ליזין נגד הרפס: אמת או מיתוס?

הכל התחיל בפגישה עם לקוחה מקסימה וסקרנית שהעלתה שאלה מעניינתהאם כדאי ליטול תוסף ליזין נגד הרפס לפני החתונה הקרבה? במעמד הפגישה הייתי חייבת להודות בפניה שלא שמעתי מעולם על הקשר בין השניים, אבל השאלות שלכם הן מה שמניע אותנו לחקור ולהחכים! אז כדי לא להשאיר את הכלה הנרגשת באפלה, נעניתי לאתגר, לקחתי את שיעורי הבית ברצינות ויצאתי לחקור. התשובה הפתיעה גם אותי

ליזין נגד הרפס: אמת או מיתוס?
בכתבה הזו תקראו על:

מה זה ליזין?

רגע לפני שנבין אם יש באמת בטענה ליטול תוסף ליזין נגד הרפס רצוי להכיר את הליזין!

אם כן, ליזין היא חומצת אמינו (אחת מאבני הבניין של חלבון) ונחשבת לאחת מחומצות האמינו החיוניות. כל חומצות האמינו חיוביות לגופנו, הן הרי מרכיבות את מבני החלבון השונים להם הגוף זקוק.

אולם יש כמה חומצות אמינו שהגוף יודע לייצר מאחרות. לעומתן יש כמה חומצות אמינו שהגוף שלנו לא יודע לייצר בעצמו, ולכן חיוני לצרוך ממקורות חיצוניים – מהמזון שלנו, או מתוספי תזונה.

דגים, קטניות, ירקות ופירות נחשבים למזונות עשירים בליזין. בגוף האדם חשובה חומצת האמינו ליזין לצורך גדילה תקינה, שמירה על בריאות השרירים והעצמות, ריפוי פצעים, ליזין מסייעת ליכולת של הגוף לייצר אנרגיה משומן וגם בבניית חלבונים.

יצרניות שונות של תוספי תזונה משווקות כיום תוסף ליזין ומשייכות לתוסף הטבות בריאותיות משמעותיות, ביניהן בולטת הטענה שליזין הוא אחד מהתוספים הטובים ביותר לטפול בשלפוחיות חום (הרפס)!

כמה מילים על הרפס

הרפס הוא שמה של משפחת וירוסים נגיפים. הנפוץ ביניהם גורם בעיקר לשלפוחיות על השפתיים, אחרים גורמים לשלפוחיות באיברים נוספים התכונה המשותפת לכל הווירוסים במשפחה זו היא היכולת שלהם להיות רדומים לאורך זמן ולהתעורר מדי פעם בהופעת שלפוחיות אין דרך אפקטיבית להיפטר מהווירוס אחרי שחלינו בו, נותר רק לקוות שהוא ״יירדם״ לזמן ממושך. ולא ירים את ראשו באירועים חשובים – כמו חתונה!

לצערי אין דרך לנבא אם ומתי יופיע אחרי שנרדם. מה שכן, לחץ נפשי או גופני, חשיפה לשמש, יובש וקורמחלות חום או טראומה מקומית הם גורמים ידועים אשר עלולים לגרום להתפרצותה מתאפיינת בתחושת עקצוץ שמקדימה בדרך כלל את הופעת השלפוחיות.

ליזין נגד הרפס: מהיכן נולד הרעיון?

התפרצויות הרפס חולפות מעצמן גם ללא טיפול, אך טיפול אנטי-ויראלי מקצר את משך האירוע ומפחית את חומרתו. הטיפול ניתן בכדורים או במשחה לטיפול מקומי. רק לאחר התייעצות עם הרופא שלך.

בחיפוש אחרי טיפול טבעי, הסובלים מהרפס והרפואה האלטרנטיבית משתמשים בתוסף ליזין לטיפול בפצעי חום (שם נוסף וחביב יותר להרפס). עושה רושם שהמתמודדים עם הרפס מעדיפים להתנסות בשינוי בתזונה או בנטילת תוסף תזונה על פני נטילה ממושכת של תרופות אנטי-ויראליות. למרות זאת, עושה רושם שברוב המקרים, הרפואה המודרנית, המתבססת על ראיות מחקריות, לא תציע לכם את השימוש בתוסף ליזין נגד הרפס.

זאת לאור ראיות לא מספקות העולות מהמחקר. 

בואו נעשה קצת סדר: כדי להבין את הפער בין העמדות כדאי קודם להבין מה הוביל את תעשיית תוספי התזונה, הציבור והרפואה האלטרנטיבית להאמין שתיסוף בליזין עשוי לעזור כנגד הרפס (מעבר לשיקולים כלכליים כמובן, תוספי תזונה הם לא מצרך זול).

לליזין תפקיד משוער במניעת התרבות וירוס ההרפס

בהתבסס על מחקרים שנעשו ברקמות חיות במבחנה אך לא בבני אדם,  נראה שליחס בין חומצות האמינו (אבני הבניין של חלבון) ליזין וארגנין, עשויה להיות השפעה על התבטאות הרפס.

חלבונים עשירים בארגנין מובילים להתרבות  של הוירוס ולעומת זאת לליזין השפעה מעכבת על התרבותו של ההרפס.

מחקרים אלה הפכו את תוסף התזונה ליזין למוקד עניין, אבל נכון לעכשיו, כנראה לא מספיק עניין.

בכל הקשור בתיסוף של ליזין נגד הרפס הראיות המחקריות מעטות ולא ניתן לקבוע על פיהן שתיסוף בליזין אכן מסייע במניעה או ריפוי של הרפס.

מעט המחקרים הקיימים גם מוגבלים מאוד וחוזק ההוכחה שלהם לא גבוה. כל המחקרים התבצעו על מספר קטן של נבדקים, אורכם של המחקרים יחסית קצר, רק חלקם הכילו קבוצת ביקורת ועוד.

מסקנתו של מאמר סקירה אשר ניתח את הנתונים הקיימים ממעט המחקרים בתחום היא כי תיסוף בליזין במינון נמוך מ 1 גר׳ ליום נמצא לא יעיל במניעה או טיפול בהרפס כשניתן ללא תזונה דלה בארגנין. עושה רושם שמינון גבוה מ 3 גר׳ ליום שיפר את החוויה האישית מהמחלה במטופלים, כלומר שיפר את התסמינים על פי דיווח אישי של המטופלים בלבד.

דרושים מחקרים מבוקרים ארוכים יותר במינונים גבוהים כדי להבין לגמרי את התפקיד של ליזין במניעת הרפס ונכון להיום, אין הוכחות מדעיות לכך שליזין יכול לסייע בריפוי הרפס.

האם כדאי לעשות דיאטה דלת ארגנין?

ליזין וארגנין שתיהן נחוצות בגוף האדם לתהליכים שונים, שתיהן קיימות במזונות חלבוניים רבים ולמעשה גם במזונות ממשפחת הפחמימות, ירקות ופירות, המכילים גם הם מעט חלבון באופן טבעי. בלתי  אפשרי למצוא מאכל שמכיל את האחת ללא השנייה.

בדיאטה דלת ארגנין, אליה התייחסו במחקרים, הדגש הוא על צריכת מזונות בעלי יחסי ליזין: ארגנין גבוה. כלומר מאכלים שיש הם יותר מחומצת האמינו ליזין לעומת ארגנין.

בתזונה מסוג זה המזונות מחולקים למומלצים ולכאלה שמומלצים פחות:

  • מזונות אותם מומלץ לשלב – עשירים בליזין ודלים יחסית בארגנין: דגים, מוצרי חלב, אבוקדו, זוקיני, דלעת, כרובית, תרד, מנגו, אפרסק, שעועית מזנים שונים.
  • מזונות מהם מומלץ להימנע- מכילים כמות דומה של ארגנין וליזין: זרעים ואגוזים מסוגים שונים, בוטנים, ענבים, אשכולית, בצל, שום, אורז, שיבולת שועל.


אבל האם זה כדאי?
כשאנחנו מגבירים את הצריכה של מזונות מסוימים ונמנעים מאחרים, יחס ליזין: ארגנין הוא לא היחיד שמושפע וסביר להניח שאנחנו מפספסים הרבה מהטוב שיש למזונות שונים להציע. לא היינו רוצים להגיע לצריכה בלתי מספקת של ארגנין היות וגם הוא חשוב לבריאותנו.

לארגנין תפקידים חשובים בגוף האדם, ביניהם גדילה, ריפוי פצעים ותפקוד תאים. המחסור בארגנין יכול לגרום למחלות כליה ומעי דק, רעלת דם, כוויות וטראומה. על כן מחסור בארגנין יכול להיות בעל השלכות בריאותיות משמעותיות.

האם תוסף ליזין בטוח לשימוש?

מינון של עד 3 גר׳ ליום נחשב בטוח לשימוש באנשים בריאים. רעילות של ליזין בצריכה תזונתית לא נצפתה בבני אדם. שימוש בכמויות גבוהות מ 3 גר’ עשוי לגרום לתופעות לוואי כמו כאבי בטן, שלשולים ובחילות בנוסף, לאורך זמן עלול לגרום תיסוף בליזין למחסור בארגנין.

חשוב לזכור שבעוד התוסף נמצא בטוח לשימוש באנשים בריאים, התיסוף באנשים המתמודדים עם בעיות בריאותיות שונות לא נחקר ובהיעדר ראיות אודות בטיחות, אם אתם מתמודדים מבעיה רפואית כזו או אחרת, ההמלצה עבורכם היא להימנע. 

ליזין נגד הרפס: השורה התחתונה

בשורה התחתונה, לליזין אכן יש תפקיד תאורטי במניעת התפרצויות הרפס, אבל נכון להיום המנגון לא מובן ועל כן אין המלצה חד משמעית לגבי השימשו בו.

 בהיעדר הוכחות מספקות, מומלץ להעריך יחד עם רופא ודיאטנית, את הסיכונים האפשריים לעומת התועלת האפשרית. התייעצו עם הרופא המטפל והדיאטנית, וזכרו שכל עוד אין הוכחה חותכת – גם אם לאחר התייעצות עם איש מקצוע תתקבל החלטה שהתוסף לא צפוי לגרום לכם נזק, יכול להיות שנטילת תוסף ליזין תעזור לכם להימנע מהתפרצות ההרפס הבאה, ויכול מאוד להיות גם שלא.

קל ליפול להבטחות שווא- אך אל תעשו זאת!  סביר מאוד להניח שתוסף תזונה כזה או אחר, או דיאטה דלת ארגנין לא יהיו עבורכם פתרון קסם. 

תזונה מאוזנת ומגוונת בשילוב עם אורח חיים בריא המשלב פעילות גופנית, אמורים לספק לכם כל מה שהגוף שלכם צריך כדי לשמור על פעילות תקינה של מערכת החיסון. פעילות גופנית הוכחה כמסייעת בהתמודדות הגוף עם מצבי לחץ, שכבר אמרנו שנמצאו מקושרים להתפרצויות הרפס. ואם עדיין לא השתכנעתם, תזונה מאוזנת היא גם;

  • כלכלית יותר – אם תחשבו את עלויות תוספי התזונה שאתם צורכים לעומת עלויות של מזון.
  • טבעית יותר –  ליזין אמנם קיימת במזונות שונים באופן טבעי ודרושה לגוף האדם, אבל כמה טבעי יכול להיות פתרון שכולל תהליך ייצור ונארז בקפסולה?
  • אקולוגית יותר – אם תיקחו בחשבון את תוצרי הלוואי של תהליכי היצור וכמות בקבוקי הפלסטיק בשימוש בתעשיית תוספי התזונה

וגם אלה נקודות חשובות לא פחות, לא רק השאלה של ליזין נגד הרפס.

ליזין נגד הרפס: אמת או מיתוס?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

5 תגובות

  1. הי.הליזין גם הפיקטיבי למי שמטופל בטיפול ביולוגי נגד דלקת מפרקים שגרונית.?.
    כרגע אני עם הרפס זוסטר לצערי.
    תודה.

  2. תוסף ליזין ותזונה דלת ארגינין עזרו בהחלמה מ’רמזי האנט’ שזה סוג של שלבקת חוגרת שהיא גם הרפס.

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: