פעילות גופנית וסוכרת מסוג 2: אימוני כוח

אימוני כושר הם דבר שבהחלט משפיע לטובה על הבריאות הכללית שלנו. מחקרים מעניינים בודקים את הקשר בין אימונים מסוגים שונים ומחלות מטבוליות בניהן העיקרית – סוכרת. כתבה זו תעסוק בקשר שבין פעילות גופנית וסוכרת מסוג 2 – אימוני כוח!

פעילות גופנית וסוכרת מסוג 2: אימוני כוח
בכתבה הזו תקראו על:

מחלת הסוכרת

למרות שלשתיהן קוראים “סוכרת” מחלת הסוכרת נחלקת ל 2 סוגים עיקריים:

  • סוכרת סוג 1 – סוכרת זו היא מחלה אוטואימונית. הגוף מעין תוקף את הלבלב ומוביל לחוסר תפקודו. מחלה זו לרוב מתגלה בגיל צעיר ולכן שמה המוכר הוא “סוכרת נעורים”.  בעקבות טראומה מחלה זו יכולה להתרפץ גם באמצע החיים.
  • סוכרת מסוג 2 – סוכרת זו היא מחלה פרוגרסיבית המגיעה יד ביד עם השמנה ואורח חיים שאינו בריא. כמו בסוכרת מסוג 1 גם בסוכרת מסוג 2 יש בסיס גנטי חזק.

סוכרת מסוג 2

סוכרת מסוג 2, היא אחת המחלות הנפוצות והשכיחות בעולם. בישראל מאובחנים כיום מעל ל 400 אלף חולי סוכרת מסוג 2 וכמובן שמספר האנשים שנמצאים במצב של טרום סוכרת או לא מאובחנים מגדיל את הטווח.

מבחינה עולמית ישראל ממוקמת במקום ה 1 בתמותה מסוכרת מסוג 2 מבין מדינות ה OECD. כמובן שצורת הרישום בישראל משפיעה על המספרים הגבוהים. אך כנראה שתסכימו איתי שגם אם אנחנו לא הראשונים, להיות ממוקמים בחמישייה הראשונה איננה מקום של כבוד.

סוכרת מסוג 2 היא מחלה מטבולית בה נמצא רמות סוכר גבוהות מהנורמה באופן כרוני בדם ובהמשך בשתן.

אבחנה של סוכרת מסוג 2 מספרת כי ככל הנראה התחילה להתפתח לפני 5 שנים לפחות, היות וזו מחלה פרוגרסיבית. מנגנון התפתחות הסוכרת כמובן מורכב, אך כדי לפשט אכתוב שמדובר בשיבוש בהפרשת אינסולין.

הורמון האינסולין הוא אחראי על ויסות רמות הסוכר בדם. הפרשתו מובילה ל”העברה” של גלוקוז מזרם הדם אל תאי הגוף השונים (שם משמש הסוכר לצורכי אנרגיה). בחולי סוכרת הפרשת האינסולין משובשת, קיימת עמידות לאינסולין שמופרש ולכן פעולתו לא מתבצעת כראוי או שכבר אינו מופרש כלל.

לכן, באנשים עם סוכרת מסוג 2 תהליך הכנסתו של הסוכר (גלוקוז) אל תאי הגוף פגומה ורמתו בדם נשארת גבוה.

החדשות הטובות הן שבשלבים הראשונים של מחלת הסוכרת ובעיקר בשלבים של טרום סוכרת לשינוי אורח חיים יש השפעה מכרעת!

כמובן ששינוי תזונתי הוא חשוב ונדרש, אך שינוי בהרגלי הספורט לא פחות.

סוכרת מסוג 2 והקשר ל פעילות גופנית אימוני כוח

פעילות גופנית וסוכרת מסוג 2 - מניעה וטיפול

על פי ה  ׁׁAmerican College of Sports Medicine לפעילות גופנית תפקיד מרכזי למניעה ובקרה של תנגודת לאינסולין.

תנגודת לאינסולין היא מצב בו אינסולין אמנם מופרש אך הגוף פיתח עמידות להורמון ולא מגיב כראוי, זהו אחד השלבים בהתפתחות מחלת הסוכרת.

כולנו מכירים את הקשר בין אימון גופני אירובי להטבה במחלת הסוכרת, אך עדיין לא כולנו מכירים את הקשר בין אימוני התנגדות להטבה במחלת הסוכרת ולכן זה הנושא שלנו הפעם.

הקשר בין פעילות גופנית וסוכרת מסוג 2 חששוב במניעת המחלה. פעילות גופנית ידועה כמסייעת בהעלאת רגישות תאי הגוף לאינסולין (אלה בשורות טובות בעיקר לאור התנגודת עליה כתבתי בפסקה הקודמת). לא זאת בלבד, פעילות גופנית מסייעת לניצול יעיל יותר של הסוכר (הגלוקוז) בשרירים ברגע שהגיע אליהם.

השפעתה של הפעילות הגופנית מיטיבה כמובן עם בריאות מערכת לב ריאה ומסייעת למנוע מחלות לב וכלי דם. אלה הולכים יד ביד עם סוכרת למרות שטרם נקבעה ההשפעה האקוטית של פעילות התנגדות על אנשים עם סוכרת מסוג 2 או טרום סוכרת, כן נמצא כי יש שיפור בשליטה הגליקמית שלאחר אימון. אפקט זה נשמר גם בטווח של 24 שעות לאחר האימון.

פעילות גופנית וסוכרת מסוג 2: אימוני כוח או אירובים?

למרות שמחקר הקושר בין אימוני כוח (התנגדות) לסוכרת, על פי ה ACSM ניכר כי שילוב בין אימוני התנגדות לאימונים אירוביים בעלי אפקט יעיל יותר בשליטה גליקמית שלאחר אימון לעומת כל סוג של פעילות לבדה. לכן לא צריך לחשוב רק על איך להתחיל לרוץ, אלא גם על איך להתחיל להרים משקולות.

נראה כי גידול במסת השריר בעקבות אימוני התנגדות מובילה לכך שספיגת גלוקוז מהדם אל השריר יעילה יותר. זאת מבלי לשנות את היכולת הפנימית של השריר להגיב לאינסולין.

גם בפן האירובי יש קשר בין פעילות גופנית וסוכרת מסוג 2. פעילות אירובית אירובית מגבירה את ספיגתו של הסוכר מהדם בעזרת פעילות אינסולין גדולה יותר – ללא תלות בשינויים בשריר.

כך השילוב בין השניים אופטימלי. מקבלים שליטה טובה יותר ברמות הסוכר בדם בשני מנגנונים שונים ובלתי תלויים.

על כן, שילוב של אימון אירובי ואימון התנגדות עשוי להיות יעיל יותר בשימור רמת הגלוקוז בדם לעומת כל סוג איון בנפרד. 

המלצות עדכניות לפעילות כוח בתהמודדות עם סוכרת

לצד המלצה לביצוע פעילות גופנית אירובית (3 פעמים בשבוע לפחות בעצימות של 40-60%) קיימת המלצה לביצוע אימוני התנגדות.

  • על אימוני ההתנגדות להתקיים לפחות פעמיים (אך באופן אידיאלי 3 פעמים בשבוע). 
  • יש לקיים את האימונים בימים שאינם רצופים. 
  • על עוצמת האימונים להיות מתונה (50% מ RM1)  או נמרצים המתאמנים ותיקים ומנוסים (כ 75% מ RM1 לצורך שיפור כוח).
  • על האימונים לכלול מינימום של 5- 10 תרגילים הכוללים את קבוצות השרירים הגדולות (פלג גוף עליון ותחתון).
  • רצוי להשלים 10- 15 חזרות לכל שריר בתחילת תקופת האימונים ב 3-4 סטים. 
לסיכום, חלק ממעבר לאורח חיים בריא בהתמודדות עם מחלת הסוכרת כרוך לא רק בשמירה על תזונה נכונה לחולי סוכרת, אלא גם בשילוב אימוני כושר ברוטינה. אם אין שאפשרותכם להתאמן 5 פעמים בשבוע נסו להקפיד על 3 אימונים ובאופן אידיאלי הם יכללו עבודה אירובית וגם עבודת כוח.  חשוב לזכור כי אכן ישנו קשר חיובי בין פעילות גופנית וסוכרת מסוג 2 וכדאי לנצלו.
פעילות גופנית וסוכרת מסוג 2: אימוני כוח
פעילות גופנית וסוכרת מסוג 2: אימוני כוח

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: