דיאטת חומץ תפוחים: איך בונים אותה והאם בכלל כדאי?

על דיאטת חומץ תפוחים שמעתי כבר בגיל 14. כששאלתי את אמא שלי על זה היא ידעה בדיוק על מה אני מדברת – הדיאטה הזו עד כדי כך ותיקה. כולם מכירים אותה ושמעו עליה לפחות פעם בחיים. אני מודה שקצת הופתעתי לגלות שהיא עדיין אחת הדיאטות שהכי רוצים לעשות. לכן החלטתי להרים את הכפפה ולגלות אחת ולתמיד – האם דיאטת חומץ תפוחים כדאית!

דיאטת חומץ תפוחים: איך בונים אותה והאם בכלל כדאי?
בכתבה הזו תקראו על:

דיאטת חומץ תפוחים: מה זה בכלל חומץ תפוחים?

אם קראתם את הכתבה שלי שעסקה במיתוס הידוע “מים עם לימון בבוקר“, אתם יודעים שאני יסודית. אני אוהבת להבין לא רק האם משהו עובד, אלא מאיפה הדבר נולד. לכן בכתבה הזו נתחיל בהיסטוריה (המעניינת) של דיאטת חומץ תפוחים ונתקדם למה שהכי מעניין – האם כדאי. 

מה זה חומץ תפוחים

עושה רושם שחומץ התפוחים כאן איתנו מאז שנת 5000 לפני הספירה. אזכורים מעולם הבריאות התחילו באשור העתיקה, שם שימש כפתרון למים באוזן או כטיפול בדלקת קלה באוזן הפנימית. היפוקרטס, בסביבות 400 לפני הספירה הציע להשתמש בו גם כחבישה לפצעים חיצוניים. כך הפך חומץ תפוחים לאורך השנים גם  כחומר חיטוי כללי בשדה הקרב. 

יש תיעוד לכך שלפני האינסולין, חומץ התפוחים שימש ב “תרופה עממית” מקור מהימן לסוכרת. על פי האזכורים לאורך ההיסטוריה נעשה שימוש פנימי וחיצוני בחומץ התפוחים.

בעברית אנחנו קוראים לו פשוט חומץ תפוחים. למעשה יש לקרוא לו סיידר חומץ תפוחים (כמו באנגלית: Apple cider vinegar).
בדומה ליין, חומץ תפוחים מיוצר בתהליך תסיסה. מרסקים תפוחים ומערבבים אותם עם סוכר ושמרים ומאפשרים לתערובת הזו להגיע לתסיסה- תהליך זה יוצר אלכוהול. בשלב הבא מוסיפים לתסיסת האלכוהול חיידקים אשר הופעים את האלכוהול לחומר בשם -חומצה אצטית.

חומצה אצטית היא המרכיב הפעיל העיקרי של חומץ תפוחים והסיבה לטענה כי דיאטת חומץ תפוחים מומלצת לירידה במשקל. 

הקשר בין חומצה אצטית וחומץ תפוחים לירידה במשקל

כהקדמה לנושא אציין שקיימים מעט מחקרים בנושא ורובם הגדול בוצעו על בעלי חיים. למרות שתוצאות מחקרים בבעלי חיים נראות מבטיחות, יש צורך במחקר בבני אדם בכדי לאשר את ההשפעות הללו בגוף האנושי. גם המחקרים שנעשו בבני אדם קטנים ולא מספיק מקיפים בכדי להתוות דרך ברורה. ועדיין, מעניין לבדוק האם דיאטת חומץ תפוחים בעלת בסיס.

1. הורדה של רמות סוכר בדם:

במחקר שנעשה בעכברוש אחד, חומצה אצטית שיפרה את יכולת הכבד והשרירים (שם נאגר סוכר) לקחת סוכר מהדם אל המאגרים.

2. שיפור קצב שריפת שומן:

מחקר נוסף והפעם בחולדות חשף כי חשיפה של חולדות לחומצה אצטית עשוי להוביל לעלייה בסוג מסויים של  אנזים. אותו אנזים מגביר את שריפת השומן. גם מחקר אחר בעכברים מצא עלייה משמעותית בגנים האחראים לשריפת שומן. העכברים במחקר ניזונו מתזונה עתירת שומן בתוספת חומצה אצטית. הגברת קצת שריפת השומן ככל הנראה הובילה להפחתת הצטברות שומן בגוף. למה רק ככל הנראה? כי לא תמיד עלייה בקצב שריפת שומן משפיע על רקמת השומן בגוף. החולדות ניזונו בעיקר משומן ולגמרי יכול להיות שאותו שומן שנשרף הוא זה מהאוכל ולאו דווקא מרקמת השומן בגופן. 

3. מדכא תאבון:

מחקר אחר מציע כי אצטט (חומצה אצטית) עשוי לדכא מרכזים במוח השולטים בתיאבון, מה שעלול להוביל לצריכת מזון מופחתת.

4. קידום שובע והגבלת צריכה קלורית:

מחקר קטן בקרב 11 בני אדם (בלבד) בדק את ההבדל בעליית רמות הסוכר בדם לאחר ארוחה עתירת פחמימה, בין קבוצה שלקחה חומץ תפוחים בארוחה וקבוצה שלא. שעה לאחר הארוחה, הקבוצה שלקחה חומץ תפוחים הייתה זו עם תגובה נמוכה יותר של סוכר בדם.

בנוסף חברי קבוצה זו גגם צרכו 200–275 פחות קלוריות באותו היום.

5. האטת את קצב ריקון הקיבה:

במחקר קטן אחר, נטילת חומץ תפוחים עם ארוחה עמילנית האטה את ריקון הקיבה באופן משמעותי. זה הוביל לתחושות שובע מוגברת לצד ירידה ברמת הסוכר בדם. עובדה זו עלולה להיות בעייתית ואף מסוכנת עבור אנשים עם קצב ריקון קיבה איטי (כמו מי שסובל מגאסטרופרזיס).

חומץ תפוחים דיאטה לירידה במשקל או מיתוס או מיתוס?

כדי להבין אם דיאטת חומץ תפוחים היא אסטרטגיה טובה לירידה אמיתי במשקל (או שכל התועלות שציינתי קודם לא באמת משפיעות על משקל הגוף) נערך מחקר גם בבני אדם.

אורך המחקר 12 שבועות, ובו השתתפו 144 מבוגרים יפנים המתמודדים עם השמנה. המשתתפים צרכו כף אחת (15 מ”ל) או 2 (30 מ”ל) של חומץ תפוחים, או 2 כפות משקה פלצבו מדי יום.

בנוסף קיבלו המתמודדים הנחייה להגביל את צריכת האלכוהול, אך להמשיך בתזונה ובפעילות הרגילה שלהם במהלך המחקר.

תוצאות המחקר:
בקרב משתתפי הקבוצה שנטלו כף אחת של חומץ תפוחים:

חלה ירידה ממוצעת של 1.2 ק”ג במשקל הגוף.
ירידה ממוצעת של 0.7% באחוזי השומן
צמצום היקף  המותניים ב 1.4 ס”מ בממוצע

בקרב משתתפי הקבוצה שנטלו 2 כפות של חומץ תפוחים:

חלה ירידה ממוצעת של 1.7 ק”ג במשקל הגוף.
ירידה של 0.9% באחוזי השומן בממוצע.
צמצום היקף המותניים ב  1.9 ס”מ

חברי קבוצת הפלצבו עלתו במשקל ב 0.4 ק”ג והיק, המותניים גדל אך לא באופן מובהק. 

על פניו אפשר להסיק כי תוספת של כף או 2 של חומץ תפוחים לדיאטה שלנו יכולה לעזור בירידה במשקל. ועדיין לא באופן משמעותי. ירידה של 1.2 ק”ג על פני 12 שבועות איננה מרשימה. גם לא ההישגים באחוזי השומן.תמיד אפשר להוסיף הגבלה קלורית.. אבל אין זה אומר שחומץ התפוחים ישפיע באופן דומה תחת תנאים כאלו. כמו תמיד, גם במקרה הזה לא ניתן להסיק מסקנה עד שמחקר כזה יחזור על עצמו מספר רב של פעמים. וכאמור, הנושא לא נחקר מספיק.

 

איך עושים דיאטת חומץ תפוחים ?

למרות שהשם שלה גורם לנו לחשוב שיש ממש פרוטוקול לדיאטה שכזו, האמת היא שאין. דיאטת חומץ תפוחים היא פשוט הדיאטה המאוזנת שלכם + תוספת של חומץ תפוחים. עם זאת לא כדאי לעשות את התיסוף הזה לבד ועל דעת עצמכם. מזון הוא לא “רק” מזון יש לו כוח רב וצריך להשתמש בו בחכמה.

בשורה התחתונה, האם כדאי לצרוך חומץ תפוחים לצורך ירידה במשקל? לדעתי המקצועית זה מיותתר ובוודאי לא מצריך שינוי תזונתי דראסטי. אבל אם אתם מעוניינים לכו על זה, תוך שמירה על ביטחונכם.

כדי לצרוך חומץ תפוחים, עדיף לדלל אותו במים או להוסיף אותו לאוכל ולשתייה.

אנשים הסובלים ממצבים בריאותיים כרוניים או הנוטלים תרופות צריכים להתייעץ עם הרופא  והתזונאית המטפלים בו לפני שהם מנסים דיאטת חומץ תפוחים או כל תוספת דומה.

דיאטת חומץ תפוחים: איך בונים אותה והאם בכלל כדאי?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: