אחת ולתמיד- מהו ג’אנק פוד?

אם נפתח את המילון ונחפש את הערך ג’אנק פוד, להפתעתנו לא נמצא דבר.ג’אנק פוד הוא לא מושג רשמי של ארגון בריאות כלשהו, אלא מונח שהוטמע בחברה והיום שגור בפיהם של רבים. כדי לדעת מהו ד’אנק פוד צריך להסתכל על המרכיבים של המנה ולא רק על השם שלה. בואו ללמוד כיצד.

אחת ולתמיד- מהו ג'אנק פוד?
בכתבה הזו תקראו על:

ההגדרה של ג'אנק פוד

בעבר ג’אנק פוד היה נחשב לאוכל רחוב או כזה שמוגש במסעדות מזון מהיר ומזללות, אבל היום אנו מבינים שזה לא המקום ממנו מגיע האוכל, אלא הרכיבים ממנו עשוי. על פי רוב האוכל שאנו מכירים בתור ג’אנק פוד הוא כזה המכיל כמות גדולה מאוד של שומן, מלח וסוכר. מזון שבהרכבו לא תורם הרבה ויטמינים ומינרלים או סיבים תזונתיים ולמעשה מכניס לגופנו כמות גדולה של קלוריות שאינן מזינות באמת. הסכנות באכילת ג’אנק פוד על בסיס קבוע ובכמויות גדולות הן רבות; השמנה, סיכון לפתח סוכרת ושומנים בדם הן רב חלק מהסיבות לשמן עדיף להמעיט בג’אנק פוד.

במחקר שנערך בשנת 1993, בקרב בני נוער, נמצא שמזונות המוכרים כג’אנק פוד היו באסוציאציה מחשבתית עם המילים: השמנה, תענוג, חברים. בעוד שהמאכלים הנחשבים כבריאים היו מזוהים עם המילים: ירידה במשקל והורים.
ממחקר זה ועוד רבים אנו למדים שג’אנק פוד אמנם עשוי להזיק מבחינה בריאותית אבל מהווה חלק מהתרבות שלנו מבחינה חברתית והתנהגותית ואולי זו הסיבה שהפך מאוד פופולארי, לצד הטעם הטוב.

האם אפשר להנות מג'אנק פוד ולשמור על הגיזרה?

התשובה היא כן, בתנאי שהוא מכיל רכיבים איכותיים ובריאים:

המבורגר

אם בוחרים בהמבורגר אשר עשוי מנתחים איכותיים או לחילופין המבורגר צמחי הרי שאין בעיה להנות מהתענוג הזה לעיתים ומבלי לחשוש לבריאות.
אלו מאיתנו הנהנים מבישול ביתי, ירוויחו שליטה מלאה על הרכיבים ויוכלו לדעת באפן וודאי מה ההמבורגר שלהם מכיל.
הנתחים המומלצים להכנת המבורגר הם: אונטריב, צוואר ואנטריקוט. נתחים אלו אינם רזים לכן מתאימים להכנה של המבורגר. על מנת לשמור על איכות המזון ועדיין לקבל טעם מגוון של רטבים אפשר להמשיך ולהכין בבית את הרטבים לתיבול, כמו למשל ממרח עגבניות מיובשות במקום קטשופ, ממרח שום בייתי במקום הקנוי, מלפפונים טריים  במקום החמוצים ואפשר אפילו להכין סלט כרוב (COLESLAW) ממש בכמה דקות. אם עדיין חסר לכם אותו הטעם של הרטבים הקנויים שלבו אחד כזה והכינו את היתר.

צ'יפס

במידה ותרצו לאכול צ’יפס ועדיין לשמור על הבריאות הדבר אפשרי. שלבו צ’יפס מתפוחי אדמה עם אלו העשויים מבטטה. הבטטה מכילה כמות גדולה יותר של סיבים תזונתיים ועל כן רמות הסוכר בדם לאחר אכילתה יהיו נמוכות בהשוואה לתפוח האדמה. בנוסף, צבעה הכתום של הבטטה מעיד על כך שהיא עשירה בבטא קרוטן ממנו מייצר גופנו ויטמין A, והוא שומר על הראיה. במקום לטגן בשמן ולהוסיף הרבה קלוריות לצ’יפס שימו אותו בתנור עם מעט שמן זית וכך תקבלו צ’יפס אפוי.

פיצה

אם נטייל באיטליה נראה שפיצה מקבלת צורות רבות. אנחנו כמובן מכירים את הפיצה עם כמות רבה של גבינה ורסק עגבניות מתובל בסוכר, יחד עם זאת בהחלט ניתן להכין פיצה שעשויה מרכיבים איכותיים. נסו להכין בעצמכם או לקנות בצק שעשוי מחיטה מלאה או כוסמין, ולשלב בפיצה שלכם גבינה איכותית בכמות קטנה. גבינה קשה אמנם מכילה כמות גדולה יותר של שומן אבל גם כמות רבה יותר של סידן ועל כן עדיף שעל הפיצה ממנה אתם נהנים מידי פעם תהיה מעט גבינה עתירה יותר בשומן. בנוסף הכינו לבד את רסק העגבניות ואל תוסיפו סוכר. העשירו את הרוטב של הפיצה בעשבי תיבול בריאים כמו למשל בזיליקום, כך תרוויחו מגוון של טעמים וגם עוד כמה ויטמינים ומינרלים חיוניים ובריאים לגוף. חשוב לזכור שאמנם הכנה בייתית או בחירה באוכל שהוכן במסעדה בה חומרי הגלם איכותיים, מבטיחה מזון בריא יותר מאותו הג’אנק פוד המסורתי. על פי רוב, עדיין כראה יכילו כמות רבה של קלוריות ועל כן לא מומלץ בכל יום. בנוסף, ג’אנק מעבר להיותו לא בריא גורם לבזבוז כספי ענק, חזרו למקורות, אכלו אוכל מבושל והפכו את המטבח שלכם למינימליסטי.

כמה ג'אנק פוד בריא כזה כדאי לאכול?

כמובן שהכמות משתנה בין אדם לאדם, בהתאם לגיל למין לאורח החיים ואפילו בהתאם לשעות השינה שלו. 
אבל ישנם שלשה כללי אצבע שהם תמיד נכונים ויעזרו לכם לשלוט בכמויות:

הצטיידו בתוספות בריאות

במרבית המקרים אם נאכל משולש או שניים של פיצה לאו דוקא נרגיש שובע. לכן, הקפידו לשלב סלט, ירקות מאודים או אפילו מרק ירקות. הסיבים התזונתיים יעזרו לכם לשבוע וכמובן שנרוויח עוד נוגדי חימצון שהם ויטמינים ומינרלים שמסייעים לשמור על בריאות תקינה.

העשירו את המנה

לא רק תוספת סלט אלא הקפידו לשלב ירקות במזון עצמו. פלפל או קישוא כתוספת לפיצה הוא רעיון מצויין כמו גם שילוב עלים ירוקים  בהמבורגר או פטרוזיליה כתוספת מדליקה לצ’יפס שלכם.

איכלו בישיבה ליד השולחן

מחקרים רבים מראים לנו שלא רק תכולת המזון, אלא גם האופן בו נאכל, משפיע על רמת השובע. הורמונים המעודדים תחושת שובע, מתחילים להיות מופרשים כבר מהרגע שמריחים ומביטים במזון. לכן, אכילה מהירה כדרך אגב, ללא ריכוז, עשויה להפרע להשגת תחושת שובע ועל פי רוב- נרצה לאכול יותר.

בתאבון!

הכנתם ג’אנק פוד בריא יותר? נהדר, צלמו אותו ותייגו אותי ברשתות החבריות, כדי שאראה 🙂

אחת ולתמיד- מהו ג'אנק פוד?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: