אגוזי מלך: ערך תזונתי, למה הם באמת כל כך בריאים לנו וכמה כדאי לאכול ביום?

אגוזי מלך, אגוזי קליפורניה ואגוזים אנגליים – כל אלו שמות לאותם אגוזים מיוחדים. הם עשירים בערכים תזונתיים מיוחדים ומשתלבים עם כעמט כל מאכל – בואו לקרוא על אגוזי מלך

אגוזי מלך: ערך תזונתי, למה הם באמת כל כך בריאים לנו וכמה כדאי לאכול ביום?
בכתבה הזו תקראו על:

אגוזי מלך : קצת היסטוריה לפני שמתחילים

אם אתם חפצים בעץ אגוזי מלך מפואר בחצר הבייתי שלכם, כדאי שתקחו בחשבון כמה עובדות… מדובר בעץ המתנשא לגובה של כ 25 מטרים ובעל גזע בעל קוטר של כ 2 מטרים. העץ שייך למשפחת הנשירים שכן משיל את עליו בתקופה מסויימת בשנה. אהה ויידרשו לו כ – 5 שנים להגיע לבשלות. במילים אחרות עצי אגוז כנראה לא יגודלו בחצר ביתכם, אבל מפירותיו (האגוזים) בהחלט כדאי לכם להנות. 

בימי הביניים אגוזי מלך נמכרו בחנויות המזכירות את חנויות הטבע של היום. המטרה: טיפול תומך במגוון מחלות כמו תולעים, דלקות מעיים, כאבי בטן ואפילו כנגד נשיכות כלבים. היום מאכלים אקזוטיים יותר כמו סופר פוד,  “תפסו” את מקומם של אגוזי מלך פשוטים. ועדיין, אם נבחן את ההיסטוריה, עושה רושם שכדאי לנו לוותר על טרנדיות ולחזור למקורות. 

אגוזי מלך ערך תזונתי

אגוזי מלך ערך תזונתי

בימי הביניים השתמשו באגוזי מלך לטיפול תומך במגוון מחלות. היום אנחנו יודעים שאין במזון מסויים לרפא מחלה. עם זאת, יש בערכים התזונתיים שלו יכולת לסייע לגוף במגוון תהליכים. במילים אחרות אין לטפל בדלקות מעיים או נשיכות כלבים באמצעות אגוזי מלך כבעבר. מה שכן יש לצרוך אותם על מנת לצייד את הגוף בשלל ערכים תזונתיים שיסייעו לו לשמור על בריאות של רקמות ספציפיות.

אגוזי מלך קלוריות ועוד

למרות שמקובל לרשום ערכים תזונתיים פר 100 גרם מוצר, אני מעדיפה להשתמש ביחידות מידה פרקטיות לחיי היום יום. לכן אתייחס למנת אגוזי מלך (28 גרם). אם כן, חופן אגוזי מלך מכיל כ 190 קלוריות. מבחינת אבות המזון אגוזי מלך שייכים למשפחת השומן. באותו חופן תמצאו 18 גרם שומן, 4.3 גרם חלבון ו – 3.9 גרם פחמימה בממוצע.

הקשר בין אגוזי מלך ותזונה אנטי דלקתית

הדלקת בגופנו היא בסיס למגוון רחב של מחלות קשות בניהן,  סוגים שונים של סרטן, סוכרת מסוג 2 אלצהיימר ועוד. אחת הדרכים לעזור לגופנו למנוע תהליכים דלקתיים היא תזונה עשירה בתרכובות אנטי דלקתיות. מה שנקרא תזונה אנטי דלקתית. שוב, המטרה איננה ריפוי או טיפול במחלות. תזונה נכונה היא כלי אחד מבין רבים המסייעים לשמור על בריאות ולמנוע תחלואה. 

אגוזי מלך, אם כן, מכילים מגוון תרכובות נוגדות חמצון שיכולות לסייע במענית מצבי דלקת. ראשית נוכחות של אומגה 3. מלבד חומצת שומן זו גם מגנזיום, חומת אמינו מסוג ארגנין ונוגדי חמצון מיוחדים בשם פוליפנולים.

הקשר בין אגוזי מלך לחיידקי המעי שלנו

חיידקי המעי שלנו נחלקים לסוגים רבים. אם עליי לעשות הכללה גסה (מאוד!) אומר שיש כאלו המקדמים בריאות וכאלו שממש לא. חיידקי המעי שלנו ניזונים משלל סיבים תזונתיים אשר אנחנו אוכלים . הסיבים אינם מתפרקים עד הסוף (תלוי בגום של הסיבים) וכשמגיעים אל המעי הגס הם עוברים פירוק (עד כמה שניתן) על ידי חיידקי המעי. תהליך פירוק הסיבים מוביל להפרשה של חומרים שונים מחיידקי המעי. החומרים האלו עוברים תהליכים נוספים בגופנו וכך משפיעים על בריאותנו. אוכלוסיות מסויימות של חיידקים (אנאובסוגנים) קשורות בשמירה על משקל תקין. החומרים שהחיידקים האלו גורמים להפרשתם מסייעים בשמירה על משקל תקין. בעוד קבוצות חיידיקם אחרות (אובסוגנים) קשורות דוקא לעלייה במשקל. וזו רק דוגמא אחת.

מחקר מעניין משנת 2018, שפורסם בכתב העת Nutrients, מצא שצריכה של 43 גרם אגוזי מלך ליום במשך 8 שבועות מובילה לעלייה באוכלוסיות של חיידקי מעי “טובים” לעומת אי אכילה של אגוזי מלך. כמובן שמחקר בודד אינו מספק כדי לבסס המלצה חד משמעית. א הוא בהחלט מענין כמציג פוטנציאל שיש לאכילת אגוזי מלך כחלק מתפריט דיאטה ים תיכונית מאוזן.

כמה אגוזי מלך כדאי לאכול ביום?

אפילו רק הטעימה הקטנה שהצגתי בפניכם בכתבה עד כה, מציעה כי הכמות תלויה במטרה. לשם השגת אומגה 3 בכמות טובה 17 גרם היא כמות טובה. בכדי לשמור על בריאות חיידקי המעי ככל הנראה 43 גרם. מחקר ישראלי שפורסם בדצמבר 2020 מציע  את הכמות של 28 גרם אגוזי מלך כחלק מדיאטה לירידה במשקל ושיפור גורמי סיכון למחלת הסוכרת. 

לצד הביסוס המדעי שבהמלצות האלה יש לקחת בחשבון גם את מטרתנו ואורח החיים שלנו. אם מטרתנו היא לרדת במשקל או להתחטב כדאי לעשות מיקס של מקורות שונים של שומן ממקור צמחי. כך נהנים מהיתרונות הבריאותיים של כל אחד מהם ומקפידים שלא לצרוך כמות גדולה מידי על מנת לשמור על עצמנו בגרעון הקלורי הדרוש לשם ירידה במשקל. אם המטרה היא תזונת ספורט (אנשים שמתאמנים) ייתכן ויהיה מקום לצרוך כמות גדולה יותר של שומן, כתלות בשלב של תכנית האימונים שלכם ומטרות האימוןמ

ככלל אצבע אפשר לומר שמיקס הכולל כ 17 גרם אגוזי מלך (3 אגוזים), 1-3 אגוזי ברזיל (3 אם הם קטנים ו 1 אם הם גדולים)  וכ – 4 שקדים  ליום יכול להיות טוב (בהנחה ואין בעיה בריאות, כתמדי עדיף קודם להתייעץ עם איש מקצוע). הם משתבלים עם הכל מדייסת שיבולת שועל, דר ך קינוחים ועד למתכון הפשוט והמוכר “תמר עם אגוז”.

למה תמיד משלבים אגוזי מלך עם תמרים?

ולסיום בואו נדבר על סוגית התמר והאגוז! מלבד שילוב נכון מבחינה קולינרית (זה פשוט כה טעים) יש פה גם היגיון נוסף. שילוב של שומן (אגוזי מלך) וסוכר (תמרים) מאפשר ספיגה איטית יותר של הסוכר לדם. לכן שילוב של אגוזים או שקדים ופירות זה תמיד רעיון טוב. אלא אם אתם לפני אימון! התשובה לשאלה מה לאכול לפני אימון היא סוכר וחלבון. אחרי אימון אפשר לשלב סוכר ושומן בלי בעיה.

אגוזי מלך: ערך תזונתי, למה הם באמת כל כך בריאים לנו וכמה כדאי לאכול ביום?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: