שומן בטני: מדוע הוא עלול להיות מסוכן?, כמה סוגים יש והכי חשוב איך נפטרים ממנו אחת ולתמיד

שומן בטני הוא השומן העמוק שנמצא באיזור הבטן ועוטף את האיברים הפנימייים. הוא נפוץ בכמות גדולה בעיקר אצל גברים אך גם בקרב נשים. לעתים מדובר בגנטיקה, חוסר פעילות גופנית או שילוב של שניהם. כך כך יש לפעול כשנמצאים בהשמנה בטנית כי שומן בטני בכמות גדולה עלול להיות מסוכן.

בכתבה הזו תקראו על:

שומן בטני: מה הוא?

שומן בטני הוא שומן בנמצא באיזור הבטן. למרות שכולנו מכירים את השומן הבטני התת עורי (זה שאפשר לראות ואף לתפוס), הסכנה האמיתי עלולה להיות בגלל שומן בטני עמוק- שומן ויסרלי.

שומן בטני ויסרלי הוא השומן העוטף את האיברים הפנימיים של הגוף שלנו כמו הכבד, המעי, הקיבה ועוד. הדרך היחידה לדעת באמת האם כמות השומן הבטני בגופכם גדולה היא באמצעות הדמיה כמו MRI. לעתים אנשים במשקל תקין יהיו בעלי רקמה גדולה של שומן בטני בלי לדעת. במקרים רבים שומן בטני תת עורי בכמות גדולה יכול לנבא שומן בטני עמוק ולכן ההמלצה היום היא להשתדל להשאר בהיקף בטן שהוא מתחת ל – 102 ס”מ בגברים ו – 88 בנשים.

למה שומן בטני מסוכן?

המטרה איננה חלילה להפחיד אלא להעלות למודעות את גודל הסכנה בהזנחת הטיפול בשומן בטני עודף. בהמשך הכתבה (ממש עוד מעט) תקבלו כלים משמעותיים למניעת שומן בטני וטיפול בו המידה ואתם כבר שם.
אם כן, שומן בטני עמוק בכמות גדולה עלולה לגרום להתפתחות של בעיות בריאותיות הנה כמה דוגמאות:

שומן בטני מעודד דלקת

שומן בטני עמוק בכמות גדולה ,בניגוד לרקמת השומן התת עורי, מתחיל להפריש חומרים שלוקחים חלק פעיל ממש במערכת ההורמונלית שלנו.  החומרים האלו נקראים אדיפוקרינים (סה”כ שם כזה קליט ;ׂ) )והם מעודדים דלקת. דלקת היא בסיס להתפתחות מחלות ממחלת הסוכרת ועד לסוגים שונים של סרטן.

סיכוי גבוה יותר לפתח סוכרת

רקמת שומן בטנית גדולה עלולה לגרום למה שנקרא עמידות לאינסולין. באופן כללי זה אומר שהלבלב מפריש את הורמון האינסולין על מנת לווסת את רמות הסוכר בדם. אך האינסולין לא פועל כראוי היות והתפתחה עמידות. לכן נאלץ הלבלב להפריש עוד ועוד אינסולין על שפוטנציאלית יהיה מותש ויחדול מלעבוד. זה מנגנון אחד בו מתפתחת מחלת הסוכרת.

סיכון למחלות לב וכבד שומני

מחקרים אחרונים בתחום הקרדיולוגיה מראים כי קיים קשר בין שומן בטני בשיעור גבוה לסיכון מוגבר ללקות במחלת לב.  למעשה נמצא כי אנשים בעלי שומן בטני עודף נמצאים בסיכון גבוה יותר למוות מאנשים בעלי שומן עודף המפוזר בצורה שווה בכל חלקי הגוף. כפי שהכותרת מסגירה שומן בטני עמוק בכמות גדולה נמצא בקורלציה עם הסיכון לפתח כבד שומני.

איך להוריד בטן? או ליתר דיוק שומן בטני

איך להוריד בטן? היא אחת השאלות הכי נשאלות מידי יום במנועי החיפוש. עכשיו אתם וודאי מבינים שהכוונה היא למעשה איך להפטר משומן בטני.

הדרך הראשונה לטיפול וגם הכי יעילה היא שמירה על אורח חיים בריא: הקפדה על פעילות גופנית ותזונה נכונה עבורכם.

שומן בטני: פעילות גופנית תעזור לכם

פעילות גופנית נמצאה במחקרים כיעילה מאוד בהפחתת שומן בטני גם אם לא פועלים במקביל כדי לרזות. כמובן שאם תתחילו להיות פעילים גופנית וגם תפעלו כדי לרדת במשקל תשיגו תוצאות טובות יותר בהפחתת שומן בטני עמוק. את הפעילות שלכם תוכלו להגביר או להתחיל בשתי דרכים:

1. הגברת התנועה- הקפידו ללכת מידי יום כ 12,000 צעדים, לעלות במדרגות במקום מעלית, לסחוב מעת לעת סלי קניות מהסופר וגם לטייל בפארק עם הכלב עם המשפחה או אפילו לבד ככה בכיף.

2. פעילות גופנית מכוונת – ליבשו בגדי ספורט וצעו לצעידות או ריצות קלות והקפידו שסך הפעילות השבועית תגיע לפחות ל 150 דקות. אימוני כוח חשובים מאוד לבריאות (וגם למניעה של מחלות מטבוליות כמו סוכרת) אך אם אתם עושים צעדים ראשונים בעולם הכושר דווקא פעילות אירובית הוכחה כיעילה יותר ספציפית עבור הפחתת שומן בטני. 

אם אתם כבר מאוד פעילים וההשמנה הבטנית שלכם תלויה יותר בגיל או גנטיקה אל חשש יש מה לעשות! הגבירו בהדרגה את הפעילות שאתם עושים כדי להשיג את התוצאות הרצויות.

הקפידו על תזונה שנכונה עבורכם

תזונה נכונה היא מונח גדול ולכן אני מציעה להכנס לעולם הזה בצעדים קטנים:

1. ראשית וודאו כי אתם אוכלים כומת קלוריות המתאימה למטרתכם. אני לא מדברת על ספירת קלוריות מדוייקת אלא להבין אם אתם נמצאים בסדרי הגודל הנכונים.

2. הפחיתו מאכלים מרוכזים קלורית כמו מיצים לא טבעיים, ממתקים המכילים סיפור פרוקטוז או פרוקטוזה (בתוית המזון) והגבירו צריכה של מאכלים דלים בקלוריות ועשירים בסיבים תזנתיים כמו ירקות וקטניות. מחקרים מראים שמאכלים מרוכזים בסוכר פירות (פרוקטוז) מלאכותי (לא כזה הנמצא בפרי הטבעי) נוטים להגביר אגירה של שומן בטני.

3. וודאו כי אתם שותים מספיק מים. כמה ליטר מים צריך לשתות ביום? כלל האצבע הוא 8-12 כוסות אך עדיף להיעזר בנוסחה הלוקחת בחשבון את הפרמטרים האישיים שלכם ומידת הפעילות הגופנית שאתם עושים.

4. השתדלו להמנע ממאכלים מאוד מעובדים ובפרט כאלו המכילים שומן טראנס או שמן דקלים.

שומן בטני ופרט שומן בטני עמוק עלול להיות מסוכן כשנמצא בגופנו בריכוז גבוה. עכשיו יש לכם את כל הכלים להם אתם זקוקים כדי להתחיל ולעשות שינוי. המון הצלחה ובריאות לכולם.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: