סייטן: מהו הסייטן, איך מכינים אותו ,ערך תזונתי, כמה קלוריות יש בו, ולמי הוא מתאים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
בכתבה הבאה תמצאו

מה זה סייטן?

אין דבר הגורם למאכל מסויים להיות נחשק בטירוף יותר מסיפור ממש ממש טוב, והסייטן בהחלט נותן לנו אחד כזה. סייטן הוא מאכל שהומצא על ידי נזירים בודהיסטים בתקופה בה נוצר מחסור במוצרי הסויה המוכרים.

הבודהיזם היא דת מורכבת, אם ננסה לסכם את מהותה במשפט הוא יהיה הדרך להגשמה עצמית ללא התערבות אלוהית אלא במעשינו בלבד. הדת הבודהיסטית צועדת בדרכי הטבע ולכן אחד מעקרונותיה הוא המנעות מאכילת מזון מן החי. כדי בכל זאת לייצר מאכלים מזינים ומשביעים פיתחו הנזירים הבודהיסטים מאכל שבמרקמו דומה לבשר והוא בהחלט מזין ומשביע. 

סייטן הוא למעשה חלבון החיטה (גלוטן) מכינים אותו על ידי מיצוי של העמילן מקמח החיטה עד שנותרים עם החלבון בלבד והוא הסייטן!

המיצוי נעשה על ידי שטיפה של הקמח עד להוצאת העמילן במלואו.
משווק בחניות בצורתו הטבעית (בדומה לטופו) או במרקמים שונים כמו שווארמה ובולונז בתיבול קל. 

סייטן ערך תזונתי

למאכל ששמו סייטן ערך תזונתי מרשים:

מקור למנת חלבון מהצומח שהיא דלה בשומן: ב- 100 גרם של סייטן תוכלו למצוא כ – 76 גרם חלבון ורק כ – 2 גרם שומן. לעומת הטופו סייטן לא מכיל את כל חומצות האמינו הנדרשות ליום (הוא איננו חלבון מלא) על כן יש חשיבות לאכילת מנת קטניות לאורך היום במידה והסייטן הוא מקור החלבון העיקרי באותו היום.

מקור לסידן: ב- 100 גרם של סייטן תמצאו סביב 142 מ"ג סידן המהווים כ – 17% מקצובת הסידן היומית המומלצת לאדם בוגר ובריא, מה שהופך סייטן למקור משמעותי של סידן בעיקר עבור האוכלוסיה הטבעונית.

מקור לברל צמחי: במנת של 100 גרם סייטן תוכלו למצוא כמות ברזל גבוהה אפילו ביחס למנות בשר, מדובר ב 5.2 מ"ג ברזל. בגלל שמדובר בברזל צמחי חשוב מאוד לאכול אותו לצד מנה המכילה ויטמין C כמו סלט או כוס מיץ תפוזים על מנת להבטיח ספיגה מקסימלית.

מנה דלת פחמימות: למרות שמקורו בפחמימה (החיטה) הסייטן לא מכיל כמות גדולה של פחמימה בכלל והכמות עומדת על כ – 14 גרם פחמימה למה של 100 גרם סייטן. 

סייטן קלוריות

למנת סייטן קלוריות לא רבות, מדובר ב 123 קלוריות למנה של 33 גרם. וב – 100 גרם סייטן יש 370 קלוריות.

סייטן קלוריות

איך מכינים סייטן?

אופן ההכנה של סייטן דומה לזה של טופו, לרוב פורסים אותו לחתיכות הרצויות (קוביות או פרוסות), מתבלים במגוון תבלינים ומעט שמן ומכינים על הפלנצ'ה, בתנור או אפילו כמוקפץ.

בגלל המרקם, סייטן מתאים מאוד כחלופה לבשר במנות דגל כמו שווארמה, המבורגר, בולונז וקציצות. הטיפול בסייטן משתנה בהתאם למתכון בו בחרתם.

מתכון לקציצות סייטן אפויות

אחד המתכונים הקלים ביותר המשלבים סייטן הוא מתכון לקציצות.

הכניסו לבלנדר או מעבד מזון 300 גרם סייטן עם 350 גרם כרובית, 3 גזרים, 2 כפות פפריקה מתוקה, שתי שיני שום, צרור פטרוזיליה, מלח ופלפל לפי הטעם. בקבלת עיסה אחידה גלגלו לכדורים קטנים בגודל של כדור פינג פונג וסדרו על על תבנית אפייה מצופה בנייר אפייה.

הכניסו לתנור שחומם מראש ל 180 מעלות למשל כחצי שעה. כשהקציצות מוכנות תוכלו להכניסן לסיר עם הרוטב האהוב עליכם או אפילו לאכול אותן בתוספת קרה כמו מנת יוגורט או ציזיקי מדליק.

גלוטן - האם זו בעיה?

הגלוטן הוא חלבון החיטה, היות וסייטן הוא חלבון חיטה טהור הרי שהוא בעצם גלוטן. סייטן אינו מאכל המומלץ עבור מי מאיתנו שיש לו צליאק.  עוד אוכלוסיה עבורה אכילת סייטן איננה מומלצת היא אלו שיש להם רגישות ידוע לגלוטן. במידה ואינכם נמנים בקבוצות האלה אין שום בעיה באכילה של סייטן והוא יהווה עבורכם מקור מעולה לחלבון צמחי.

אם כן, סייטן הוא ללא ספק מאכל מסקרן ולעתים לא מאוד ברור, עכשיו יש לכם את כל המידע לו אתם זקוקים כדי לשלב אותו במטבח שלכם עוד היום! זיכרו שכל מאכל חדש ולא מוכר יכול להיות מרתיע אבל כל מה שצריך לעשות הוא לחקור קצת ולקבל מתכון טוב. 

הרשמו לדיוור החודש
כדי לקבל מעת לעת עוד כתבות על תזונה צמחית
הרשמו לדיוור החודשי
כדי לקבל מעת לעת עוד כתבות על תזונה צמחית
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: