כמה פירות מומלץ לאכול ביום? ספויילר: הרבה יותר ממה שחשבת

כמה פירות מומלץ לאכול ביום? 2-3 , לא? אז זהו שלא. ההמלצה הזו אמנם רצה כבר שנים כשלמעשה אין לה בסיס אמיתי. בואו לגלות מה התשובה האמיתית וכמה פירות כדאי לכם לאכול ביום?

כמה פירות מומלץ לאכול ביום? ספויילר: הרבה יותר ממה שחשבת
בכתבה הזו תקראו על:

כמה פירות מומלץ לאכול ביום, ולמה כדאי לאכול אותם

במשך שנים רצה ההנחייה לאכול 1-3 פירות ליום. יש גירסה של 2-3 ויש גירסה לפיה כדאי לאכול לכל היותר 4 פירות. ההנחיות האלה הן מיתוסים חסרי בסיס, מסתובבות לאורך שנים ולכן הפכו לכלל אצבע מוכר בעולם כולו. חוקרים רבים התעניינו בשאלה כמה פירות מומלץ לאכול ביום? ולראייה לא מעט מחקרים שחושפים כמויות אחרות לחלוטין. רגע לפני שנצלול לתכלס בואו נבין מדוע בכלל כדאי לאכול פירות באופן כללי וכחלק מתזונת ספורט בפרט.

כמה פירות מומלץ לאכול ביום? ספויילר: הרבה יותר ממה שחשבת

יותר סיבים - פחות שומן

סיבים תזונתיים הם מרכיב חשוב בתזונת האדם. הם משרים עלינו שובע ועוזרים לנו לשלוט בכמות האוכל אותה אנחנו אוכלים. וויסות כמות המזון יכולה לעזור לנו לרדת במשקל וכמובן התשובה לשאלה איך לשמור על המשקל.  לסיבים התזונתיים תפקיד חשוב בפעולה תקינה של מערכת העיכול שלנו והם גם מהווים מזון לחיידקי המעי הידידותיים אותם אנחנו מעוניינים לטפח. פירות מכילים הרבה סיבים לעומת מאכלים אחרים ולכן כדאי מאוד שיהיו בתפריט שלנו.

מאמר סקירה שפורסם בשנת 2016 מצא שצריכה מוגברת של פירות (וגם ירקות) עשוי לגרום לצריכה נמוכה יותר של שומן, באופן טבעי וללא שינוי בכמות הקלוריות היומית הנצרכת. כך, מציעים החוקרים הגברה של צריכת פירות יומית יכולה להטיב עם הבחירות התזונתיות שלנו באופן כללי. 

פירות כמקור לנוגדי חמצון

תהליכי חמצון קורים בגופנו באופן טבעי וכנגדם הגוף שלנו מפתח נוגדי חמצון. כך נשמר האיזון הבריא. ועדיין, אנחנו חיים בסביבה שמגבירה את הסיכון שלנו לחוות תהליכי חמצון רבים יותר וכנגדם אנחנו צריכים לתגבר את הגוף באקסטרה נוגדי חמצון. למה? כי תהליכי חמצון קשורים בסיכון מוגבר לפתח שלל מחלות בניהן גם מחלות קשות כמו סרטן, מחלות לב ודמנציה. פירות וירקות הם מקור לויטמינים ומינרלים שונים שהם גם נוגדי חמצון כמו ויטמין C למשל.

סקירה נוספת שכללה 95 מחקרי תצפית קושרת בין אכילת  10 פירות וירקות ליום לירידה משמעותית בסיכון לחלות בסרטן, מחלות לב וסרטן.

מקור אנרגיה לאימון מעולה

הפירות הם ארוחת ביניים מעולה ובפרט לפני אימון כושר. הם קלים לנשיאה, לא דורשים תנאי אחזקה מסויימים והסוכר שבהם ייתן לנו בוסט של אנרגיה. סוכר פירות הוא בדרך כלל פרוקטוז ויש פירות שמכילים גם גלוקוז. אם אתם חווים כאב בטן במהלך האימון לאחר אכילה של פרי יכול להיות שהסיבה היא ריכוז הפרוקטוז הגבוה. במקרה כזה תשקלו לבחור בפרי שמכיל גם גלוקוז כמו תמר או בננה ואם זה עדיין לא עובד אז תוכלו לשקול ארוחת טרום אימון אחר. 

סוכר בפירות: מה איתו?

סוכר בפירות נקרא פרוקטוז. כשנמצא בפרי באופן טבעי לצד מרכיבים נוספים כמו סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים אינו מהווה בעיה. חשוב לשים לב לכמות של סוכר בפירות כדי לא להגדיל יותר מידי את צריכת הקלוריות היומית. מתי פרוקטוז מהווה בעיה? כשהוא מגיע כסירופ או סוכר מוסף במאכלים שונים ואותו כמובן שיש להגביל על מנת לשמור על הבריאות.

פירות יבשים

המקרה של פירות יבשים הוא ייחודי. בניגוד לפרי הטרי, הפרי המיובש למעשה מרוקן מנוזלים מה שמשאיר אותו בעל נפח קטן ועדיין אותה כמות סוכר כמו בצורתו הטרייה. בגלל נפחו הקטן, באופן טבעי, כנראה שנאכל הרבה יותר לעומת פרי טרי. הסוכר שמקורו פירות יבשים עדיין לא שווה ערך לפרוקטוז המעובד, ועדיין כדאי לקחת  בחשבון את ריכוזו.

שייק בריאות על בסיס פירות: נחשב או לא נחשב?

מי לא אוהב שייקים ולא שותה מידי פעם שייק בריאות כזה או אחר? בדומה לפירות יבשים גם פרי שנמצא בתוך שייק זוכה להתייחסות קצת אחרת. אמנם עדיין נרוויח מהפרי שלנו ויטמינים ומינרלים, אך הטחינה שלו למרקם נוזלי מבטלת את הלעיסה שחשובה לשמירה על פעילות תקינה של מערכת העיכול. בנוסף לפירות (כמו גם מאכלים אחרים) יש יתרון בצורתו הטבעית ולכן עדיף שלא לצרוך את כל כמות הפירות היומית שלנו משייקים.

מים עם לימון בבוקר או בערב נחשב למנת פרי?

מים עם לימון בבוקר או בכל שעה למען האמת כן ייתן לנו ערכים תזונתיים מסויימים. נוגדי חמצון מהלימון עשויים להגיע למים שלנו ולהעשיר אותם. עם זאת, מים עם לימון בבוקר או כל פרי אחר למען האמת לא יעניקו לנו את כל הערכים והטוב שבמנת פרי ולכן אני לא מחשיבה כוס נוזלים כזו כאכילה של פרי.

אז... מהי מנת פרי?

השאלה כמה פירות מומלץ לאכול ליום מתייחסת למעשה למנות פרי. ולכן יש להכיר את גדלי המנות השונים. אז, כשמדובר בפירות כמו תפוז או תפוח זה קל, 1 הוא מנת פרי. כשהפירות קטנים כמו ענבים זה מתחיל לבלבל. כלל האצבע הוא מה שנכנס באגרוף (בערך). ענבים ודובדבנים ייכנסו לכוס. צימוקים וחמוציות בכמות של כף, תמרים בדרך כלל יהיו 2 ופומלית, אשכולית או בננה יחשבו כפרי וחצי. לחשב פרי וחצי זה קצת מוזר ולכן בפרקטיקה אני מתייחסת אליהם כמו אל פרי אחד וזהו. כדי שלא תתבלבלו הכנתי עבורכם את רשימת הפירות המושלמת הקליקו כאן בתחתית העמוד והורידו אותה . שמרו אותה בטלפון וכך תדעו תמידמהי מנת פרי.

כמה פירות מומלץ לאכול ביום: השורה התחתונה

כפי שקראתם המחקרים בתחום קושרים את אכילת הפירות והירקות יחדיו. למרות שכללי האצבע מורים על 1-2 פירות המחקר מראה שההגבלה הזו פשוט שגויה. עם זאת, אין מספר קבוע. כל עוד אתם אוכלים את כמות הקלוריות המתאימה למטרתכם אפשר לאכול הרבה יותר מ 1-2 פירות. 

ועדייין, חשוב לבנות תפריט מאוזן שכולל את כל אבות המזון החשובים לתפקוד תקין של הגוף לכן על פי רוב המספר ינוע בין 2 ל 5 . על פי ארגון ה WHO הצריכה הממוצעת של פירות וירקות יחדיו צריכה להיות כ -400 גרם ליום.  התשובה האמיתית לשאלה כמה פירות מומלץ לאכול ביום היא – כמה שמתאים לך בהתאם למטרה שלך.

כמה פירות מומלץ לאכול ביום? ספויילר: הרבה יותר ממה שחשבת

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

אני רוצה את הרשימה!
רוצה את זה!

40 תגובות

  1. סופסוף אני קורא מאמר של תזונאית שלא הולכת עם הזרם שנשען על יחסי הציבור של חברות לייצור מזון.

  2. מאמר מצוין תודה רבה רק שני דברים בבקשה
    1 לא הבנתי היה כתבו בהתחלה על סקירה לאוכל 10 ירקות ופירות ביום ואז בסוף כתוב צריכה ממוצעת של ירוקת ופירות 400 גרם ביום, אז כמה מומלץ? כי נראה לי ש10 ירוקת ופירות זה יצא ברבה יותר מ400 גרם לא?
    2 לא מצאתי איפה הטבלה שהכנת
    תודה

    1. הי,
      ראשית הרשימה באמת הייתה חבויה כנראה בגלל באג ועכשיו הוספתי אותה בתחתית הכתבה.
      לגבי ההמלצה ממש כמו שכתבתי אין המלצה אחת לכולם. ארגוני הבריאות ממליצים על כ 400 גםר ליום כאשר יש אנשים שיוכלו לאכול יותר. לכן, כדאי לעשות בנייה של תפריט אישי.
      בתפריט כזה תביני מה רכיבי המזון שאת באופן אישי צריכה לקבל בכל יום. וכמובן זה כולל גם את כמות הפירות.

  3. תודה על הסבר אפשר לאכול רק סוג פרי אחד כמה פעמים ביום כגון קלמנטינה בחורף ובקיץ מנגו ולא מצאתי את הטבלה

    1. אני לא יכולה לתת עצות תזונה אישיות פה בתגובות. יש להגיע למפגש מסודר ומקצועי בקליניקה.

    1. הי יעל- זו ההמלצה… כפי שכולנו יודעים ההמלצות הממוצעות לכלל האוכלוסיה לא ממש רלונטיות 🙂
      מה שבפועל קורה זו תזונה מותאמת אישית.
      בקיצור- את צודקת זה מעט.

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: