מדרסים לריצה, לאימונים ולספורטאים – כל מה שרצים לדעת ולא ידעתם את מי לשאול

מדרסים לריצה ואני הם סיפור של אהבה שנאה עוד מימיי כרצה מתחרה בריצות קצרות,  אי שם בגיל 10. מבנה כף הרגל שלי ללא ספק זקוק להם ומצד שני לקח לי שנים למצוא את הזוג הנכון. אני מגיעה מעולם הכושר כספורטאית (ורקדנית לשעבר) מאמנת כושר ודיאטנית. כל הטייטלים האלו לא מספיקים כדי לכתוב לכם כתבה בעלת ערך אמיתי בנושא מדרסים, לכן לצורך הכתבה הזו חבשתי כובע נוסף ואהוב שלי – כובע המראיינת. פניתי לאיש מקצוע מהשורה הראשונה אורטופד ספורט של כל הגדולים בניהם נבחרת מכבי תל אביב בכדורגל – ד”ר תומר כהן. יחד יצרנו כתבה במיוחד בשבילכם שיש בה את התשובות לכל השאלות הכי בוערות בנושא מדרסים לריצה.

מדרסים לריצה, לאימונים ולספורטאים - כל מה שרצים לדעת ולא ידעתם את מי לשאול
בכתבה הזו תקראו על:

מדרסים לריצה וספורט: האם זה באמת נחוץ?

כראוי לרופא ואיש מדע תשובתו של תומר צפויה, מדובר בנושא שאין עליו קונצנזוס. יש המון מחקרים שתומכים והמון מחקרים שלא תומכים בשימוש במדרסים. כשאני שואלת לדעתו האישית כאיש מקצוע התשובה מתחילה להתבהר” “לי נראה מאד הגיוני שהסיכוי שנעל מדגם מסויים תתאים גם לך וגם לי  באותה צורה לא גדול. הסיבה לכך היא היא השונות הגדולה במבנה כף הרגל. השונות יכולה לבוא לידי ביטוי במספר דרכים, למשל:
* הקשת שיכולה להיות שטוחה (פלטפוס) או גבוהה מאד
* קריסה של כף הרגל לכיוון פנים או חוץ

 כדי לעשות את ההתאמה מדויקת יותר אני בהחלט ממליץ לאנשים שמבצעים פעילות גופנית באופן קבוע או עובדים בעבודה פיזית לרכוש מדרסים. ” כשמבלים את מרבית היום בישיבה כמו למשל מי מאיתנו העובדים שעות ארוכות במשרד, הצורך בהתאמה אישית של הנעל לכף הרגל קטנה יותר ועל כן מציין תומר שלדעתו המקצועית עבור אוכלוסייה זו מדרסים אינם חובה. עם זאת מסייג “לולא המחיר – הייתי ממליץ לכולם במסגרת שמירה על אורח חיים בריא.”
“מדרסים עוזרים לשמור על בריאות אורטופדית זה בא לידי ביטוי בהפחתת כאבי גב , ברכיים וכפות רגליים. מדרסים לספורטאים, בהחלט יכולים להוביל לשיפור ביצועים . הם הופכים את האימונים לאיכותיים יותא ואת ההתאוששות יותר טובה.”
מדרסים לריצה תומר צפויה

האם יש משמעות למדרסים כשיש נעלי ספורט איכותיות ויקרות?

את השאלה הזו אני מביאה מה שנקרא “מהשטח” זו תהיה שעולה בקרב רצים רבים וגם מתאמנים שאינם בהכרח רצים.
” אתחיל בכך שישנה חשיבות רבה לאיכות הנעל.  איכות החומרים מהם עשויה הנעל צפיפותם והטכנולוגיה בה משתמשים הם משמעותיים בריכוך הצעד ופיזור נכון של המשקל על הרגלייים כמו גם משפיעים על עמידות הנעל עצמה. לכ אלו חשיבות גדולה בשמירה על בריאות אורטופדית וגם השגת ביצועים ספורטיביים טובים. גם אם הנעליים מאוד יקרות ואיכותיות האיזור הפנימי שלהן עדיין לא יכול להתאים לכולם באופן שווה.” למעשה, מדרס איכותי לא מבטל את הצורך בנעל אימון טובה, אלא מדייק את התאמתה לרגל שלנו.

ובכל זאת, מה החסרונות של מדרסים לריצה?

נראה כי החסרונות הם בעיקר פונקציונליים ולא בריאותיים “חיסרון אחד הוא כמובן המחיר וחיסרון נוסף התלות שנוצרת. מדרס דורש מאיתנו נעל גדולה בכחצי מידה כך שיש צורך להעביר את המדרס מנעל לנעל לפני כל אימון.”

שימו לב לטכנולוגיה

נראה ששוק המדרסים גדול וטווח המחירים גדול אף יותר. כיצד נדע לבחור נכון את יצרן המדרסים שלנו? האם יש וכנולוגיה מומלצת במיוחד?
“יש המון טכנולוגיות ומגוון מכונים שעושים מדרסים. לדעתי יש בארץ יש אולי 4-5 מומחים שבאמת מבינים מדרסים ויודעים איך לעשות אותם. אני תמיד מציע לחפש המלצות איכותיות מניסיון אישי.”

מדרסים לספורטאים: שלב ההמלצה האישית שלי

כפות הרגליים שלי ידעו מדרסים רבים לאורך השנים, לאחרונה מאצאתי את אלו שאני חותמת עליהם בלב שלם ומשתמשת בהם כדרך קבע. את המדרסים שלי עשיתי אצל תמיר כפיר, האיש שמייצר מדרסים לספורטאים כמו גדולי שחקני ה NBA  וגם למתאמנים חובבים  שאינם ספורטאים מקצועיים.

התהליך הוא באמת היסודי ביותר שעברתי עד היום. הגעתי למתחם המרשים של תמיר כפיר בסביון (האמינו לי שהנסיעה שווה את זה). לאחר המתנה לא ארוכה בחדר מלא נעליים של שחקני NBA במידות שלא ידעתי שקיימות, נכנסתי לחלל העבודה. מדובר בחלל הכולל במה גבוהה עליה צעדתי בעוד קרני לייזר בוחנות את צעדיי ומגלות מה דורש תיקון. אם חשבתם שהגעתי להתפנק, חישבו שוב. לאחר אבחון הלייזר תמיר הריץ אותי מספר פעמים בחלל החדר ובחוץ בשטח. עם כל הכבוד למכונות ולייזרים יש לדייק את התהליך עם אבחון אישי שלו. לאחר ביצוע האבחון סיפר לי תמיר דברים שהרגשתי בעצמי (וזה היה נפלא לדעת שהו “עלה עליהם” בעצמו) קשת כף הרגל שלי גדולה מאוד לכן יש קריסה. בנוסף קיים חוסר איזון שרירי בין הרגליים מה שגורם לנטייה של האגן שלי לצד אחד. את כל אלו ניתן לתקן על ידי התאמה נכונה של המדרס. בסוף המפגש, איך לא” עשינו טביעת כף רגל בתוך גבס גמיש. מסתבר שזו השבלנוה הבסיסית ואותה מדייקים לא רק כדי שתתאים לכף הרגל אלא גם כדי לתקן את הליקויים שאובחנו.

אחרי המתנה של כמה שבועות המדרסים הגיעו! לא אל דלת בייתי כי יש צורך בבדיקה וביצוע התאמות נוספות אם נדרש. לכן, נסעתי שוב לסביון. ההרגשה הייתה נוחה, הריצה הרגישה טובה לקחתי את המדרסים ויצאתי לדרכי.

לא שאלתי מה אני אמורה להרגיש וזו נקודה חשובה. לעתים כשיש בראשנו ציפייה ברורה אפשר להרגיש את “מה שאמורים” גם אם זה לא באמת כך. כפי שאמרתי עוד קודם אני למודת ניסיון עם מדרסים ורציתי לבדוק בעצמי האם אלו אפקטיביים יותר או SAME SAME. 

קפיציות נעימה ושימוש בכל שרירי הרגליים

התחלתי לרוץ עם המדרסים ורשמתי את כל התחושות החדשות בעקבות השימוש בהם. אחרי חודש שלם של שימוש (כדי לוודא שהאפקט נשמר) כתבתי לתמיר מה אני מרגישה.

“אחרי חודש של ריצה עם המדרסים יש לי לא מעט מסקנות, ראשית כמה כיף לי שנפגשנו!

מלבד הקפיצות הזו שלהם אני מרגישה שכף הרגל שלי ממש רפויה (כנראה שקודם הייתי סוג של מחזיקה אותה בלי לשעת בכלל במהלך הריצה).

אחרי שנים שאני מרגישה בעיקר את שרירי הארבע ראשי והתאומים, אני מרגישה סופסוף שימוש גם  בגלוטאוס  וזה הופך את הזמנים שלי למשמעותית טובים יותר. אני לא יודעת אם אלה האפקטים ש ״הייתי אמורה״ להרגיש אבל זה מה שקרה :)”  עכשיו “הרשתי” לתמיר להסביר: “המדרס הוא מדרס אקטיבי המפעיל את כפות הרגליים . בכפות הרגליים יש לנו 26 עצמות קטנות ועוד 2 גדולות (הססמואיד) ורצועות. כשכף הרגל עובדת ומתחזקת כל השרירים שמעליה עובדים גם הם. ממש כמו בהפעלת כף היד. אם נפתח ונסגור את כף היד נרגיש גם את יתר שרירי היד שלנו. כך המדרס מחזק את השרירים ומאפשר ביצועים טובים יותר לצד שמירה על בריאות”.

קפיציות נעימה ושימוש בכל שרירי הרגליים

אם אתם חושבים על מדרסים לריצה או כל אימון כושר אחר חשוב שתמצאו את אלו המתאימים לכם. קחו בחשבון את כל ההמלצות של דוקטור תומר לגבי הצורך שלכם במדרסים ואת ההמלה שלי (יש ראשונה מרצה) עבור מי שייצר אותם עבורכם. 

מדרסים לריצה, לאימונים ולספורטאים - כל מה שרצים לדעת ולא ידעתם את מי לשאול

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: