תה ירוק: האמת המפתיעה על שתיית תה ירוק על בסיס קבוע?

תה ירוק הוא משקה שמקבל הרבה מאוד יחסי ציבור, האם כל מה שאומרים נכון? בואו לקרוא על תה ירוק ולקבל תשובות לכל השאלות שיש לכם. וגם לאלו שלא ידעתם שיש לכם.

בכתבה הזו תקראו על:

מאיפה מגיע אלינו תה ירוק?

אני זוכרת את הפעם הראשונה שראיתי שדה אמיתי של תה ירוק. היינו בסרילנקה, אחרי כמה ימים רצופים של נסיעות לא פשוטות (אבל יפייפיות) ברכבת המפורסמת שנוסעת בין כל רכסי ההרים היפים של המדינה. הגענו לעיירה קטנה שממוקמת כל כך גבוה עד שבשעות הערב מתכסה כולה ענן. הגענו ביום סוער וגשום וזה היה בגדר מזל גדול שכשהגענו לשדות התה הירוק חייכה אלינו השמש ונתגלה בפנינו שטח קסום מכוסה כולו עלי תה יפייפים וטריים.

התה הסרילנקי הוא דווקא בעיקר תה שחור, התה הירוק כמו שאנחנו מכירים אותו, מגיע ברובו מיפן ומסין (שם עוד לא הייתי, אבל הם בהחלט יעדים!).

מטעי תה ירוק בסרינלקה

תה ירוק יתרונות בריאותיים: למה כדאי לשתות אותו

את הסיסמא “החליפו קפה אחד ביום בכוס תה ירוק” אנחנו מכירים מכל כיוון אפשרי. רבים נוטים לחשוב שזה בגלל שלא כדאי להרבות בקפאין (שזה נושא מעניין בפני עצמו ותוכלו לקרוא עליו בכתבה ייעודית על קפאין), כשלמעשה הסיבה בגינה כדאי לצרוך תה ירוק היא יתרונות בריאותיים שיש בכוס הזו! 

כדי להבין את יתרונות התה הירוק כדאי להכיר באופן בסיסי את תהליך הייצור.

תהליך הייצור של שלושת סוג התה השונים (לבן, ירוק ושחור) מתחיל בצורה זהה ונבדל זה מזה בתהליך עיבוד העלים לאחר הקטיף. לאחר קטיף העלים עוברים חימום שנועד להרוג את החומר (אנזים) האחראי על צבע העלים. על ידי תהליך של תסיסה, אותו האנזים הופך את נוגדי החמצון שבעלי התה (נוגדי החמצון= ECGC, מוכר לא?) לתרכובות אחרות והן מעניקות  לעלי התה צבע כהה. ככל שהחימום מתבצע בשלב מוקדם וסמוך לקטיפת עלי התה, כך נמנעת אותה תסיסה וצבע התה נשאר בהיר יותר ובעל יותר נוגדי חמצון. כמה יותר? בתה ירוק פי 6 יותר נוגדי חמצון לעומת תה שחור (זה השלב להודות להדס יריב שהיא חברה, טכנולוגית המזון יועצת מדע ותזונה בחברות מזון, על ששיתפה איתי סקירה מחקרית מרתקת).

תה ירוק יתרונות בריאותיים במניעת דלקת והגנה על תאים

בגופנו קורים תהליכי חמצון שהם טבעיים וכנגדם גופנו מייצר נוגדי חמצון. כך נשמר האיזון הטבעי. לצערנו יש לא מעט גורמים סביבתיים המגבירים את תהליכי החמצון הקורים בגופנו כמו למשל קרינת שמש עזה, זיהום אוויר ועישון (שזה בהחלט בשליטתנו). כך למעשה מופר האיזון ואנחנו זקוקים לתגבורת של נוגדי חמצון, הם מגיעים אלינו מהמזון שאנחנו אוכלים (בעיקר ירקות ופירות) וגם משתיית תה. 

תפקידם של נוגדי החמצון לשמור עלינו מפני מחלות קשות כמו אלצהיימר וסרטן בכך ששומרים על תאי הגוף מפני נזקי החמצון/

למשקה תה ירוק יתרונות בריאותיים גם כאלו המסייעים במניעת היווצרות תהליכי דלקת. מחקרים אף מראים לנו ששתייית תה ירוק מפחיתה סמנים של דלקת  בבדיקות דם. בנוסף מחקרים אחרים מראים אפקט של שמירה על תאי הגוף ובפרט הנוירונים, תאי המוח.

הבהרה חשובה: אין לחשוב חלילה שתה ירוק מהווה תרופה כנגד מחלות שכאלו.

תה ירוק יתרונות בריאותיים בשמירה על משקל גוף תקין

הקשר בין תה ירוק ומשקל גוף מאוד מעניין, הוא נחקר רבות ועדיין אין מסקנה חד משמעית לגבי מנגנון הפעולה. עם זאת יש לא מעט מחקרים המדגימים קשר חיובי בין שתיית תה ירוק ושמירה על משקל תקין. בטייוואן למשל מחקר שסקר 1210 בני אדם מצא כי אלו ששתו תה ירוק בקביעות במשך 10 שנים היו בעלי אחוז שומן נמוך בכ – 20% לעומת כלל האוכלוסיה. 

כדי לבחון את השפעת התה הירוק על המשקל נערכו גם מחקרים קליניים בבני אדם שהראו שצריכת תמצית תה ירוק עשויה לסייע לא לא רק בשמירה על המשקל, אלא בירידה במשקל בקרב אנשים הנמצאים בהשמנה. מחקר ישראלי חדש ומרשים ביותר מצא ירידה גדולה יותר במשקל ובאחוזי השומן בקרב משתתפים ששתו 3-4 כוסות תה ירוק במהלך 18 חודשי הניסוי שבחן מהי השפעת הדיאטה הים תיכונית הירוקה על משקל גוף ובריאות.

מעשנים לשעבר או בהווה? המרכיבים שבכוס תה ירוק יכולים לעזור!

אין ספק שעישון איננו כדאי ועלול לגרום לנזקים בריאותיים משמעותיים. קבוצת מחקרים הביאה בשורה מעניינת… במחקרים בחנו את השפעת התה הירוק על נזקי העישון והציגו אפשרות שנוגדי החמצון בתה מסייעים בניטרול אחד מנזקי העישון גורמים לדלקת כרונית בחשיפה לעשן סיגריות (גם אחרי הגמילה) כמובן שמדובר במחקרים הבודקים את מנגנוני הפעולה על ידי בידוד נוגדי החמצון ולא שתיית כוסות של תה ירוק, ועדיין מעניין לעקוב אחר הנושא.

תה ירוק קפאין ומה שבניהם

תה ירוק קפאין? ובכן כן תה ירוק מכיל קפאין. עם זאת, כמות קטנה מאוד ביחס לכוס קפה למשל. כמה קטנה? שימו ♥ להשוואה הבאה הממחישה כמה קפאין יש בכוס תה ירוק לעומת משקאות אחרים:

אספרסו50- 150 מ”ג
קפה פילטר60 – 80 מ”ג
נס קפה40 -70 מ”ג
תה שחור40 – 60 מ”ג 
תה ירוק15 – 20 מ”ג
חליטת צמחים ופירות0
משקה אנרגיה200 – 267 מ”ג 
קולה
18 – 21 מ”ג

כמות הקפאין היומית שלא כדאי לעבור היא 350 מ”ג ליום. כפי שאתם רואים אם נשתה רק תה ירוק נוכל לשתות אף 10 כוסות מבלי לעבור אותה. אני כמובן ממליצה לא להגזים ולהסתפק ב 1 -3 כוסות תה ירוק ליום. 

תה ירוק בהריון

בהריון, מה לעשות, יש להגביל את צריכת הקפאין. לכן הריוניות רבות מוותרות על כוסות הקפה וממירות אותן לתה. העניין הוא שגם בתה יש קפאין ולכן עולה השאלה: האם אפשר לשתות תה ירוק בהריון?

למרבה המזל התשובה היא כן, אפשר לשתות תה ירוק בהריון כאשר שומרים על המגבלה של צריכת קפאין. כמות הקפאין היומית המותרת בהריון היא כ – 200 מ”ג והיא שוות ערך ל 8 כוסות תה ירוק. ככל שהתיון נשאר זמן ארוך יותר בכוס כך עולה ריכוז הקפאין. למרות שעל פי הפסרות אפשר לצרוך כמות של 200 מ”ג קפאין, אני לא רואה סיבה אמיתית לשתות 8 כוסות תה ירוק ליום. אפשר להסתפק גם ב 3.

שימו לב שלמרות שהם נראים תמימים יש סוגים ספציפיים של תה שלא כדאי לשתות בהריון ועל זה תוכלו לקרוא בכתבה נפרדת.

תה ירוק מאצ'ה

אם אתם עוקבים אחרי באינסטגרם אתם כבר יודעים שאני אוהדת מושבעת של תה ירוק מאצ’ה (ואם אתם עוד לא עוקבים אחריי אני מזמינה אתכם להצטרף אליי גם באינסטגרם). תה ירוק מאצ’ה הוא מעין סופר תה. הוא מכיל פי 4 יותר נוגדי חמצון ECGC מכל תה ירוק אחר. זה למעשה פי 10 יותר נוגדי חמצון מתה שחור.

תה ירוק מאצ’ה ייחדי גם בצורת הצריכה. אם תה ירוק רגיל כולל עלים שאנו חולטים או מכניסים לתיון ואחר כך זורקים, תה ירוק מא’צה הוא כזה שטוחנים ומעכלים. תה מאבקה ירוקה זוהרת ומגניבה.

בגלל צורת צריכה ייחודית זו אפשר להכין מתה ירוק מאצ’ה גם מאפים ולהשתמש בו כצבע מאכל טבעי.

כמה כוסות תה ירוק מומלץ לשתות ביום?

כמו שציינתי קודם מרבית המחקרים הקליניים בדקו את ההשפעה של תוסף או מיצוי תה ירוק על הבריאות שלנו. עם זאת, כמה מחקרים גם בדקו את היעילות של שתיית תה ירוק ממש כמשקה. אם נעשה ממוצע גס (מאוד) נבין שכמות התה הירוק שכדאי לשתות ביום נעה בין 3-4 כוסות לקבלת אפקטיביות מלאה. אל תשכחו שלא תמיד חייבים לקבל את האפקט המלא ממשקה או מאכל מסויימים, כך ששתיה של כוס תה ירוק אחת ביום בלבד גם שווה את זה.

איך מכינים כוס תה ירוק?

השאלה הזו נשמעת מצחיקה אני יודעת. הרי תה מכינים מחליטה או תיון ומים רותחים, לא? אז זהו שלא 🙂 בגלל שנוגדי החמצון בתה עדינים מים רותחים עלולים לפגוע בהם וזה חוטא למטרה של שתיית תה ירוק. לכן מה שיש לעשות הוא למזוג מים בטמפרטורה של יותר מ 80 מעלות על עלי התה העדינים או התיון שלנו. יש מומחים לתה ירוק שגורסים כי תה ירוק אמיתי יש לשתות בטמפרטורה של כ 65 מעלות, וזה כבר תה פושר. 

מזיגת מים חמים מבר מים תבטיח (לרוב) טמפרטורה של כ 80 מעלות. אם אתם כמוני – חובבי קומקומים, הרתיחו מים, פתחו את המכסה ותנו להם להתקרר מעט לפני המזיגה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: