דיאטת חלבונים: למי היא עוזרת לרדת בשמקל ולמי לא? איך עושים אותה והאם יש חסרונות?

כולנו מכירים את השם דיאטת חלבונים, אך מעטים מבינים בדיוק מה היא כוללת. כאן תגלו מה היא דיאטת חלבונים, מתיה היא מומלצת ומתי ממש לא.

דיאטת חלבונים: למי היא עוזרת לרדת בשמקל ולמי לא? איך עושים אותה והאם יש חסרונות?
בכתבה הזו תקראו על:

דיאטת חלבונים מבנה ייחודי

בניגוד לדיאטה ללא פחמימות, דיאטה דלת פחמימות או דיאטות עתירות שומן – דיאטת חלבונים (ממש כמו שהיא נשמעת) מבוססת על אכילה של חלבונים ללא דגש על יתר אבות המזון. אותם החלבונים עשויים להיות עשירים יותר או פחות בשומן אך זהו העיקרון.

נתחי דג סלמון - דיאטת חלבונים

דיאטת חלבונים מוכרת – אולי המפורסמת ביותר היא כמובן דיאטת אטקינס. כשרק נוסדה הייתה זו דיאטה לא מומלצת בכלל. ארגוני הבריאות ואנשי המקצוע אף הזהירו מפניה. לא היה מדובר בדיאטה קטוגנית בעלת עקרונות אשר עשויים לפצות על העדר הפחמימה (כמו מעקב אחר כניסה למצב של קטוזיס למשל) אלא ממש בדיאטה המבוססת כולה על צריכת חלבון.

בתוקפה בה דיאטת חלבונים עלתה לכותרות החשש העיקרי של ארגוני הבריאות היה השומן הרווי. הקשר בין צריכת יתר של שומן ורווי ובעיות לבביות ריחף מעל דיאטת חלבונים ולא בלי בסיס. היום אנחנו מבינים שאין “לפחד” משומן רווי כבעבר לצד הפחתה של צריכת פחמימות (בתנאי שהיא מוגזמת כמובן), ועדיין צריכה מוגזמת של שומן רווי עלולה בהחלט לגרום למגוון בעיות בריאות.

בתחילת שנות ה 2000 הפכה דיאטת חלבונים את עורה והתאימה את עצמה לעולם החדש – אפילו דיאטת אטקינס המפורסמת עתה כוללת כמות מסויימת של פחמימה ואף התאמות לאנשים אשר מתאמנים (סוג של תזונת ספורט). מטרתה של דיאטת חלבונים – ירידה במשקל כמובן! אם כן, בימינו כל דיאטה בה צריכת החלבון גבוהה מכמות החלבון היומית המומלצת לצריכה (העומדת על 0.8 גרם חלבון לק”ג משקל גוף) יכולה להקרא דיאטת חלבונים. כפי שאתם מתחילים להבין אין גירסה אחת וממש אין צורך בדיאטה ללא פחמימות.

דיאטת חלבונים: מתי היא עובדת?

כל דיאטה בה אפשר לאכול “בלי הגבלה” נשמעת מאוד מפתה. אבל צריך לזכור שהמונח בלי הגבלה לא באמת קיים. בסיסה של כל דיאטה לירידה במשקל (תמיד) הוא הגבלה קלורית. או בשפה המקצועית – גרעון קלורי. זהו תנאי בסיסי להצלחה. 

ארוחת צהריים דיאטת חלבונים וקרעת גבינה מלוחה קשה

תחושת שובע מוגברת וגרעון קלורי: האמנם?

אכילה מרובה של חלבון משרה תחושת שובע. על כן, דיאטת חלבונים גורמת להגבלה טבעית של כמות הקלוריות שנאכל. פחות קלוריות = ירידה במשקל. 

בתאוריה הכל תמיד נשמע כל כך קל אך בפרקטיקה ה”טריק” הזה לא עובד עבור כולם. לא מעט אנשים יכולים להגיע לצריכה גבוהה מאוד של חלבון (בעיקר בעל אחוז שומן גבוה) כך הדיאטה הזו עבורם יכולה בקלות להפוך לדיאטת השמנה או כזו בה אין עלייה או ירידה.  לכן, דיאטות כמו אטקינס לאו דווקא יצילחו. לעומת זאת בדיאטת 17 הימים  יש צריכה גדולה של חלבון וגם התייחסות לנושא הקלורי ע”י הגבלה של מגוון מאכלים – במקום ספירת קלוריות. כמו גם עידוד לצריכת מאכלים בריאים במסגרת הדיאטה.

 האם המגבלות אלה כדאיות לשם שמירה על הבריאות? זו סוגיה אחרת. מחקרים מראים לנו שדיאטות כאלה עלולות לגרום לנו לפתח חסרים תזונתיים משמעותיים, ואף להיות מסוכנות לאוכלוסיות מסויימות. הדיון פה הוא אך ורק – האם דיאטת חלבונים עובדת לשם ירידה במשקל.

ירידה במשקל אך לא משומן

כמו במקרה של דיאטה מהירה, גם דיאטת חלבונים עשוייה להוביל אתכם לתוצאה הרצויה על המשקל, אך מה עם אחוז השומן? קצב שריפת שומן בגוף שלנו מוגבל. לכן, ירידה של 3 ק”ג ויותר בשבוע איננה ממסת השומן בלבד. מסת השומן הא זו שאנחנו מעוניינים להשיל, אך הירידה בפועל קורית גם ממסת הנוזלים בגוף וריקון מאגרי הפחמימות. לכן, גם המצליחים ביותר בדיאטות עשירות בחלבון עלולים עדיין לא להיות מרוצים מהתוצאה הסופית.

האם זה בכל זאת שווה את המאמץ? הנתון הזה יכול לעזור לכם להחליט: למרות הירידה המהירה במשקל ואחוזי השומן לא הכל זוהר. האפקט של דיאטת חלבונים “פג” לאחר כשחצי שנה. כלומר, אחרי 6 חודשים בממוצע קצב הירידה במשקל דומה לקצב ירידה במשקל בעזרת דיאטה ים תיכונית או כל דיאטה מאוזנת אחרת.

האם הקילוגרמים שירדו יעלו חזרה?

המשפט שאני חוזרת עליו בקליניקה שלי לא מעט הוא שקל לרדת במשקל – קשה להשיג ירידה במשקל שאפשר לשמור עליה לאורך זמן. הדרך היחידה לעשות זאת היא על ידיד שינוי הרגלי אכילה.

על פי הסטטיסטיקה 8 מתוך 10 אנשים שירדו במשקל בדיאטות מהירות כמו דיאטת חלבונים יעלו את המשקל חזרה. מניסיוני אפילו בתוספת של כמה קילוגרמים.

הסיבה העיקרית היא הענות לדיאטה, דבקות בה אם תרצו. במרבית המקרים בחירה של דיאטת חלבונים לא מגיעה ממקום של חוסר רצפון לאכול פחמימה אלא להפך. מעבר להענות הנמוכה בהתמדה בדיאטה לאורך החיים, ברגע שמגיעים ליעד – חוזרים לאכול פחמימה. הדבר יגרום למילוי מחודש של מאגרי הפחמימה בשרירים, ספיחה של נוזלים ואלו יתבטאו בעלייה במשקל. ואפילו  לא הזכרתי את רקמת השומן. מניסיוני, חוויה כזו של כשלון, יכולה להיות בעלת השלכות רגשיות קשות.

דיאטת חלבונים השורה התחתונה

דיאטת חלבונים היא כלי שאפשר להשתמש בו למטרות מאוד מסויימות, כאשר ירידת משקל בריאה וארוכת טווח איננה אחת מהן. גם ירידת משקל מהירה יותר לצורך ספציפי צריכה להעשות בבקרה ובליווי. ירידה במשקל היא אחלה שאיפה, אבל להיות רזה וחולה אף אחד לא רוצה. אל תחשקו עם המשקל ועם הבריאות שלכם, חישבו על המטרה בטווח הקצר והארוך וערכו את הישנויים בתפריט שלכם בליווי נכון ומאוזן. ובאופן כללי תשאפו לייצר תזונה נכונה ובריאה כחלק מאורח חיים בריא.

דיאטת חלבונים: למי היא עוזרת לרדת בשמקל ולמי לא? איך עושים אותה והאם יש חסרונות?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: