טחינה גולמית: ערך תזונתי, מדוע היא כל כך בריאה וכמה כדאי לאכול ממנה?

כולנו אוהבים טחינה גולמית, נכון? אז הגיע הזמן ללמוד על כל היתרונות התזונתיים שבה וגם מדוע היא נחשבת בעיניי לסופר פוד של ממש!

טחינה גולמית: ערך תזונתי, מדוע היא כל כך בריאה וכמה כדאי לאכול ממנה?
בכתבה הזו תקראו על:

טחינה גולמית: מה היא למעשה?

טחינה גולמית היא ממרח העשוי משומשום קלוי וטחון. יש לו טעם קליל ואגוזי שמשדרג כל מנה, בעיקר מנות של תפריט דיאטה ים תיכונית.

מלבד יתרונותיה התזונתיים יש לה לא מעט יתרונות קולינריים: טחינה גולמית ידועה בעיקר כמרכיב עיקרי בחומוס שמכינים מגרגירי חומוס, חומוס שעועית או חומוס עדשים כתומות. עם זאת, טחינה גולמית נמצאת בשימוש נרחב במנות רבות לא רק בישראל – אלא ברחבי העולם כולו.

קערת שומשום וקערת טחינה גולמית

טחינה גולמית ערך תזונתי

טחינה גולמית מבחינת אבות המזון נחשבת למנת שומן. היא מלאה בשומנים בריאים, ויטמינים ומינרלים. למעשה, כף אחת בלבד (שמשקלה כ 15 גרם) מספקת יותר מ -10% מהערך היומי המומלץ לצריכה- של חומרים מזינים במיוחד.

בכף אחת (15 גרם) של טחינה גולמית נמצא בממוצע:  

  • קלוריות: 90 קלוריות
  • חלבון: 3 גרם
  • שומן: 8 גרם
  • פחמימות: 3 גרם
  • סיבים: 1 גרם

טחינה גולמית מכיל גם תיאמין (ויטמין B1) וויטמין B6 המשתתפים בתהליך יצירת האנרגיה. טחינה נכללת ברשימה של מאכלים עם ברזל היות וכף אחת מכילה כ 2.5 מ”ג ברזל.
בנוסף, כ -50% מהשומן של טחינה גולמית מגיע מחומצות שומן חד בלתי רוויות. לאלה יש תכונות אנטי דלקתיות והן נקשרו במחקרים לירידה בסיכון לפתח מחלות כרוניות.

טחינה גולמית ובריאות העצם

כולנו יודעים שחלבון, סידן וויטמין D חשובים לשמירה על בריאות העצמות. מה שלוא כולם יודעים הוא שגם זרחן ומנגן הם שחקנים חשובים בשמירה על העצמות שלנו. הזרחן נספג אל העצם יחד עם הסידן ומהווה אחד מהמינרלים החשובים במבנה. המנגן הוא מינרל המשפיע על צפיפות העצם, על כן חשוב גם הוא לבריאותה. טחינה  גולמית היא מקור מצוין לסידן, זרחן ומנגן.

מקור לנוגדי חמצון איכותיים

הטחינה הגולמית, מכילה נוגדי חמצון הנקראים ליגנים. הם מסייעים במניעת נזקי הרדיקלים החופשיים בגופנו ועשויים להפחית את הסיכון למחלות מסוגים שונים על רקע חמצוני.

רדיקלים חופשיים הם תרכובות לא יציבות אבל מצויים בגופנו באופן טבעי. כנגדם הגוף מפתח נוגדי חמצון- אשר שומרים איזון בגופנו. כאשר רדיקלים חופשיים נמצאים ברמות גבוהות מידי בגוף, הם עלולים לפגוע ברקמות ולתרום להתפתחות מחלות, כגון סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכמה סוגי סרטן. מדוע שתגדל כמותם? ובכן, יש לא מעט גורמים סביבתיים אשר מגבירים את היווצרות הרדיקלים וכתוצאה מכך את תהליכי החמצון בגופנו. חלקם הם: זיהום אויר, קרינת השמש עישון ועוד.

על כן, עלינו ספק לגוף תרכובת נוגדי חמצון- מהמזון. טחינה גולמית עשירה במיוחד בסזמין הליגאן; תרכובת שהראתה פוטנציאל נוגד חמצון מבטיח בכמה מחקרים במבחנות ובעלי חיים; הקטנת הסיכון לסרטן והגנה על הכבד מפני פגיעה ברדיקלים חופשיים.

כמובן שיש צורך במחקר נוסף בבני אדם כדי להבין את ההשפעות הללו במלואן. ועדיין, זה מעניין ביותר.

טחינה גולמית ותכונות אנטיבקטריאליות?

בדומה לשום טחינה ושומשום עשויים להיות בעלי תכונות אנטיבקטריאליות, זאת בשל נוגדי החמצון החזקים שהם מכילים.

למעשה, בחלק ממדינות מרכז אירופה והמזרח התיכון, שמן שומשום משמש כתרופה ביתית לפצעים בכף הרגל, על רקע סוכרת- בתאום עם הרופא המטפל כמובן.

עם זאת, זהו תחום מחקר מתפתח, ויש צורך במחקרי אנוש מספק כדי לקבוע אפקטיביות בבני אדם.

יתרונות של אכילת כף טחינה גולמית

תכונות אנטי דלקתיות

חלק מהתרכובות של טחינה גולמית עשויות להיות גם אנטי דלקתיות. למעשה טחינה גולמית יכולה להיות חלק מתזונה אנטי דלקתית.

למרות שדלקת לטווח קצר היא תגובה בריאה ותקינה לפציעה, דלקת כרונית עלולה לפגוע בבריאות שלנו.

מחקרים בבעלי חיים גילו ששלל נוגדי חמצון של השומשום (ממנו עשויה טחינה גולמית) עשויים להקל על דלקות וכאבים הקשורים לפציעה, מחלות ריאה ודלקת מפרקים שגרונית.

דוגמה אחת היא ססמין. מדובר בנוגד החמצון העיקרי בשומשום, הוא נחקר גם בבעלי חיים כטיפול פוטנציאלי באסתמה. חשוב לזכור שרוב המחקר בוצע בבעלי חיים באמצעות נוגדי חמצון מרוכזים משומשום – לא על ידי אכילה של טחינה גולמית עצמה.

הטחינה מכילה נוגד חמצון  זה ואחרים, אך בכמויות קטנות בהרבה ממה שמשתמשים במחקרים. בנוסף, יש צורך במחקר נוסף כדי להבין עד כמה השומשום משפיע על מדדי הדלקת בבני אדם. ועדיין, כמו תמיד – מעניין לעקוב.

טחינה גולמית בחיי היום יום

כולנו יודעים כמה קל להוסיף טחינה גולמית לתזונה. אפשר להשתמש בה כממרח ללחם, כתיבול לסלט ואפילו כמרכיב מעניין לקינוחים שונים (בעיקר כאלו שמקפיאים).

טחינה גולמית היא מאכל צפוף אנרגטית, לכן אם אתם מעוניינים לרדת במשקל כדאי לערבב אותה עם מים ולימון וכך להשתמש בה. כמו כן, לגוון בינה לבין ממרחים שונים בתפריט שלכם.

טחינה גולמית: ערך תזונתי, מדוע היא כל כך בריאה וכמה כדאי לאכול ממנה?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: