שקדים: ערך תזונתי, קלוריות, ולמה כדאי לנו לאכול אותם?

הם עשירים במינרלים החשובים לבריאות העצם, מערכת החיסון ומערכת השרירים שלנו. הם מרוכזים בקלוריות אבל מהסוג הטוב! כל מה שרציתם לדעת על שקדים ולא ידעתם היכן לקרוא.

בכתבה הזו תקראו על:

שקדים: מהיכן הגיעו לתזונה שלנו ואיפה הם גדלים?

שקדים גדלים (איך לא?) על עץ השקד. כחצי שנה אחרי הפריחה היפייפה של השקדיה, כשעלי הפרחים כבר נושרים והעצים נותרים לא פוטוגניים – השקדים מתחילים להבשיל. שקדים ניתן לאכול במגוון שלבים. רובנו נאכל אותם כשהם כבר חומרים ובשלים אבל יש שיעדיפו את שקדים ירוקים שהם למעשה שקדים צעירים.

מוצאם של השקדים בים התיכון ואפילו הוזכרו מספר פעמים במקרא! כך אין ספק שהם צריכים להיות חלק מהתזונה היומית שלנו כאן בישראל.

שקדים ערך תזונתי

שקדים ערך תזונתי: למה כדאי לאכול אותם?

מבחינת אבות המזון שקדים נמצאים תחת קטגורית “משפחת השומנים”. מלבד חומצות שומן למאכל ששמו שקדים ערך תזונתי מגוון. הנה כמה דוגמאות:

שקדים כמקור לסידן

סידן ידוע בתור אחד המינרלים החשובים ביותר לשמירה על בריאות העצם וגם בריאות כללית. כמות הסידן שעלינו לצרוך ביום היא 1000 מ”ג בגילאי 19-50 (הכמות משתנה בין גברים ונשים וגם לפי הגיל או צרכים מיוחדים). באופן כללי נושא צריכת הסידן שנוי במחלוקת. בעוד ישראל מיושרת קו עם ההמלצות האמריקאיות, במדינות אחרות בעולם, כמו בריטניה, סקנדינביה, נראה המלצה לצריכה נמוכה משמעותית של סידן. בניו זילנד נראה המלצה לצריכת סידן גבוהה יותר. 

כך או כך, כדאי לכלול שקדים באסטרטגיה התזונתית להשגת כמות הסידן היומית שלנו.10 שקדים יתנו לנו כ 30 מ”ג של סידן. 

הקשר בין שקדים לכיווצי שרירים - תכולה יפה של מגנזיום

עוד מינרל שנמצא בשקדים הוא מגנזיום. המגנזיום עלה לכותרות בעיקר כשהחלו למכור את המינרל, כתוסף תזונה למניעה של התכווצויות שרירים. מינרל המגנזיום בהחלט משתתף במערכת כיווץ השריר, אך תוסף יעזור לנו רק אם אנחנו סובלים ממחסור. למרות שתזונה מגוונת אמורה לספק לנו את כל הערכים התזונתיים להם אנו זקוקים, במקרה של מגנזיום מסתבר שלאו דווקא. בגלל השינוי שעברו מי השתייה בשנים האחרונות הם מכילים פחות מגנזיום מבעבר. מומחים לעניין מפצירים בנו לשים לב לכמות המגנזיום שבמזון שלנו. וודאי תשמחו לגלות ש – 10 שקדים מכילים כ – 27 מ”ג מגנזיום. ואם כבר הזכרנו קודם סידן, האם ידעתם שמינרל המגנזיום שותף גם הוא לשמירה על רקמת העצם שלנו?

שקדים מכילים מינרלים התורמים לחיזוק מערכת החיסון

מערכת החיסון שלנו חזקה תמיד – אוי ואבוי אם לא. מה שעוזר לשמור עליה חזקה היא תזונה מאוזנת ומגוונת המעניקה לגוף את כל המינרלים להם זקוק לשמירו מערכת החיסון. 3 מינרלים מתוך הרשימה נוכל למצוא בשקדים. שקדים מהווים מקור לאבץ במזון, הם בתוך הרשימה המכובדת של מאכלים עם ברזל ומכילים כמות מכובדת של ויטמין E. כל אחד מהם עובד במנגנון אחר שמוביל לחיזוק מערכת החיסון שלנו.

שקדים ערך תזונתי: חלבון!

ב – 10 שקדים נמצא 2 גרם חלבון בממוצע. זו נשמעת כמו כמות זניחה, אבל אם נסתכל על זה אחרת נבין שלא ממש. ישנם מקורות מובהקים לצריכת חלבון: דגים, טופו, בשר, עוף, ביצים ועוד. מלבדם ישנם מקורות המספקים לנו חלבון כמשהו “אקסטרה” והם עוזרים לנו להגיע לצריכת החלבון היומית המומלצת. בעיקר אם אנחנו מתאמנים או טבעוניים למשל וזקוקים לכמות גדולה או חלבון ממקורות ספציפיים. שקדים הם בהחלט מקור לאקסטרה של חלבון מהצומח.

ציאניד בשקדים?

זה נשמע מבהיל אני יודעת, התשובה היא כן. בניגוד לציאניד אותו אנו מכירים כחומר רעיל במיוחד, הציאניד שמקורו בשקדים אינו מזיק לנו כשאנו אוכלים שקדים בכמות סבירה.

בשקד מצוי חומר בשם אמיגדלין אשר מתפרק והופך לחומצה ציאנית. על כן, אין להגזים באכילת שקדים. עוד נתון חשוב שיעזור להסיר כל דאגה מליבכם הוא שהשקדים המתורבתים (אלה שאנחנו אוכלים יותר מהם) יכילו כמות מזערית של אותו החומר עם פוטנציאל להיות מסוכן.

מיתון קצב עלייה רמות הסוכר בדם

שקדים, כמו גם כל מאכל אחר עשיר בשומן, מתפרקים באיטיות במערכת העיכול שלנו. התכונה הזו הופכת אותם לפרטנר המושלם לסוכר. שילוב של מאכלים עתירי סוכר עם מאכלים עתירי שומן יובילו לעלייה מתונה יותר ברמות הסוכר בדם. לעומת עלייה חדה מאוד בעת אכילה של מאכלים עתירי סוכר לבדם.

הקשר שבין שקדים לשינת לילה טובה

יש מגוון דרכים להשפיע על השינה שלנו ואחת מהן היא דרך מה שאנחנו אוכלים. אחד הנתונים הנדרשים בכדי להשיג שינת לילה טובה יותא הוא רוגע. מאכלים עשירים החומצת אמינו (שהן אבני הבניין של החלבונים) ששמה טריפטופן. הטריפטופן היא הבסיס ליצירת סרוטונין – והוא משרה עלינו רוגע. לכן, אם עבר עליכם יום לא פשוט אולי שילוב שקדים בארוחת הערב יקל עליכם את ההרדמות. שימו לב, מזון אינו תחליף לטיפול תרופתי. במידה ויש בעית שינה או חדש שכזה יש לפנות לרופא לקבלת טיפול.

האם שקדים הם מאכל משמין?

ירידה במשקל או השמנה זו פונקציה של צריכת קלוריות יומית. במידה ונאכל את כמות הקלוריות להן אנו זקוקים (ולא יותר) עם התפלגות נכונה בין מרכיבי המזון השונים- נוכל לשמור על משקל תקין. בתוך תמהיל הקלוריות היומי שלנו נוכל לכלול מאכלים עתירי קלוריות וגם כאלו הדלים בקלוריות. מה שחשוב הוא הסכום הכולל בסופו של יום. נכון, שקדים הם מאכל יותר דחוס קלורית. 

10 שקדים יכילו כ 58 קלוריות בממוצע. אחרי שקראתם את הפסקה שקדים ערך תזונתי: למה כדאי לאכול אותם, וודאי הבנתם שאכילת שקדים שווה כל קלוריה ומתאימים גם בתפריט של מי שרוצה לרדת במשקל.

כמה שקדים כדאי לאכול ביום?

התשובה טמונה בדיאטה שלכם ובתפריט היומי. מה שכן לרוב לא נרצה לאוכל יותר מ 10 שקדים ליום. אם לא רק בגלל הרצון לגוון. ושוב, הכל תלוי ביתר האוכל אותו אתם בוחרים לאכול ביום.  

מלבד השקדים קיימים מוצרים העשויים מהם כמו ממרח שקדים, חלב שקדים (למרות שנכון לומר משקה שקדים) וכמובן קמח שקדים (מי אמר מרציפן ולא קיבל?). למרות שהם עשויים משקדים אין זה אומר שמוצרים אלו מכילים את אותם הערכים התזונתיים. צריך לבחון כל מוצר בנפרד לפני שמקבלים החלטה על שילובו התזונה היומית שלנו.

לסיכום, אין ספק כי שקדים הם אחד האגוזים החשובה בתזונת האדם וגם כאן בישראל. נסו לשלב אותם לאורך היום שלכם; יחד עם פרי בארוחת ביניים, כתוספת למנת סלט או מרק, לקישוט ממתקים (מי אמר קרואסון שקדים) או סתם נשנוש קטן. בתאבון

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: