תזונה נכונה: המדריך לאכילה בריאה יותר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
תוכן עניינים

תזונה נכונה: מה זה אומר?

המונח תזונה נכונה הוא רחב מאוד ולפעמים קשה לדעת מה הוא כולל היות ואין הגדרה רשמית. כדי בכל זאת לתת מסגרת למונח "תזונה נכונה" אומר שהוא מתייחס לכלל האוכל והשתייה המתאימים לנו באופן אישי בנקודת זמן מסויימת המעניק לגוף שלנו את כל האלמנטים הנחוצים לשמירה על תפקוד גוף תקין,  על הבריאות ולהשגת המטרות שלנו. 

תזונה נכונה משתנה מאדם לאדם ובין תקופות שונות לאורך החיים

תזונה נכונה משתנה מאדם לאדם כמובן, בנוסף היות ומטרתה של התזונה שלנו לספק לנו את כל המרכיבים להם אנו זקוקים, היא משתנה בהתאם לצרכים המשתנים שלנו.

הצרכים התזונתיים שלנו יכולים להשתנות בהתאם לגיל שלנו (צרכים של תינוק שונים משל אדם בוגר), בהתאם לשאיפות הספורטיביות שלנו (הצרכים עבור מי שרוצה לרוץ מהר יותר שונים משל מישהו הרוצה להעלות מסת שריר), בהתאם לשעות העבודה שלנו (מעבר לעבודת לילה למשל  מגיעה עם צרכים שונים לעומת עבודת בוקר), אישה צעירה היא בעלת צרכים שונים משל אישה הרה… כך שיש הבדל לא רק בין אנשים שונים אלא גם בין הצרכים שלנו בנקודות זמן שונות לאורך החיים.

אם אתם רוצים להתחיל לאכול נכון בשלב ראשון יש למפות את כל הצרכים שלכם, רק בשלב הבא "נלביש" עליהם אוכל.

זהירות ממאכלי קסם וקיצורי דרך

בשנים האחרונות עולם התזונה והבריאות התפתח באופן בלתי רגיל. עם הצמיחה, נוצר מצב של עודף מידע. במקום לחפש ידע בנושא תזונה נכונה אנחנו מוצאים את עצמנו מסננים אותו.

אחת התופעות הנלוות לעודף המידע היא האדרה של מאכלים מסויימים או תוספי תזונה ספציפיים ככאלה בעלי יכולות קסם. יכולות קסם לירידה במשקל, איזון סוכרת, שיפור ביצועים ספורטיביים ועוד ועוד. ועוד.  באופן טבעי, קל לבחור להשתתף בניסוי. קל לייחל למאכל שיפתור את הצורך שלנו בעבודה קשה. הבעיה היא שעד היום אף אחד ממזונות הפלא האלו לא הוכחו כיעילים, ולראייה – הטרנד משתנה. עדיין אין מאכל אחד אוניברסלי שלאורך שנים נמצא כמומלץ לכולם.

האם נמצא מאכל כזה? כנראה שלא. הסיבה לכך טמונה בשונות הבין אישית. כל אדם הוא ייחודי; יש לנו מטענים גנטים שונים, התנהגות וסביבת מחייה שונה, העדפות קולינריות שונות, אלרגיות שונות, מטרות ספורטיביות שונות והרשיהמ עוד ארוכה. איך ייתכן שכל השונות הזו תבוטל על ידי מאכל אחד המתאים לכולם?

זה עובד גם הפוך, האם יש מאכל שאיננו בריא? בואו נקח כדוגמא לחם לבן. רובנו נסכים שלא כדאי לאכול לחם לבן כחלק מתפריט תזונה נכונה. אבל! לפני אימון גופני ללחם לבן יש יתרון אדיר על פני לחם מלא היות והוא מתורגם לאנרגיה באופן יעיל יותר.

לכן, למרות הפיתוי הגדול, אין דרכי קיצור – תזונה נכונה כרוכה במחקר קטן כדי להבין מה הכי מתאים לי.

תזונה נכונה: זה יותר פשוט ממה שחשבתם

כדי לעשות את המחקר הנדרש חשוב להתחיל עם יצירת בסיס; ברגע שתהיה לכם תכנית אכילה בסיסית המתאימה לכם תוכלו לשרדג אותה, להוסיף מאכלים, לשחק עם הזמנים ואף להוריד ממנה מאכלים בהתאם למידע חדש שתגלו. מעין בסיס אם ממנו יוצאים וחוזרים, כזה שתמיד יהיה המצפן שלכם לאכילה בריאה.

בניית תכנית תזונה מותאמת אישית

המקום שתמיד הכי טוב לבתחיל בו הוא המקום בו אתם נמצאים. נסו למפות יום טיפוסי בחייכם מבחינה תזונתית, הצורה המדוייקת ביותר היא על ידי רישום אכילה בזמן אמת. לאחר שהבנתם מה אתם אוכלים ביום התחילו לשרדג;

מנה של נתחי פרגיות עם אורז לבן וסלט יכולה בקלות להפוך לכזו המכילה אורז בסמטי. אורז בסמטי בניגוד לאורז לבן מכיל מרכיב ייחודי בשם עמילן עמיד. עמילן עמיד מתפקד בגוף שלנו בדומה לסיבים תזונתיים.כך תחושו שובע לאורך זמן רב יותר ותוכלו לאכול מנה המתאימה לכם ולא כזו הגדולה מכך. שינוי זה יכול להתאים למי מאיתנו המנסים לרדת במשקל או לשמר רמות אנרגיה לאורך זמן רב יותר ביום עבודה עמוס.

מנה של סלט עשיר עם קוביות טופו ושתי פרוסות לחם יכולה להפוך לאותו הסלט עם פרוסת לחם אחת ועוד מנה של אפונה ירוקה בתוך הסלט. כך למעשה תקבלו פחמימות משני מקורות: ממשפחת הדגנים וממשפחת הקטניות. אכילת קטניות כמקור לפחמימה תעניק לכם יותר סידן, סיבים, ברזל וגם עוד קצת חלבון לעומת משפחת הדגנים וזו דרך מעולה לשדרוג מנה עבור טבעוניים למשל  או מי שזקוקים לתוספת ברזל בתזונה באופן כללי.

מנה של פסטה ברוטב שמנת יכולה מעת לעת להפוך למנת פסטה בשמן זית וירקות. כך תקבלו מנה עשירה בחומצות שומן בריאות.

אם גיליתם שאתם בכלל לא אוכלים ירקות נסו להבין מדוע? האם זה בגלל שאתם לא מוצאים זמן לחתוך סלט נסו לאכול ירקות מיני אשר לא דורשים הכנה. אם זה בגלל שירקות חיים לא טעימים לכם תוכלו לבחור בירקות מאודים או אפויים. אם טעם הירקות דומיננטי מידי עבורכם תוכלו לשלב אותם בפשטידות או רטבים שונים וכך להכניס עוד נוגדי חימצון וסיבים לתפריט שלכם.

תזונה נכונה כוללת גם התייחסות לנוזלים

כשאנחנו חושבים על תזונה נכונה מה שעולה ראשון לראש הוא האוכל שבו נבחר. בנוסף חשוב לזכור שתזונה נכונה מתייחסת גם לנוזלים אותם אנחנו מכניסים לגופנו.

רוב גופנו מורכב מנוזלים ולכן חשוב מאוד לוודא שאנחנו שותים מספיק ובהתאם לצרכים שלנו. השתייה שלנו יכולה כמובן, להגיע מכוסות מים. חשוב לזכור שהנוזלים שלנו מגיעים ממקורות נוספים כמו שתייה של תה, קפה, משקאות ספורט ואכילת מאכלים עשירים בנוזלים.

ומה עם כל המאכלים האהובים עליי?

לפעמים תזונה נכונה כוללת לא רק את המאכלים שכדאי לאכול אלא גם את אלה שאנחנו רוצים לאכול. שילוב של מאכלים כאלו יגדיל את הסיכוי שלנו להתמיד באכילה בריאה ולכן חשוב מאוד שהתכנית שלכם תכלול גם אותם.

בניגוד למזון הבריא שנמצא בתכנית האכילה שלכם המאכלים שאתם אוהבים ואינם בהכרח בריאים יהיו מה שנקרא "נספחים". שלבו אותם מעת לעת ובידקו מה התדירות בה אתם נהנים מהם ועדיין משיגים את מטרותכים ושומרים על בריאות. התדירות הזו כמובן נתונה לשינויים בהתאם לצרכים המשתנים שלכם.

תזונה נכונה כוללת עוד הרבה מאוד משתנים. יש לקחת בחשבון את בדיקות הדם שלכם, תוספי תזונה מומלצים לפי גיל וסטטוס ועוד ועוד ועוד. אבל! אי אפשר לעשות הכל לבד כדי לשכלל את התזונה שלכם ולוודא שאתם אכן בכיון הנכון חשוב להתייעץ עם תזונאית כדי לקחת את הכל לשלב הבא. 

בינתיים הכתבה הזו בהחלט מעניקה לכם את הבסיס הראשוני ביותר להתחיל את השינוי התזונתי שלכם. 

הרשמו לדיוור החודשי
כדי לקבל עוד כתבות בנושא תזונה נכונה ובריאות
הרשמו לדיוור החודשי
כדי לקבל עוד כתבות בנושא תזונה נכונה ובריאות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו
תזונה אנטי דלקתית
תזונה אנטי דלקתית

תהליך הדלקת הוא תהליך נורמלי השייך למערך ההגנה של הגוף מפני חיידקים מזיקים (פתוגנים), הגנה מפני זיהום וכ'ו. במרבית המקרים הדלקת קשורה בהרג הפתוגן

קליק לקריאה ←

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: