבסיס. הפחמימות מתפרקות ליחידות סוכר, השומנים מתפרקים וחומצות שומן והחלבונים מתפרקים לחומצות אמינו. זוכרים שהלקטינים הם חלבונים? הרי שהם יתפרקו ליחידות הבסיס שלהם עוד הרבה לפני שיגיעו לזרם הדם שלנו ולכן התהליך אותו תיארתי בתחילת הכתבה כלל לא יכול להתקיים בגופנו.

האם המידע שאנו מקבלים מהדם שלנו חסר משמעות?

ממש לא! המידע שאנו מקבלים מבדיקות הדם שלנו יכולות לסייע במאוד לבניית תפריט תזונה מותאם אישית. אם כן, לא דיאטה לפי סוג דם אלא דיאטה המבוססת גם על בדיקות גם. וזו כתבה שבקרוב אפרסם כאן בבלוג.

דיאטה לפי סוג דם נותנת לנו מענה לצורך מאוד בסיסי: “תנו לי רשימה של מה אסור”, לכן היא צברה ועוד צוברת פופולריות. אך לצערי, בעולם התזונה, זה לא באמת עובד. התפריט האידיאלי לנו  אינו אחד. הוא משתנה יחד איתנו לאורך החיים ואנחנו צריכים להימצא בחקירה מתמדת. ה”סוד” הגדול הוא ליצר בסיס של תזונה נכונה ועליה להמשיך ולבנות.

דיאטה לפי סוג דם: הבסיס לשיטה והאם כדאי לנסות אותה

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: