קקאו: ערך תזונתי, קלוריות והקשר לתפקוד המוחי שלנו

גם אם אתם לא אוהבי שוקולד מושבעים (כמוני) אני אניח בזהירות שאם הגעתם לפה אתם לכל הפחות חובבים קקאו. בין אם הוא מגיע בצורת שוקולד מריר, שוקו חם או אפילו איזה מאפה קטן. אם נוציא את הסוכר מהתמונה נגלה כי קקאו הוא בעל ערכים תזונתיים מרשימים. בואו לגלות אותם

קקאו: ערך תזונתי, קלוריות והקשר לתפקוד המוחי שלנו
בכתבה הזו תקראו על:

קקאו טבעי: איך הוא גדל וכיצד מייצרים אותו?

במקור מגיע קקאו דרום ומרכז אמריקה. בימים של המאה ה 10 שימש קקאו כאמצעי תשלום, היות והיה בעל ערך רב. כמה רב? מתדעי הכיבוש הספרדי של מקסימו מספרים בבפרי המסע כי קיסר האימפריה של אותה התקופה היה שותה קקאו מכוס עשויה זהב ובעזרת כפית זהב.

קקאו גדל בתרמיל שגודלו דומה לזה של מלון. בתור התרמיל תמצאו 3- 50 “זרעי” קקאו עטופים שכבה רירית ורודה\ לבנה שאיננה אכילה. קקאו טבעי וטרי ישירות מהתרמיל הוא בדרך כלל בעל צבע סגלגל או אפילו קצת ורדרד, יש כמה שלבים שפולי הקקאו (או ליתר דיוק זרעי הקקאו) עוברים עד שניתן להשתמש בהם להכנה של שוקולד או אבקת קקאו.

קקאו טבעי

פולי קקאו :שלבי העיבוד השונים

אם כן,פולי קקאו טריים עובדים תהליך עיבוד טבעי הכולל 5 שלבים:

תסיסה

בשלב זה מכניסים לפחים גדולים פולי קקאו עטופים בשאריות של העיסה הרירית שעטפה אותם, ומכסים אותם. כך נשארים כמה ימים על מנת שחיידקים שניזונים מהעיסה יכולים לתסוס את הפולים. תהליך התסיסה הוא זה שמתחיל להעניק לפולי הקקאו את הארומה השוקולדית הייחודית להם.

ייבוש פולי קקאו

בתום תהליך התסיסה עוברים פולי קקאו ייבוש בשמש במשך מספר ימים. ברגע שהם יבשים לחלוטין ניתן למיים אותם ולמכור אותם כמוצר גלם לייצרני שוקולד. חומר גלם זה מכונה לרוב קקאו טרי.

קלייה

במידה ולא מעוניינים בקקאו טרי כמוצר נא, פולי קקאו עוברים לשלב הקלייה. פולי קקאו קלויים הם בעלי ארומה חזקה יותר של שוקולד ובשלב זה גם יקבלו את המתיקות האופיינית למוצר.

ריסוק וטחינה

בשלב זה ממש כמו שזה נשמע, מרסקים. את פולי הקקאו עד לשבירה של הקליפה וקבלת שבבי קקאו קטנים הנקראים ניבס!

בשלב האחרון טוחנים את שבבי הקקאו שהתקבלו עד לקבלת עיסה- זו עיסת קקאו. עיסת קקאו לרוב תכיל כ 50% שומן וזה חומר הגלם ממנו ניתן בקרוב להכין שוקולד.

אבקת קקאו או חמאת קקאו? מה ההבדל?

אבקת קקאו כמו שאנחנו מכירים אותה, למעשה מגיעה לאחר שלב עיבוד אחד תוסף. הפרדת השומן מעיסת הקקאו! אותו השומן נקרא גם חמאת קקאו. חמאת הקקאו לרוב תופרד מהעיסה בתוך מכבש ותוך הפעלת לחץ. לאחר מיצוי השומן נותירם למעשה עם קקאו- אותו טוחנים עד לקבלת מרקם של אבקה. כך, מתקבלת אבקת קקאו טהורה המגיעה אל ביתנו ואנחנו מכינים כל מה שאנחנו רוצים. כולל שוקולטה מטורפת!

קקאו קלוריות ומה שבניהן

קקאו הוא בעל כמות קלורית שונה בהתאם לשלב בו תתפסו אותו:

  1. כף אבקת קקאו תכיל בממוצע 16 קלוריות.
  2. כף חמאת קקאו תכיל בממוצע 133 קלוריות.
  3. 28 גרם של שבבי קקאו (ניבס) יכילו בממוצע 160 קלוריות.
    אם אנחנו רוצים לדעת כמה קלוריות יש בשוקולד אותו מכינים מקקאו כדאי כמובן להעזר בתוית המזון היות ויש אלפי סוגים, וטווח קלורי אדיר.

קקאו ערך תזונתי ייחודי

לפולי קקאו ערך תזונתי רב, הדחיסות של אותם ערכים תלויה כמובן שמקום בו גדל הקקאו, טיב האדמה וכדומה.

קקאו, פלבנול והקשר לתפקוד מוחי

אני נוטה להתנצל על שימוש במונחים מדעיים קשוחים כמו השימוש שלי במילה פלבנואידים בהרבה כתבות 🙂 כן, השם לא קליט אבל המאמץ לבאט אותו שווה את זה היותר והפלבנואידים חשובים לשם שמירה על בריאותנו. אם כן, קקאו מכיל פלבנואיד מסוג פלבנול! הוא משמש כנוגד חמצון איכותי מאוד וישנם כמה מחקרים המעידים כי הוא יכול לעבוד בשמירה ספציפית על המוח. על כן, יש הסוברים כי בעתיד נגלבה שהוא יכול לעזור בשימר תפקוד מוחי.

אחד מחלוצי המחקרים בבחינת הקשר בין צריכת פלבנול מקקאו לבין תפקוד מוחי גילה כי בקרב משתתפים שביצעו משימות תחת השפעה של מינונים גבוהים יותר של פלבנול (שמקורו קקאו) העלו את רמת הפעילות המוחית באזורים הקשורים ליכולות קשב וריכוז.

כמו כן גבר קצב זרימת הדם למוח לעומת אלו אשר היו תחת השפעת מינונים נמוכים יותר. למרות זאתף מחקר זה לא גילה קשר לביצוע משימות טוב יותר. רב הנסתר על הגלוי במקרה הזה של הקשר בין צריכת פלבנול ותפקוד מוחי, אך הפוטנציאל קיים.

קקאו: ערך תזונתי, קלוריות והקשר לתפקוד המוחי שלנו

קקאו מכיל גם ברזל

קקאו לגמרי נכנס לרשימה של מאכלים עם ברזל היות ומכיל גם ברזל הנספג בצורה איכותית בגוף. זאת בניגוד למקורות צמחיים אחרים של ברזל. עם זאת, קשה להגדיר קקאו כמקור לברזל. הכמויות שנצטרך לאכול כדי לקבל תרומה משמעותית דיי גדולה ולא ממש ישימה. עם זאת, הוא כן ייתן לנו בוסט.

טריפטופן ולישון

למרות שכוס קקאו לפני השינה נשמע כמו מיתוס, יש משהו באימרה הזו. קקאו מכיל חומצת אמינו (מאבני הבניין של חלבון) בשם טריפטופן. חומצת מינו זו מהווה בסיס ליצירת תרכובת בשם סרוטונין בגופנו. סרוטונין קשור בהשריית רוגע וכן – שינה טובה יותר. קקאו לא לבד! מאכלים נוספים המכילים טריפטופן הם שיבולת שועל, קטניות למיניהן (כמו חומוס עדשים כתומות) ואפילו מוצרי חלב.

כמו שוודאי הבנתם קקאו הוא עולם ומלואו, מכיל שפע ערכים תזונתיים חשובים וגם מהווה חומר גלם לא רק לשוקולד. אז שיהיה בתאבון!

קקאו: ערך תזונתי, קלוריות והקשר לתפקוד המוחי שלנו

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: