מים עם לימון בבוקר: אחת ולתמיד – אמת או מיתוס?

להתחיל את היום עם כוס מים עם לימון היא אחת ההמלצות המוכרות ביותר עבור כל מי שמעוניינים להתחיל לחיות אורח חיים בריא יותר. אם אתם מעוניינים לפתוח את היום שלכם לצד כוס מים עם לימון כדי להבטיח שתשתו יותר מים או כדי להתרענן משינת הלילה, לכו על זה. אבל, אם זה המצב, למה לא מים עם פלח תפוז, עלי נענע או קומץ פירות יער? בואו להכיר מה עומד מאחורי ההמלצה לשתות מים עם לימון בבוקר

מים עם לימון בבוקר: אחת ולתמיד - אמת או מיתוס?
בכתבה הזו תקראו על:
מים עם לימון כנגד אבני כליה - טענה

מים עם לימון בבוקר: הקדמה קצרצרה

כשאנחנו ניגשים לשפוט המלצה כדאי לששאול את עצמנו מה המטרה ולהבין עד הסוף למה כדאי לנו לקחת או לא לקחת את ההמלצה. הנה דוגמא לשיחה: “כדאי לשתות מים עם לימון?”
– כן.
“למה?”
–  כי זה בריא.
“למה זה בריא?” 

כשנשאלת השאלה למה,  מתחיל שיח מעניין.
לא מעט טענות בריאתיות המיוחסות באופן ספציפי למים עם לימון, במאמר זה נסקור אותן ונגלה האם מים עם לימון באמת בריאים יותר ממשקה בוקר אחר או שמא מדובר במיתוס עתיק יומין? כמה מים עם לימון כדאי לי לשתות? האם יש עוד תוספות מומלצות למים שלנו שיעזרו לנו לשמור על הבריאות?

מים עם לימון בבוקר: אמת בריאותית או מיתוס?​

למרות שההמלצה לשתות מים עם לימון בבוקר היא באמת אחת ההמלצות הותיקית והמוכרות עד היום לא נעשה אף מחקר (אפילו לא אחד) שמטרתו לבדוק את הנושא. מצד שני, מוכרח להיות בסיס כלשהו לטענות אחרת, מאיפה הן הגיעו?

"כוס מים עם לימון בבוקר תעזור במניעת סרטן ומחלות כרוניות"

הסבר: הקשר בין מניעת תחלואה לדיאטה עשירה בפירות וירקות איננה דבר חדש, בין ארגוני הבריאות השונים בעולם קיימת הסכמה: צריכה יומית של מגוון פירות וירקות תורמת לשיפור הבריאות והפחתת הסיכון לפתח מחלות כרוניות כמו יתר לחץ דם, סרטן, דלקות בדרכי השתן ואלצהיימר. את האפקט הזה תורמים בעיקר לנוגדי החימצון שבפירות ובירקות.

הלימון ומשפחת פירות ההדר עשירים בתרכובות שנקראות פלבנואידים. הם נוצרים בצמח וכשאנחנו אוכלים פירות וירקות עוברים אלינו ובגוף שלנו מתפקדים כנוגדי חימצון. תהליכי חימצון הם כאלה המתרחשים בגוף שלנו באופן טבעי מידי יום והגוף שלנו מייצר נוגדי חיצמון שנועדו ליצור איזון. לצערנו, יש לא מעט גורמים חיצוניים המעצימים את אותם תהליכי החימצון בגוף שלנו; קרינת שמש, זיהום אוויר, השמנה קיצונית, עישון וכ’ו. כאשר מתקיימים תהליכי חימצון בעודף עלולה להיווצר עקה חימצונית שקשורה בהתפתחות מחלות כמו סרטן, אלצהריימר וכ’ו. לכן, על מנת שישמר אותו האיזון בגופנו אנחנו זקוקים לשחקני חיזוק והם נוגדי החימצון מהמזון, כמו הפלבנואידים בלימון. נוגדי החימצון מהמזון “יחברו” לאלו שנמצאים בגוף שלנו באופן טבעי וכך נשוב לאיזון ונשמור על בריאותנו.

מאמר סקירה מעניין, בחן האם מיץ פירות משפיע באותו אופן על הפחתת הסיכון למחלות כרוניות כמו אכילת הפרי השלם (יש לציין שדווקא האשכולית ייצגה בכבוד את פירות ההדר בקטגוריה ולא הלימון). נמצא שלמיצי הפרי תתכן אפשרות נוגדת חימצון איכותית במניעת תחלואה על רקע דלקתי ותחלואה הקשורה באיבוד זיכרון. מדובר בתחום מחקר חדש באופן יחסי לכן התוצאות כרגע מרמזות רק על פוטנציאל ועוד מוקדם לקבוע את יעילות מיץ הפרי עצמו. בנוסף מעט מאוד מחקרים נעשו במיץ סחוט טבעי, מרבית המיצים שנבדקו במחקרים לאורך השנים הם כאלו שהורכבו ממיצוי רכיבים פעילים.

מסקנה: כגע מוקדם לייחס למיץ לימון סחוט יתרון בהגנה מפני מחלות אבל קיים כיון מחקר מעניין בתחום.

"מים עם לימון כנגד אבני כיליה"

הסבר: אבני כיליה יכולות להגרם על רקע מגוון סיבות וקיימים גם סוגים רבים של אבני כיליה. אחת הסיבות לאבני כיליה היא על רקע מצב שנקרא Hypocitraturia , קליט נכון?

הטיפול באבני כיליה מסוג זה הוא כמובן רפואי! על פי מידע הצטבר בשנים האחרונות,  שתייה של מיצי פירות הדר יכולה לסייע במניעה של היווצרות אותן אבני כיליה. מאמר סקירה, בחן ומצא שלמיץ הלימון השפעה אל רעה בנושא. מצד שני מיץ התפוזים נמצא אפקטיבי בשיעור גבוה מהלימון.

מסקנה: אם קיימת בעיה של אבני כיליה יש להתייעץ עם הרופא והדיאטנית המטפלים בך כדי להבין האם שתיית מיץ פרי יכולה להועיל (יש לא מעט חסרונות לכן לא כדאי לקבל החלטות לבד). ואם כבר פרי אולי זה דווקא התפוז…?

"כוס מים עם לימון תסייע לפעילות טובה יותר של מערכת העיכול"

הסבר: שמירה על מערכת העיכול או עיכול טוב יותר הם מונחים מאוד מופשטים. מערכת העיכול שלנו מורכבת מגורמים כל כך רבים שכדי להבין האם מים עם לימון יסייעו למערכת העיכול שלנו השאלה צריכה להיות ספציפים יותר – איך זה יעזור? לאיזה חלק של מרכת העיכול? מה התוצאה שנצפה לה?
וכך הגעתי למאמר מעניין שמתאר בדיוק איך פירות הדר יכולים לעזור למערכת העיכול!
נוגדי החימצון מפירות ההדר (זוכרים את הפלבנואידים?) מתעכלים ומגיעים כמעט בשלמותם אל המעי הגס. במע הגס פוגשים אותם נוגדי חימצון את חיידקי המעי הטובים שלנו (החיידקים המיקרוביוטים), הם ניזונים מאותן התרכובות ומייצרים בעצמם עוד חומרים. החומרים המיוצרים על ידי חיידקי המעי הטובים באמת עוזרים לשמירה על בריאות המעיים שלנו, למשל נגד התפתחות דלקות. חשוב לציין שכל המחקרים בנושא נעשו בבעלי חיים ולא בבני אדם- אבל הפוטנציאל הקיים מעניין מאוד.

מסקנה: כרגע אין המלצה לשתיית מים עם לימון כדי לשמור על בריאות המעי בעזרת חיידקי המעי הטובים בגלל שהאפקט הזה עוד לא נבדק בבני אדם. אם יוכח שעובד בדיוק כך בגוף האדם יהיה מעניין לבדוק האם כדי לשתות דווקא מיץ לימון במים שלנו או אולי פרי הדר אחר…

"מים עם לימון בבוקר: ניקוי רעלים טבעי"

הסבר: בגוף שלנו קיימת מערכת טבעית לניקוי רעלים. היא מורכבת מאיברים שונים כמו הכליות והכבד שלנו אשר מוציאים מהגוף את אותם הרעלנים שעלולים להכנס אליו. מדובר ברעלנים המגיעים אלינו מהסביבה כמו שאריות של חומרי הדברה, או כאלה הנוצרים בגוף שלנו כתוצאה מתהליכים שונים כמו פירוק של תרופות. למערכת הזו אנחנו יכולים לעזור על ידי אכילת מזונות ושתיית מיצי פרי התומכים בניקוי הרעלים הטבעי של הגוף. לא מדובר בצום מיצים או תהליך ניקוי מובנה כמו כל הדיאטות הטרנדיות אלא בצריכת מיצי פרי ספציפיים כחלק מתפריט מאוזן.

מסקנה: אפשר לשלב מיצי פרי בדיאטה שלנו כדי לתמוך בניקוי רעלים טבעי. עם זאת המיצים שנמצאו מחקרית כיעילם הם דווקא מיצים טבעיים מהסוגים הבאים: ג’ינג’ר, סלרי, סלק, גזר ופטרוזיליה ולא מיץ הלימון…

אולי לא מועיל, אבל בטח לא מזיק?

גם אם משהו לאו דווקא הוכח כמועיל לפעמים עדיין נרצה לקחת את ההמלצה, ליתר ביטחון. וכשמדובר בהמלצות שבאמת לא יכולות להזיק לנו, זה בסדר. במקרה של מים עם לימון קיים פוטנציאל לנזק בשיניים, לכן כדאי לחשוב פעמיים. 

על פי ראיון שנתן דוקטור נייג’ל קארטר, מנ”כל הקרן לבריאות השיניים בבריטניה, לתקשורת הבריטית – מסתמן שחומציות הלימון עלולה לגרום לשחיקת שן. לדבריו שתיית כוס מים עם לימון מידי יום עלולה להוביל לריכוך ושחיקה של ציפוי השן (האמייל) .

השורה התחתונה

שתיית כוס מים פושרים עם מיץ לימון או פלחי לימון בבוקר יכול להיות רעיון טוב כדי לקבל ויטמין C ופלבנואידים. לאלה אפקט חיובי על הבריאות שלנו בכל מיני מישורים אבל לא יותר מאכילת הפרי השלם או ממיץ פירות הדר אחרים. בגלל הנזק האפשרי לשיניים כנראה ששתיית כוס כזו על בסיס יומי איננה רעיון טוב.

ההמלצה שלי היא לגוון בין אכילת פירות טריים (מכל הסוגים וגם פירות הדר) ושתיית מיצי פרי. רעיון נוסף הוא כלל ללכת לכיון של שתיית מי קוקוס. כך או כך להתייעץ עם איש מקצוע מתאים כדי לוודא ששילוב המיצים או מי הקוקוס נעשה בחכמה ובכמות המתאימה.
או מילים אחרות – הדלת שלי תמיד פתוחה.

מים עם לימון בבוקר: אחת ולתמיד - אמת או מיתוס?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

6 תגובות

  1. האם מים עם לימון למי שסובל ממעי רגיש/ כיב קיבה מסוכן ועלולה להחמיר?

    נניח פירוצ הדר לעיתים גורמים לי לגירוי ברום הבטן

    1. הי דנה בכל מצב בו יש נושא בריאותי לא תקין או מוטל בספק יש להגיע להתייעצות אישית בקליניקה.
      הסיבה לכך היא שצריך לחקור את מלוא התמונה והבדיקות הרפואיות.

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: