פטריות ערך תזונתי, קלוריות והקשר שלהן לפעילות גופנית

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
בכתבה הבאה תמצאו

הערך התזונתי של פטריות מותאם עפ"י סוג הפטרייה

כולנו יודעים שהפטריות הן בעלות טעם טעים שמשלבים במאכלים שונים- מה שלא כולם יודעים הוא, שיש להן סגולות בריאותיות רבות וחשובות לעוסקים בפעילות גופנית!

היתרונות והערכים התזונתיים של הפטריות לא אחידים. הם משתנים בין סוגים שונים של פטריות וכתלות במקום בו גדלה הפטריה. קיימות גם פטריות מרפא אבל עליהן נדון בכתבה אחרת.

במאמר הזה אתמקד ב: פטריות ערך תזונתי. כל פטריה והטוב שהיא מביאה.

פטריות במקום שמש- שיטאקי

הפטריות האלו מכילות כמות גדולה של אגרוסטרול, זהו חומר שמעודד ייצור של ויטמין D לכן אם צורכים אותן ויוצאים אל השמש- מקבלים בוסט של הויטמין ,שהוא גם עוזר לבניית העצמות וחשוב מאוד בעיקר לעוסקים בפעילות גופנית כמו ריצה שכרוכה בהרבה עומס שילדי. בנוסף, ממריצה ומחזקת את מערכת החיסון ולכן מסייעת נגד וירוסים שונים ועוזרת להפחתת כולסטרול.

פטריות ערך תזונתי של בשר?

כמעט כל מסעדת המבורגר תציע לנו כמנה צמחונית\ טבעונית – המבורגר פורטובלו והסיבה ברורה; מדובר בפטריה מאוד בשרנית ולכן מתאימה במחינת המרקם לאכילה במקום בשר, למי שמעוניין להפחית. מקור טוב לויטמין B12 סלניום ואשלגן . יש לציין שהיא לא תחליף מושלם לבשר מכיון שלא מכילה B12.

פטריות יער נגד דלקות סוכרת

פטריות היער הן הקטנות שאנחנו אוהבים לקנות בסלסלות מתוקות.  הן מכילות כמות גדולה של פלוראן שזהו חומר שמונע דלקת שעשויה להגרם כתוצאה מפעילות גופנית ממושכת ועצימה.
מניעת דלקת קשורה גם במניעה של מחלות דלקתיות כמו מחלת המעי קוליטיס וגם סרטן מסוגים שונים. פטריות אלה מכילות גם חומר בשם גאליס שהוא מעלה רגישות לאינסולין לכן מאוד מתאימה למי שמצוי במצב פרה סוכרת למשל. חשוב לציין שלא מדובר בתרופה אלא למאכל שאפשר לאמץ בקלות אל התזונה היומית שלנו כשאנחנו בריאים, בתקווה שגם הוא יעזור לנו להשאר כך.
איך מכינים? את הפטריות האלה קל  להקפיץ על מחבת.
פטריות יער נגד דלקות

פטריה ארץ ישראלית: שמפיניון

פטריה זו קלה להשגה לכן רצוי לאוכלה בעוד טריה! ניתן לשלב אותה בסלט ומאכלים שונים, יש לה חיי מדף קצרים לכן כדאי להשתמש באותו היום בו נרכשה ניתן כמובן למצוא אותה בגירסה המיובשת כמובן שרצוי לאכול אותה טריה ולא משומרת בשביל לקבל את כל הרכיבים הבריאים שבה. פטריות אלה טובות בעיקר כשהן מבושלות.

פטריות פורצ'יני ערך תזונתי

מדובר בפטריות מלאות ויטמינים וככל הנראה בעלות חומר שהוא נגזרת של סטרואיד ולכן יש להן פעילות אנטי חיידקית. בנוסף מכילות חומרים העשויים להיות רעילים עבור חיידקים. יש לה תכונות נוגדות חימצון ועשירה בויטמינים מסוג B.

פטריות יוקרה: כמהין

לא סתם מסעדות רבות מציעות מגוון מנות, המשודרגות בטעם הנפלא של פטריות הכמהין. מדובר בפטריות נדירות וטעימות להפליא. מכיון שלא ניתן לגדל פטריה זו באופן יזום יש לחפש אותה ביערות בהן גדלה באופן טבעי, חיפוש זה נעשה על ידי חזירים (ובארץ כלבים) אשר אומנו למשימה זו באופן ייעודי, על כן הן פטריות נדירות ויקרות מאוד (כלאלפי שקלים לק"ג!) הן בעלות ריח וחזק וטעם ייחודי לכן משדרגות מאכלים. כמה דיווחים ציינו כי בארץ הצליחו לגלדן בגליל והן קיימות במידה גם בנגב. הן עשירות בחלבון, וגם בנוזלים.
יש בהן כ 72% מים ומינרלים שונים כמו סידן אשלגן ומגנזיום ואפילו ברזל- מה שתורם לחיזוק העצמות- מניעת פציעות וזרימת דם טובה לשירירים! אבל כמו שראינו גם יתר הפטריות מציעות אפקט דומה- אז את אלפי השקלים ניתן להשקיע במשהו שווה יותר 🙂

פטריות ערך תזונתי וקלורי

למרות ההבדל של ערך תזונתי, הערך הקלורי של סוגי הפטריות דיי זהה. מדובר בכמות קטנה ביותר העומדת על 22 קלוריות ל – 100 גרם פטריות בממוצע. אבל הסיפור כאן הוא פחות הפטריות אלא דרכי ההכנה. טיגון פטריות או הכנת רוטב שמנת פטריות יקפיץ את ערכן הקלורי במידה רבה.

עכשיו כשקיבלתם את כל הפרטים לגבי פטריות ערך תזונתי והקשר לבריאות שלנו, כל שנותר לעשות הוא לתכנן את הארוחה הבאה. ולצורך כך קבלו טיפ קטן: בכל מתכון פשטידה קל להחליף את הירק במתכון בפטריות. פשטידה דיאטטית כמו פשטידת הברוקולי שלי, אפשר לחלוטין להכין גם עם פטריות, נסו ואל תשכחו לתייג אותי ברשתות 🙂
בתאבון!

אולי יעניין אתכם גם

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: