דיאטה ללא פחמימות: היתרונות החסרונות ומה שכדאי לעשות?

דיאטה ללא פחמימות היא לא תמימה כמו שנראה, צרי לדעת לעשות אותה באופן יעיל ואולי אפילו ללכת לכיון של דיאטה דלה בפחמימות. בואו להבין מדוע:

דיאטה ללא פחמימות: היתרונות החסרונות ומה שכדאי לעשות?
בכתבה הזו תקראו על:

דיאטה ללא פחמימות: מה כללי המשחק?

דיאטה ללא פחמימות היא לא ממש דיאטה בפני עצמה. יש מגוון דיאטות אשר בבסיסן נמנעים מפחמימה או צורכים פחמימות בכמות מינימלית. לדיאטות האלה מגוון שמות; דיאטת אטקינס, פליאו, דיאטה קטוגנית ועוד ועוד. ועוד. בין אם הן מומלצות ובין אם לא, דבר אחד ברור – יש להן סט “כללים” שאמורים לדאוג לביטחוננו התזונתי ולבריאות שלנו. דיאטה ללא פחמימות אשר אין לה תבנית, כללים או סט הנחיות עלולה להיות מסוכנת מאוד לבריאות שלנו.

החסרת גורם כל כך משמעותי מהתפריט שלנו (פחמימות כמובן), בלי אדפטציות ומבלי להוסיף מאכלים אחרים בצורה מבוקרת – עלולה להוביל לא רק להתפתחות חסרים תזונתיים אלא גם לפגיעה ארוכת טווח בבריאות שלנו.

ארוחת צהריים בדיאטה ללא פחמימות

דיאטה נטולת פחמימות - מה זה אומר בפועל?

דיאטה נטולת פחמימה היא כזו בה נמנעים מלאכול מאכלים עשירים בפחמימה באופן מובהק. דגנים כמו שיבולת שועל, מאפים, פירות, פירות יבשים,  מוצרי חלב, יוגורט, שעועית, קטניות, פסטה, לחם, משקאות ממותקים בסוכר, וירקות עמילניים כמו אפונה ותירס ועוד.

מזון ומשקאות שנכללים בתפריט דיאטה ללא פחמימות כוללים בעיקר מאכלים עשירים בחלבון ושומן; בשר, דגים, ביצים, גבינה, חמאה, שמנים, מים וקפה או תה רגיל. אם אתם פחות מחמירים, תוכלו גם לאכול אגוזים, זרעים, שקדים וירקות שאינם עמילניים ופירות עתירי שומן כמו אבוקדו וקוקוס מכיוון שמזונות אלה דלים בפחמימות אך עדיין מכילים אותן. 

היות ודיאטה זו מתמקדת בהגבלת חומר מזין ספציפי, אין המלצות לצריכת קלוריות יומית או לגודל המנות. כפי שציינתי קודם אין סט כללים אלא הנחיה אחת בלבד.

דיאטה בלי פחמימות: למה יורדים מהר במשקל?

למרות הכל  דיאטה בלי פחמימות מאוד מפתה עבור אלו שרוצים לרדת במשקל כי באמת – יורדים מהר במשקל. ממש כמו דיאטה מהירה! אבל הירידה הזו במשקל היא רק חצי מהסיפור.

כשאנחנו עולים על המשקל אנחנו “שוקלים” את כל רקמות הגוף; את מסת השריר, השלד, את הנוזלים שיש לנו בגוף וכמובן  גם את רקמת השומן. לכן, המשקל לא נותן לנו אינדיקציה לגבי כמות השומן שיש לנו בגוף או מאיזו רקמה השלנו כמה קילוגרמים. בעת ירידה במשקל נכוון לרוב לירידה ממסת השומן (אני לא מכירה אנשים שרוצים לרזות בגלל דילול נפח השריר או בשל התייבשות). דיאטה ללא פחמימות לא תעשה את זה עבורנו…

העדר פחמימה בתפריט יגרום לריקון מאגרי הגליקוגן בשריר. כשמאגר הגליקוגן מלא הוא סופח נוזלים, לכן כשהוא מרוקן יהיה מרוקן גם מנוזלים. אותה המסה של מלאות מאגרי אנרגיה + נוזלים לא קיימת כשעושים דיאטה ללא פחמימות זמן ממושך ואז נראה ירידה ענקית במשקל ונהיה מרוצים. אבל! ברגע שנתחיל לאכול שוב פחמימות המאגר יתמלא, יספח נוזלים – אנחנו נעלה את כל אשר ירדנו חזרה ונחוש כישלון גדול בלי סיבה אמיתית.

על פי רוב אותה ירידה יחסית מהירה במשל שנשיג תחזיק מעמד כ 6 חודשים. אחרי פרק זמן זה מחקרים מראים כי קשה מאוד להשיג ירידה במשקל באמצעות דיאטה ללא פחמימות. מעבר לכך נראה כי בטווח הארוך אין לדיאטה הזו יתרון על פני דיאטות אחרות, כמו כאלה בהן מפחיתים שומן או מגבילים פחמימה מבלי להעלימה מהתפריט לחלוטין (כמו דיאטה ים תיכונית למשל).

האם יש יתרון באכילה של דיאטה ללא פחמימות?

דיאטה ללא פחמימות היא כאמור, כזו שאיננה מוגדרת. מטבע הדברים גם אין מחקרים שיעידו על יעילותה. עם זאת, בהחלט קיימים מחקרים אשר בדקו את היתרונות בדיאטות שונות דלות בפחמימה.

היתרונות הבולטים ביותר היו כמובן הטבה בניהול רמות הסוכר בדם והפחתת טריגליצירידים בדם המהוים גורם סיכון למחלות לב. מרבית המחקרים בתחום זה נעשו בהשתתפות אוכלוסיה המתמודדת עם השמנה, סוכרת או מחלות מטבוליות אחרות. חשוב לזכור כי הפחת צריכת הפחמימות עשויה לסייע במניעת סיבוכי סוכרת והתפתחות המחלה עצמה. עם זאת, אין צורך להחריג לחלוטין פחמימות מהתזונה. למעשה, ניתן לשלוט בסוכרת גם בדיאטות בעלות פחמימות גבוהות יותר.

דיאטה ללא פחמימות חסרונות

דיאטה ללא פחמימות, כזו שאין לה הנחיות של ממש עלולה להיות בעלת יותר חסרונות מיתרונות. ייתכן ותחוו תופעות נלוות קלות יותר, אך לעתים גם קשות .

סיכון לעצירות

דיאטה ללא פחמימות מגבילה צריכה של מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים כמו פירות ודגנים מלאים. סיבים תזונתיים שומרים על פעילותה התקינה של מערכת העיכול שלנו. על כן, אכילה כזו לאורך זמן עלולה לגרום לעצירות ואי נוחות.

מצב רוח ירוד ותחושת עייפות

הפחמימות הן מקור האנרגיה הראשון בו הגוף שלנו משתמש. המוח שלנו דורש פחמימות על מנת לתפקד כראוי, ופחמימות מסייעות לייצור סרוטונין שגורם לתחושה טובה ורוגע.

דיאטה ללא פחמימות עלולה להוביל לקושי בריכוז, לתחושת עייפות קשה ולעתים אף למצב רוח ירוד. 

חסרים תזונתיים ספציפיים

דיאטה ללא פחמימות עשויה שלא לספק מספיק ויטמינים ומינרלים, כגון אשלגן, ויטמיני B וויטמין C, שנמצאים בשפע בפירות, ירקות ומזונות מהצומח האחרים. חסרים תזונתיים אלו בעלי משמעות רבה לבריאות שלנו.

דיאטה ללא פחמימות: השלכות ארוכות טווח?

לא קיימים מחקרים מספיק על ההשפעות ארוכות הטווח של דיאטות דלות בפחמימות, ולכן קשה במיוחד לאמוד את ההשפעות ארוכות הטווח של תזונה ללא פחמימות. בשל מחסור במחקר זה, בעקבות תזונה ללא פחמימות לאורך תקופה ארוכה עלולות להיות השלכות בריאותיות קשות שאנחנו טרם יודעים עליהן.

אם כן, בניגוד לדיאטות אחרות דיאטה ללא פחמימות איננה מומלצת בטווח הארוך. היא עשויה להיות מעין בוסט לירידה במשקל, אך המחיר שלה לטעמי עלול להיות גדול מידי. במידה ואתם מעוניינים להפחית צריכת פחמימות עליכם לעשות זאת באופן הדרגתי בליווי מקצועי. החסרה של כל הפחמימות מהתפריט שלכ ביום בהיר אחד, כנראה תוביל ליותר צרות מתועלת.

דיאטה ללא פחמימות: היתרונות החסרונות ומה שכדאי לעשות?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

6 תגובות

  1. כמה שאת צודקת. אני שלוש שבועות ללא פחמימות.. ואני חווה לראשונה עצירות מטורפת, מה שלא היה לי בחיים.
    כבר שנים שהיציאות שלי רכות ומעולם לא היה לי עצירות לרגע..
    מה עושים?

    1. הי דני,
      ראשית אם אתה בריא ובאמת עשית את הדיאטה הזו ללא סיבה רפואית שווה לשקול לחזור לאכילה רגילה.
      שנית להתייעץ איתי או דיאטנית של קופ”ח באופן פרטי כדי לבנות תפריט המתאים למטרה שלך וישמור על הבריאות שלך.

    2. שלום דני.
      אני התחלתי את תזונה ללא פחמימות ונכון שסובלים מעצירות נוראית, אני ממליצה לך מניסיון אישי לאכול את כל הירקות בלי יוצא מן הכלל וב ירקות פחמימתיים כמו סלק תירס אפונה בטטה לאכול מנה קטנה מאוד לא יותר משלוש כפות ושזו תיהיה מנה אחת ליום לא יותר.
      תפוחי אדמה איני אוכלת כלל והוספתי לי פרי או שניים ביום.
      בגדול מה שאני עושה בודקת את צריכת הפחמימות היומיות שלי ולא עוברת את 50 גרם פחמימות ליום.
      אין צורך להוריד לגמריי את בפחמימות.

      1. הי הילי ותודה על התגובה שלך.
        ראשית חשוב לי לציין שיש לי פה בבלוג כתבה על דיאטה דלת פחמימות אליה את מתייחסת. הכתבה הזו מדברת על דיאטה ללא פחמימות כלל.
        עוד נקודה חשובה שבעוד שאני מאוד שמחה שמצאת מה שנכון ובריא לך, חשוב לזכור שאת ואני לא מכירות את דני. לכן ייעוץ אישי עבורו צריך להיעשות על ידי איש מקצוע שרואה את התמונה השלמה.

  2. האמת שכל מילה בסלע!!
    שהתחלתי את הדיאטה לתקופה של 3 חודשים ראיתי תוצאות מדהימות של 8 קילו פחות או יותר,
    ואז לאחר תקופה זה הפסקתי ל3 שבועות, לאכול הכל, לאחר חזרתי לעוד תקופה של 4 חודשים עד עכשיו ,
    שבהם רק ירדתי עוד 2 קילו, ובחודש האחרון אני רואה שזה פשוט תקוע למרות שאני עדיין שומרת ואפילו התחלתי לעלות.
    עכשיו אני ממש בבעיה.
    כי אני אומרת כל עוד זה היה ממשיך לעבוד זה היה טוב,
    אבל עכשיו אני ממש בבעיה!!
    אני רוצה לרדת עוד 8 קילו, ופשוט תקועה.
    מה את ממליצה לעשות?
    אם יש איזה אורך חיים טוב ונורמלי אבל שאני יכולה לרדת גם, משהו יותר בריא שכן מכיל את כל אבות המזון??
    ממש אשמח שתחזרי אלי!
    תודה רבה

    1. הי טובה,
      כמובן שיש תפריט מאוזן שכולל אכילה “נורמלית”, צריך לבנות אותו נכון ולעבוד על שינוי הרגלים.
      זה מה שאני עושה בכל יום בקליניקה שלי כבר עשור 🙂 אם תשאירי לנו מספר טלפון נשמח לחזור אלייך עם כל הפרטים ולצאת לדרך.

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: