מנקאי: ערך תזונתי מפורט + סיכום של כל המחקרים על צמח מנקאי שמטריף את העולם

הירק הירוק שיגע את העולם – מנקאי. טרנד קולינרי חולף או תגלית מדעית אמיתית? כל התשובות בכתבה הבאה

מנקאי: ערך תזונתי מפורט + סיכום של כל המחקרים על צמח מנקאי שמטריף את העולם
בכתבה הזו תקראו על:

מנקאי הירק הזעיר בעולם

לפני כמה חודשים עניתי לשיחת טלפון מפתיעה “תרצי להיות התזונאית הראשונה להכיר את הירק החדש שיטריף את העולם? מנקאי!”. לקבל שיחה כזו בתור אשת מקצוע זה חלום. בין אם ההבטחה תתממש ובין אם לא, הייתי מוכרחה לנסוע ולהכיר את הירק החדש שבקרוב כולם ידברו עליו.

ההשקעה בנסיעה השתלמה. לא בכל יום מגלים ירק חדש ובטח לא כזה שכל מה שמבטיחים שהוא מכיל אכן נמצא בו. על שאלת הפרקטיות נדון בהמשך, בינתיים אספר לכן מדוע הירק הזה בעיניי הוא אכן תגלית מרשימה.

סיפורו של מנקאי

נתחיל מההתחלה, מנקאי או בשמו הלועדי Wolffia globosa duckweed, הוא זן השייך למשפחת צמחי המים. הוא שימש במשך אלפי שנים בתור מזון בסיסי של שבטים בדרום מזרח אסיה. הוא גדל על פני המים (גידול הידרופוני למעשה) והיו אוספים אותו ברשתות ומכינים מטעמים שונים. הוא נחשב למאוד מזין ובהמשך נבין בדיוק מדוע.

מנקאי גדל באופן שקצת מזכיר וירוס 🙂 ירק האם מתפצל לירק אם וירק בת, כך ממשיך ולמעשה משכפל את עצמו כל 72 שעות. קצב גידול מאוד מהיר ולכן ניתן “לקצור” אותו לאורך כל השנה. גודלו 0.5 מ”מ בלבד (כל גרגר ירוק הוא צמח שלם) ומחזיק בתואר הירק הזעיר בעולם.

המנקאי הישראלי הוא זן מטופל של אותו צמח אסיאתי קדום. כל גידול (ירקות, אגוזים וכדומה) מכיל ממוצע מסויים של ערכים תזונתיים. ריכוז הערכים תלוי בין היתר במקום הגידול. בעושרה של הקרקע או הברכה במקרה זה, תנאי מזג האויר וכדומה. 

בכדי להבטיח שלירק מסויים יהיו ערכים תזונתיים אופטימליים מגדלים אותו באופן מבוקר. כך עושים עם מנקאי. הוא גדל בבריכות הידרופוניות מרשימות בגודלן שנמצאות בקיבוץ בארי. תנועת המים, הטמפרטורה והתאורה בבריכות האלה אופטימלית לגידול מנקאי שבו מקסימום ערכים תזונתיים. הם מצויים בו באופן טבעי והגידול הספציפי מבטיח אופטימיזציה של הערכים למעשה.

מנקאי ערך תזונתי

רגע לפני התוכן וכותרת  הכי בוערת ” צמח מנקאי ערך תזונתי ” סיפור מעניין! החברה הישראלית שמייצרת מנקאי פנתה לאחת החוקרות הישראליות הידועות בעולם פרופסור איריס שי, בבקשה לחקור את הערכים התזונתיים של מנקאי. היא כמובן סרבה היות ומדובר באנליזה דיי פשוטה שניתן לעשות בכל מעבדת כימיה בתשלום. 

בשיחה של פרופסור שי ושלי היא סיפרה לי שבבואה לתכנן את אחד הניסויים הגדולים ביותר שנעשו כאן בישראל (על דיאטה ים תיכונית ירוקה, אותה סקרתי בכתבה ייעודית) חיפשה מאכל עשיר בתרכובת שנקראת פוליפנולים. היא זכרה את ירק המנקאי ופנתה לחברה המייצרת אותו בבקשה לבדוק האם הוא מכיל פיליפנולים.

משתנגלה שכן החליטה כימנקאי ישתתף במחקר. תוך כדי המחקר הגדול שלה, DIRECT PLUS, נתגלו ערכים תוזנתיים מרשימים למנקאי. אותם ערכים נחקרו אחד אחד. כך מנקאי, מבלי להתכוון, זכה לשורה מרשימה של מחקרים מדעיים איכותיים במעבדה מובילה בעולם. באופן לא ממומן על ידי החברה ובלי תלוי. וזה – מרשים אותי!

מנקאי מכיל חלבון מלא איכות ספיגה גבוהה

הדרישה למקורות חלבון מהצומח נמצאת בעלייה מתמדת, בעיקר לנוכח שינוי האקלים שקורה בעולם.  יש חשיבות גדולה לא רק לאיתור מאכלים צמחיים המכילים חלבון,  אלא גם להעריך זמינותו הביולוגית בהם. כלומר, עד כמה הגוף שלנו יכול לעכל ולספוג אותו. משקלו היבש של מנקאי כולל כ- 45% חלבון. אותו חלבון נתגלה כחלבון מלא, ממש כמו זה שמגיע מן החי. 

בשלב הבא נערך מחקר שמטרתו להעריך את הזמינות הביולוגית של אותן חומצות האמינו החיוניות בנמצאו בירק מנקאי.

אותו מחקר ערך השוואה בין 3 סוגי ארוחות שוות ערך מבחינה קלורית. כל ארוחה סיפקה 30 גרם חלבון ממקורות שונים (גבינה, אפונה, מנקאי)

  1. ארוחה הכוללת 333 גרם גבינה לבנה עם 9% שומן
  2. ארוחה הכוללת קציצות אפונה ירוקה במשקל 600 גרם 
  3. ארוחה הכוללת קציצות מנקאי במשקל 410 גרם

כ-30 משתתפים לקחו חלק בניסוי. המשתתפים הונחו לאזן דיאטה המכילה כ- 2000 קלוריות ליום לפני שהתחילו את  הניסוי ולצום ערב הניסוי. זאת כדי לערוך מדידה מדוייקת ככל הניתן של רמת חומצות האמינו החיוניות זהה בדמם בטרם יחל הניסוי. לאחר הארוחה, בוצע מעקב אחר ספיגת כל אחת מחומצות האמינו החיוניות בדמם של הנסיינים : 30, 90 ו – 180 דקות מתום הארוחה.

ממצאי המחקר הראו כי פרופיל העליה בריכוז חומצות האמינו החיוניות בדמם של הנסיינים במהלך 3 שעות מהארוחה היה דומה בין שלושת הקבוצות, כלומר ספיגת חומצות האמינו במנקאי היתה דומה לאלו שמקורן בסוגי חלבון האחרים. 

אותה עלייה של חומצות אמינו (שהן יחידות היסוד של חלבון) בדם מלמדת אותנו כי הן נספגו והגוף יכול להשתמש בהן. למעשה ניתן לומר כי חלבון מנקאי בעל זמינות טובה בדומה למוצרים שנבדקו במחקר. 

מנקאי כמקור לברזל צמחי

על דיאטה ים תיכונית ירוקה תוכלו לקרוא במאמר ייעודי שפרסמתי. כאן אזכיר כי מדובר במחקר ישראלי מרשים מאוד ברמה הבינלאומית. המחקר בחן את יעילותה של דיאטה ים תיכונית בגירסה שמכילה יותר מזונות צמחיים (לעומת דיאטה ים תיכונית קלאסית) בשמירה על הבריאות. 

אחד האתגרים בדיאטה צמחונית (או במקרה הזה צמחונית כמעט לחלוטין) היא שמירה על רמות תקינות של ברזל בדם. לא כי דיאטה צמחונית דלה במאכלים עם ברזל, אלא כי מאכלים צמחיים עם ברזל בדרך לל יכילו גם פוליפנולים ופיטאטים. מדובר בתרכובות צמחיות העלולות להפריע לספיגת הברזל מאותם המאכלים. 

לכן, בחנו האם דיאטה ים תיכונת עם מנקאי ושלל מאכלים המכילים פיטאטים תפגע ברמות הברזל של משתתפי המחקר.

לצד תוצאות מרשימות של ירידה באחוז השומן והיקפים המחקר מצא כי בעקבות הפחתת צריכת בשר ומעבר לצריכת מקורות צמחיים לברזל ובניהם מנקאי שמרו שתתפי המחקר על מצב ברזל וחומצה פולית תקינים. יש לציים כי כל משתתפי המחקר היו עם סטטוס ברזל וחומצה פולית תקינים בתחילתו. כלומר ללא אנמיה.

באותו המאמר מדווחים החוקרים על ניסוי נוסף שיוחד רק למנקאי ובו נבחנה זמינות הברזל שבמנקאי לריפוי חיות היו אנמיות, זאת כדי לבחון האם מנקאי רק עוזר בשמירה על מאגרים או אפילו ממלא אותם. 

ממצאי המחקר לימדו כי הזנת חיות אנמיות במנקאי מאפשר ריפוי מאנמיה באופן דומה לריפוי תרופתי של תרופה בשם פרוגלוקונאט ותוך פרק זמן זהה. מה זה אומר על בני אדם? ובכן, יש צורך במחקר שיגיד לנו. ועדיין, מעניין.

מנקאי מכיל ויטמין B12 פעיל

כשסיפרו לי שמנקאי מכיל ויטמין בי 12, אני מודה שחשדתי. עד היום לא ננתגלה ולו צמח אחד שמכיל ויטמין B12 שמתפקד בגוף האדם כמו בי 12 מן החי. ספירולינה למשל, מכילה פיטו בי 12. זה אומר שמדובר במולקולה שדומה לויטמין, בי 12 צמחי אם תרצו. והיא לא משמשת אותנו בני האדם .

ואז נשךף המחקר הבא שגרם ללסת שלי ליפול.

עוד במסגרת המחקר על הרכבו של המנקאי, נבדקה נוכחות ויעילות ספיגה של ויטמין B12 בצמח.
הפתעת החוקרים וגם להפתעתי, ממצאי המחקר הוכיחו כי רמת ויטמין B12 במנקאי היא יציבה וקבועה וכי  ההרכב המולקולרי הפעיל הוא קובלמין. 

הספיגה של ויטמין בי 12 מצמח מנקאי נתמכת הן על ידי רמות הויטמין שנמצאו בדמם של משתתפי הניסוי DIRECT PLUS שצרכו מנקאי והן בממצאי ניסוי במערכת מעיים מלאכותיים שנעשה באופן ייעודי לבדיקת ספיגה.

מנקאי מכיל תרכובות לשמירה על מערכת החיסון

מאמר סקירה שפורסם במאי  2020 במגזין סקר את השיקולים התזונתיים לחיזוק מערכת החיסון, הפחתת עקה חמצונית ודלקת במהלך משבר וירוס הקורונה. מתוך הרשימה הארוכה של ערכים תזונתיים שנסקרו ככאלו העשויים לסייע בחיזוק מערכת החיסון, נמצא שכולם למעט ויטמין D וסלניום נמצאים במנקאי. את הרשימה המלאה תוכלו למצוא בכתבה ייעודית. על חיזוק מערכת החיסון כאן בבלוג הבריאות.

מנקאי קפוא או טרי? איך משתמשים בו?

נכון להיום אפשר להשיג מנקאי קפוא. הוא מחולק לקוביות (שהן מנת הגשה מומלצת) אותן ניתן לשלב כמעט בכל ארוחה. טעמו עדין (בניגוד לספירולינה או עשב חיטה) ויצליח להתשלב כמעט בכל מתכון. אפשר להשתמש במתכונים ייעודיים למנקאי כמו מרק ארטישוק ומנקאי או טורטיה ממולאת כל טוב בשילוב מנקאי- שנמצאים פה בבלוג המתכונים. אפשרות נוספת היא פשוט להכניס אותו כתוספת לכל מנה שאתם מכינים ולבדוק האם זה מוצלח. קחו בחשבון שלמרות הטעם העדין- צבעו הירוק דווקא דומיננטי. זה מעניין להשתשמש בו כחלק מצבעי מאכלי טבעיים

מנקאי כחלק מהתזונה שלנו -האם הוא פרקטי ?

הערכים התזונתיים. שלמנקאי מרשימים אין ספק. האם הוא יספק לנו את מנת החלבון היומית שלנו או את כל ויטמין ה B12 שאנחנו צריכים? לא, הכמות אותה נצטרך לאכול לשם כך איננה הגיונית. אבל זו גם לא המטרה.  מנקאי נועד להיות בוסט- תוספת לתזונה היומית שלנו שתתן לנו עוד קצת ערכים תזונתיים.

מנקאי: ערך תזונתי מפורט + סיכום של כל המחקרים על צמח מנקאי שמטריף את העולם

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: