פירות יבשים: אילו בריאים יותר מאחרים?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
תוכן עניינים

פירות יבשים: הקדמה קלה

ט"ו בשבט הגיע זהו חג לאילנות ולכן ביום זה נהוג לאכול משלל פירות העצים הארץ ישראליים.
בימי קדם, הדרך היחידה עבור יהודי הגולה להינות מפירות העצים הישראליים הייתה אכילה של פירות מיובשים. בהעדר תחבורה יעילה כמו היום ובהעדר אמצעי קירור, הדרך לשמר פירות ולשנע אותם הרחק הייתה על ידי ייבוש. ייבוש הפרי גורם להפחתה של כמות הנוזלים בו ולעלייה של כמות הסוכר – אלה מונעים התרבות של חיידקים וכך הפרי נשמר עד הגעתו ליעד.

בימינו ניתן להשיג מגוון רחב של פירות לאורך כל ימות השנה. עם זאת, מסורת היא מסורת, ובט"ו בשבט עדיין נרצה לאכול פירות יבשים. בניגוד לטכניקת ייבוש הפרי בעזרת השמש, כיום התהליך מהיר יותר ובמרבית המקרים כולל שיטות שאינן טבעיות לזירוז הייבוש. על מנת להבטיח חיי מדף ארוכים ישנם יצרנים שמשתמשים בחומרים משמרים שמקורם למשל בחומצה גופרית (כמו E220) וכדי להקנות לפרי מראה מושך יש שמוסיפים מי סוכר המעניק ברק או אפילו חומרי זיגוג כמו E905 המקנה למשמש המיובש את צבעו הכתום. ספויילר: החומרים האלה הם תוצר של תעשיית הנפט. 

פרי מיובש ללא צבעי מאכל מלאכותיים תמיד יראה לנו חום יותר.

פירות יבשים במשקל זהה לטריים מכילים יותר סוכר

יבוש הפרי מקטין את כמות הנוזלים ובכך את נפחו – ריכוז הסוכר בו עולה וכך עבור אותו משקל נקבל הבדל קלורי משמעותי בין פירות טריים ליבשים. גודלו הקטן של הפרי המיובש הופך אותו לידידותי יותר לנשנוש לעומת פרי טרי, וכך מבלי לשים לב נצרוך כמות סוכר גדולה מהרצוי.

כך ש – 100 גרם בננה טריה יכילו  98 קלוריות בעוד ש – 100 גרם בננה מיובשת יכילו 650 קלוריות.

100 גרם שזיפים טריים מכילים 46 קלוריות בעוד ש – 100 גרם שזיפים מיובשים מכילים 240 קלוריות.

100 גרם משמשים מכילים48 קלוריות ומיובשים באותו המשקל 241 והרשימה ממשיכה.

אם אתם בתהליך של ירידה במשקל הפירות המיובשים הופכים פחות אטרקטיביים היות והם בעלי צפיפות אנרגטית גבוה. לצורכי ירידה במשקל כדאי לצרוך מאכלים בעלי נפח גדול וכמות קלורית קטנה יותר – במקרה הזה אלה הפירות הטריים. 
אם אתם זקוקים לאנרגיה מיידית לקראת אימון הפירות היבשים אידיאליים עבורכם – נפחם הקטן לא יכביד עליכם במהלך האימון והסוכר יגיע באופן מהיר מאור אל זרם הדם שלכם בניגוד לפרי טרי.

האם יש לפירות היבשים יתרונות?

כמובן!

  • פרי יבש יכול לשמש כארוחה מקדימה לאימון כושר; הוא יעניק אנרגיה לתחילת המאמץ ובמרבית המקרים יהיה קל יותר לאכילה לעומת פרי טרי.
  • פירות יבשים יכולים להקנות לתבשיל טעם מתקתק וזאת ללא תוספת של סוכר שולחן.
  • פירות יבשים מסייעים לטיפול בעצירות. ריכוז הסיבים והסוכר מגבירים חדירה של מים אל חלל המעי ובכך מסייעים בריכוך היציאה.

פירות יבשים ואגוזים השילוב המושלם

שקדים ואגוזים טבעיים (לא קלויים) הם מקור בריא לשומן מסוגים שונים. השומן מאט את קצב ספיגת סוכר הפירות היבשים אל מחזור הדם מה שגורם לאנרגיה המופקת מהם להיות זמינה לאורך זמן רב יותר.
נוכחות של שומן משרה תחושת שובע וכך מקטינה את הסיכון לנשנוש יתר של הפירות המתוקים והטעימים.

שימו לב! אם את הפרי היבש שלכם בחרתם לאכול לפני אימון לשם אנרגיה – אל תשלבו אותו עם אגוז או שקד. השומן שבהם במקרה זה יוביל לתוצאה הפוכה מזו שאתם זקוקים. את הסוכר מהפרי הזה תרצו לנצל כמה שיותר מהר ולכן האטת קצב הגעתו לזרם הדם לא משרתת אתכם.

מהם הפירות היבשים הבריאים ביותר?

הפירות היבשים הבריאים ביותר הם אלה שלא מכילים חומרי צבע מלאכותיים. לכן, למרות הכיף שברכישת הפירות הישר מהתפזורת – כדאי לרכוש כאלו ארוזים בעלי תוית מזון.

אפשרות נוספת היא כמובן להכין פירות יבשים בעצמנו.

פירות יבשים בהכנה בייתית

1. פירסו את הפירות לעובי של כחצי ס"מ.
2. השרו את פרוסות הפרי למשך כמה דקות במיץ לימון או תפוז (מפרי סחוט עם מעט מים) על מנת למזער את השחרתם.
3. סדרו את הפירות לאחר ההשריה על רשת מרופדת בנייר אפייה והכניסו לתנור בחום של כ-70 מעלות למשך 7-24 שעות, תלוי בסוג הפרי ובשלותו. שימו לב: חום גבוה מדי יגרום לבישול הפרי ומטרתנו היא – ייבוש.
4. בכל שעה או שעתיים הפכו את המגש ואפשרו פיזור חום אחיד בין כל הפירות שעל המגש.
5. הוציאו מהתנור והגישו באהבה לשולחן.

אולי יעניין אתכם גם

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: