תזונה לפני הריון: כל מה שכדאי לאכול כדי להכין את גופך להריון

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תוכן עניינים

תזונה לפני הריון: מדוע היא חשובה?

מזל טוב! את מתכנת הריון (אם גם אתה כאן, זה נהדר! אני אמנם כותבת בלשון נקבה אך מדברת גם אלייך). הריון היא תקופה מרגשת ומופלאה בה את יוצרת חיים חדשים. זו תקופה שיכולה להיות גם מאתגרת ומבלבלת ולכן נהדר שהחלטת לקחת שליטה על הבריאות שלך כבר בשלב התכנון.
לכולנו ברור מדוע התזונה במהלך ההריון חשובה לבריאות האם והעובר, אך לפעמים לא בדיוק ברור מדוע שמירה על תזונה לפני הריון חשובה גם כן.

הקפדה על תזונה בריאה בטרם כניסתך להריון היא בעלת משמעויות רבות לבריאותך ולבריאות העובר. בעזרת בחירות תזונתיות נכונות את יכולה להקטין את הסיכון לסוכרת הריון ולעלייה ברמות השומנים בדם. את יכולה להגדיל את הסיכוי ללדת עובר במשקל תקין ובריא, את הסיכוי ללידה תקינה, להתאוששות מהירה יותר לאחר הלידה ועוד ועוד. ועוד. 

עוד פרט חשוב שיש להתחשב בו הוא שהריון הוא במרבית המקרים ספונטני ועל כן יש להתחיל לאכול באופן המותאם להריון כבר בשלב התכנון. גם אב ילדייך יכול להתחיל להתכונן היות ומחקרים מראים לנו שהתזונה של האב, גם היא עשויה להשפיע על בריאות העובר והתינוק.

 

הקפידי על אכילה בריאה

"אכילה בריאה" היא מונח רחב מאוד, לכל אישה צרכים שונים. עם זאת, יש כמה כללי אצבע שניתן לפעול לפיהם.

איכלי ארוחות מסודרות

מיצאי את כמות הארוחות היומית המתאימה לך והקפידי להתמיד בתבנית האכילה בה בחרת. אכילה מסודרת תעזור לך לא רק להריגש טוב יותר וחזקה יותר אלא גם תעזור לך לאכול במודעות. תהיי בשליטה לא רק על הכמויות אלא גם על הערכים התזונתיים שאת מכניסה לגופך.

ערכי בדיקות דם

חסרים תזונתיים בהחלט נפוצים לאורך שלבי ההריון השונים ועל כן הכרחי שתגיעי לתחילתו של המסע המצב האופטימלי עבורך.
ערכי בדיקות דם בכדי לגלות חסרים או מאגרים מדוללים. 

במידה וקיים חסר תזונתי כמו למשל ברזל, כדאי ורצוי להתייעץ עם דיאטנית על מנת לתגבר צריכה של מאכלים עשירים בברזל ונטילת תסוף במידת הצורך ולפרק הזמן המתאים. קחי בחשבון שתיסוף יתר טומן בחובו בעייתיות מסוג אחר ועל כן השתדלי שלא לקבל החלטות כאלה לבדך. במידה ומאגרי הברזל שלך (אם נמשיך עם דוגמא זו) מתחילים להתרוקן על אף רמות תקינות של ברזל בדם, ייתכן ושינוי תזונתי בלבד יספיק. כך בדיקות הדם יספקו לך מידע שימושי לגבי מה כדאי לך לאכול על מנת להגיע מוכנה יותר להריון.

הבדיקה שאת צריכה לבקש נקראת ביוכימיה כללית והנה כמה בדיקות שכדאי לוודא שכלולות:

כולסטרול, טריגליצירידים, ויטמין  B 12, ברזל ומאגרי ברזל (פריטין), ויטמין D וסוכר בצום. כמו כן כדאי לבדוק את תפקוד בלוטת התריס.

הכנה לכניסה להריון

תזונה לפני הריון היא כמו תזונה בהריון

כאמור, הריון הוא במרבית המקרים ספונטני שלעתים אף מתגלה בשלב מאוחר מהצפוי. על פי ארגוני הבריאות בעולם, שתייה של אלכוהול, למשל, אסורה בהחלט בכל שלבי ההריון ולכן יש להמנע ממשקאות אלכוהוליים כבר בשלב זה.
השתדלי לצמצם שתייה של קפאין ככל הניתן והקפידי לא לשתות יותר מ 2 כוסות קפה ליום אם בכלל. שימי לב לרשימת המאכלים שאסור לאכול בהריון והשתדלי לדבוק בה כבר מעכשיו.

התחילי ליטול תוסף חומצה פולית

למרות שייתכן והתזונה שלך מאוד עשירה בחומצה פולית ההנחייה של משרד הבריאות היא ליטול תוסך חומצה פולית בטרם כניסתך להריון.
החומצה הפולית חשובה למניעת מומים בעובר שעיקר כאלו הקשורים לחוט השידרה והמוח אשר מתפתחים בשלבי ההריון המוקדמים. הכמות שיש ליטול היא 400 מק"ג, אולם מצבים בריאותיים שונים או משקל גבוה במיוחד מחייבים נטילה של כמות גדולה יותר המותאמת באופן אישי על ידי איש מקצוע.
יש להתחיל בנטילת התוסף כשלושה חודשים לפני כניסתך להריון. בנוסף הקפידי על רכילת מאכלים עשירים בחומצה פולית כמו: עדשים, גרגירי חומוס, אספרגוס, כבי עוף, שעועית לבנה ועלי תרד.

תזונה לפני הריון: תוסף יוד

המעבר למי שתייה מותפלים במקומות רבים כמו גם שינויים הקורים באופן טבעי במי השתייה בישראל (ובמקומות נוספים בעולם) הובילו לכך שקיים מחסור בצריכת יוד. זה כמובן שם את כולנו ונשים הרות בפרט בסיכון לא למחסור משמעותי אך מחסור מתון ולאורך שנים.
מחסור שכזה אינו בריא ובפרט לנשים הרות היות ועל פי ההשערה יוד הוא אלמנט קריטי בבניית המוח. מחסור ביוד, גם אם מתון עלול על פי תאוריה זו להוביל למנת IQ נמוכה ולמימוש מופחת של יכולת שכלית.
על פי מחקרו של קולגה, ד"ר יני עובדיה, 9 מתוך 10 דגימות שתן בנשים הרות מצאו מחסור. על כן החל משנת 2017 המלצת משרד הבריאות היא לצרוך תוסף יוד של 150-250 מק”ג לפחות חודש לפני כניסתך להריון ובמשך כל ההריון וההנקה. מקורות תזונתיים ליוד הם אצות ודגי ים.
במידה ואת עורכת שינוי תזונתי כדי שתזונתך תהיה עשירה ביוד יש לעשות זאת בהדרגה על מנת למנוע שיבוש בפעילות בלוטת התריס.

התחילי לבצע פעילות גופנית

זו אמנם כתבה העוסקת בתזונ הלפני כניסה להריון. אבל! בהיותי גם מאמנת כושר לא אוכל להתעלם מהנושא הזה גם פה. כושר ותזונה הולכים יד ביד ועל כן בנוסף לאכילה בריאה השתדלי לטפל בגוף שלך גם על  ידי ספורט. שמירה על כושר תסייע לך לא רק בלידה עצמה וחזרה ולהתאוששות מהלידה. שמירה על שיגרה ספורטיבית תשמור על בריאות העובר שלך ותעזור לך להגדיל את הסיכוי למנוע סיבוכים אפשריים כמו סוכרת הריון וכדומה.

הקפידי לשמור על עקרונות תזונת הספורט סביב האימונים שלך ולשמור על עצימות מתונה כדי לא לגרום לסטרס רב מידי בגופך.

שמירה על תזונה לפני הריון חשובה ביותר. יש לתת את הדעת על מה שאוכלים, על האופן בו אוכלים ועל הפעילות שעושים. למרות שזה עלול להשמע מפחיד, בסה"כ צריך ללמוד כמה עקרונות חדשים ולהמשיך את החיים כרגיל. עכשיו יש לך כמה כלים ראשוניים וחשובים שיעזרו לך לקבל החלטות. 

הרשמי לדיוור החודשי
כדי לקבל מעת לעת עוד כתבות על תזונה והריון
הרשמי לדיוור החודשי
כדי לקבל מעת לעת עוד כתבות על תזונה והריון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבי

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: