תזונה אנטי דלקתית

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter

פורסם באתר ynet

תהליך הדלקת הוא תהילך נורמלי השייך למערך ההגנה של הגוף מפני חיידקים מזיקים (פתוגנים), הגנה מפני זיהום וכ'ו. במרבית המקרים הדלקת קשורה בהרג הפתוגן ותיקון הרקמה וזאת על מנת  להשיב את הגוף למצבו המאוזן, הומאוזסטזיס.
הדלקת מלווה לרוב באדמומיות, כאב מקומי ותפקוד ירוד של האיזור הפגוע. בתהליך זה משתתפים מספר רב של תאים וחומרים אשר מיוצרים,. חומרים אלו מסוכנים עבור אותם חיידיקם מזיקים מפניהם מתגונן הגוף,  אך עשויים להיות מסוכנים גם עבור גוף האדם במידה והם מופרשים ביתר. כאשר מתרחשת דלקת קורים ארבעה תהליכים מקבילים:
1. הגברת זרם הדם אל המקום הפגוע.
2. שינוי חדירות התאים של כלי הדם, בכדי שחלבונים רבים וגדולים יותר יוכלו להגיע במהריות לאיזור הדלקת ולסייע בטיםול בה.
3. תאי דם לבנים מגיעים לאיזור הפגוע.
4. הפרשה של מתווכי דלק, בשם ציטוקינים, על ידי תאי הדם הלבנים.

ישנן דלקות אקוטיות אשר נוצרות למשל מפציעות ספורט, למשל נקע בקרסול. אך ישנם מצבים בהם המצב הדלקתי נסתר מעינינו. למשל שמנה ובפרט השמנה בטנית. התרבות השומן הבטני קשור בהפרשה גדולה של הציטוקינים. את המצב הדלקתי ניתן לגלות בבדיקת CRP שזהו חלבון המיוצר בכבד וריכוזו עולה בעת התרחשות דלקת. לרוב  הדלקת מגיעה לסיומה באופן טבעי על ידי רגולציה של תהליך הדלקת וייצור חומרים נוגדי דלקת. כאשר ישנו ליקוי במנגנון האנטי דלקתי של הגוף, אותם הציטוקינים והחומרים שמעודדים דלקת,  אלו עשויים לצאת מאיזור הדלקת את איזורים אחרים בגוף ולגרום שם להפרשה של חומרים אחרים בתגובת שרשרת.. תהליך זה קשור בהיווצרות מחלות רבות בניהן אלצהיימר, סוגי סרטן שונים ואף מחלות לב כלי דם.

 

 

הקשר התזונתי:
אכילת מזונות אשר מובילים להשמנה, באופן טבעי, יתרמו לתהליך הדלקתי. בנוסף, ישנם מספר  מזונות  אשר בצריכה עודפת נקשרו עם השנים, לעלייה בסיכון למצב דלקתי  באופן ישיר ועקיף. עם מזונות אלו נמנים; מרגרינה ומאכלים המכילים שון טראנס, חלבונים מן החי אשר מכילים שומן רווי, מזונות מעובדים ופחמימות פשוטות.

מהי תזונה אנטי דלקתית?
תזונה למניעת מצב דלקתי היא תזונה מאוזנת, המורכבת ברובה ממזונות בלתי מעובדים וכוללת; פירות וירקות טריים, דגנים מלאים וקטניות. בנוסף, ישנם רכיבי מזון ותבלינים ספציפיים שסגולותיהם האנטי דלקתיות נחקרו וממשיכות להחקר.
עם מזונות אלו נמנים;
1. מזונות המכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3;
מאמר סקירה שפורסם ב British journal of clinical pharmacology   מראה מחקרים שונים שהעלו את האפשרות שחומצות שומן אלו, קשורות במגוון תהליכים על פני התא ובתוכו אשר מובילים לשינויי הרכב השומנים בממברנת התא. שינוי זה בהרכב מונע היווצרות של ההפרשה של אותם גורמים המעודדים דלקת ובכך מונעים את היווצרותה או את החמרתה.
אומגה 3 ניתן למצוא בדגי ים צפוני כמו סלמון, באצות באגוזי מלך וזרעי פשתן.

 

IMG_20160706_083731
אגוזי מלך וזרעי פשתן עשירים באומגה 3

 

2. מזונות המכילים EGCG ; ה EGCG  היא תרכובת השייכת למשפחת הפלבנואידים , מחקר שפורסם ב  Arthritis and Rheumatology  מצא שתרכובת זו מונעת היווצרות של חלבון הידוע כמעודד הפרשה של ציטוקינים, מעודדי דלקת.
את ה EGCG ניתן למצוא בתה ירק ובעלים של תה.
3. כורכום ; אחד החומרים הפעילים בכורכום הוא הכורכומין. רכיב זה נחקר באופן נרחב בשל תכונותיו האנטי דלקתיות. הכורכומין נמצא כמעכב אנזים אשר מעודד תהליכי דלקת. את הכורכום ניתן לצרוך בתצורות רבות, כאשר יש מחקרים המראים יתרון באכילתו בתצורתו הטבעית לצד פלפל שחור המכיל חומר בשם ביופרין, והוא האחראי לכך. בנוסף, ישנם מחקרים המציעים מינונים שונים של כורכום כטיפול בדלקת וזה תלוי מצב בריאותי ותלוי תרופות אחרות שנוטלים באופן קבוע.
4. ג'ינג'ר, שורש הזנגביל; הג'ינג'ר שייך למשפחת הזנגביליים (כמו הכורכום) וגם הוא נחשב למזון המסייע במניעת דלקת. החומר הפעיל בג'ינג'ר הוא הג'ינג'רול שעוזר המניעה של הפרשת ציטוקינים ובנוסף הג'ינג'ר מכיל אנזימים המפרקים חלבון וזהו מנגון נוסף בו מסייע בהפחתת מדדי הדלקת.

הטיפול בתהליך הדלקת בעזרת תוספי תזונה טבעיים ותרופות הוא מאוד אינדיבידואלי. המינונים משתנים בהתאם למצב וסוג הדלקת וכמובן שיש לקחת בחשבון תרופות הנלקחות באופן קבוע. על כן, יש להתייעץ עם גורם מוסמך. יחד עם זאת, שילוב מזונות אנטי דלקתיים באופן שגרתי בתפריט היומי על בסיס קבוע, תפריט מאוזן ופעילות גופנית כשיגרה, בהחלט עשויים לסייע במניעה.

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
Call Now Button

כמה כיף שהחלטתם ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

נשמח גם לחזור אליכם, השאירו פרטים:
דילוג לתוכן