עץ מורינגה (Moringa): ערך תזונתי, קלוריות, כמה מורינגה לצרוך ביום? ומה עוד כדאי לדעת על צמח המורינגה?

עץ מורינגה או עלי מורינגה הם וודאי משהו שכבר שמעתם עליו בשיחות על תזונה בריאה. האם באמת כדאי לנו לצרוך מורינגה ואם כן לאיזו מטרה בדיוק? נקודות למחשבה בכתבה הבאה

עץ מורינגה (Moringa): ערך תזונתי, קלוריות, כמה מורינגה לצרוך ביום? ומה עוד כדאי לדעת על צמח המורינגה?
בכתבה הזו תקראו על:

עץ מורינגה (Moringa): מאיפה הוא הגיע ולמה אנחנו אוהבים אותו?

אנחנו קוראים או בקיצור עץ מורינגה בעוד שהשם המלא שלו הוא עיץ מורינגה אוליפרה. זה העץ ש”מוליד” מורינגה! שעוד רגע נבין האם כדאי לנו לאכול ממנה מעת לעת?

עץ מורינגה הוא עץ גדול שהמקור שלו צפון הודו ויש לו עוד מגוון של שמות כמו עץ תוך. או עץ חזרת (אני אישית לא הכרתי אף שם כזה, אבל אתם אולי כן…). רבים חושבים שאפשר לאכול רק עלי מורינגה, כשלמעשה רוב חלקי העץ אכילים חלקיו השונים נמצאים בשימוש רפואה מסורתית מזה שנים רבות.

עליי מורינגה כמוסות מורינגה ואבקת מורינגה

מורינגה: ערך תזונתי

צמח מורינגה עשיר ערכים תזונתיים והנה רק כמה מהם:

עלי מורינגה מכילים חלבון

בכוס אחת של עלי מורינגה קצוצים נמצא כ 2 גרם חלבון מהצומח. כפי שאתם וודאי זוכרים מהכתבה שלי על חלבון (כן, פה בבלוג הבריאות), הוא מרכיב חשוב בתזונת האדם. חלבון מתפרק בגופנו לאבני הבניין שלו (חומצות אמינו) והם בונים רקמות שונות בגופנו- בעיקר את רקמת השריר והעצם. 

החלבון שיש בצמח מורינגה מהווה חלק גדול מהצמח ומבחינת התזונה שלנו, נקרא לו חלבון משלים (זה לגמרי מונח שאני המצאתי). חלבון של מורינגה נותן לנו אקסטה חלבון בתזונה אך כמובן שלא נוכל לקחת אותו בחשבון כחלק עיקרי לחלבון היות והכמות לה נזדקק לאכול איננה סבירה.

ברזל וויטמין C

אתם וודאי תוהים מדוע שני אלו כתובים יחד בכותרת…

ובכן, מאכלים עם ברזל צמחי זקוקים גם לויטמין C במזון על מנת להספג ביעילות בגופנו. מבחינה זו מורינגה היא WIN WIN. גם עשירה בברזל אשר משתתפת בבניית תאי הדם שלנו וגם בויטמין C שתורם לחיזוק מערכת החיסון וגם לספיגת הברזל.

צמח מורינגה ומגנזיום

מינרל נוסף וחשוב אשר נמצח גם הוא בצמח מורינגה הוא מגנזיום. מגנזיום משתתף במגוון מערכות גופנו: הוא חלק ממערכת השריר, קשור בתפקוד תקין של מערכת העצבים, משתתף במערכת החיסון וגם מהווה חלק ממבנה העצמות. צמח מורינגה מהווה מקור למגנזיום במזון שלנו.

מורינגה ושלל נוגדי חמצון

נוגדי חמצון הם תרכובות הפועלות כנגד רדיקלים חופשיים בגופך. רמות גבוהות של רדיקלים חופשיים עלולות לגרום למתח חמצוני, אשר קשור למחלות כרוניות כמו מחלות לב, סוכרת מסוג 2 ועוד.

עלי מורינגה מכילים כמה תרכובות נוגדות חמצון איכותיות:

  1. ויטמין C: מלבד היותו ויטמין המשתתף בפעילות תקינה של מערכת החיסון ומערכת העצם, מהווה גם נוגד חמצון בפני עצמו.
  2. בטא קרוטן
  3. קוורצטין: נוגד חמצון רב עוצמה אשר עשוי לסייע בהורדת לחץ הדם (כמובן שאין זה אומר שיש ליטול אותו כתרופה ויש להתייעץ עם איש מצקוע לפני השימוש בעיקר אם נוטלים גם תרופות ללחץ דם).
  4. חומצה כלורוגנית: נוגד חמצון אשר נמצא גם בכמויות גבוהות בקפה.

ריכוז גבוה של נוגדי חמצון עשוי להיות הסיבה בגינה, תמצית עלי מורינגה עשויה לשמש גם כחומר משמר מזון.

מורינגה קלוריות

מורינגה דלה בקלוריות. ב 100 גרם מורינגה נמצא כ 64 קלוריות. זה מאוד תלוי גם איך אוכלים אותה. במידה ואתם שוקלים ליטול תוסף על בסיס מורינגה שמכיל עוד חומרים ייתכן והערך הקלורי יהיה שונה.

מורינגה איך אוכלים אותך?

אפשר לאכול מורינגה במגוון דרכים. האופן המסורתי הוא עלי מורינגה טריים. צורות נוספות ומוכרות אף יותר הן אבקה וכמוסות.

אבקת מורינגה

כמו במקרה של אבקות נוספות כמו קינמון וכורכום, גם מורינגה מגיעה כאבקה. אפשר לייבש עלי מורינגה ולטחון אותם לכדי אבקה והיא נמכרת במקומות רבים. היות וחסרים מחקרים מדעיים איכותיים על מורינגה באופן כללי ועל אבקה בפרט, קשה לומר אם יש יתרון אמיתי לצריכה אבקת מורינגה לעומת עלי מורינגה טבעיים. מה שבטוח, אבקת מורינגה נוחה יותר לשימוש ואפשר להעשיר בעזרתה מאכלים רבים.

אבקות

מורינגה כמוסות

כמוסות מורינגה הן מוצר שמכינים במגוון דרכים וטכנולוגיות. קשה לומר האם כמוסות מורינגה עדיפות על פני עלי מורינגה טריים.

כמו כן, כשניגשים לרכוש תוסף כדאי תחילה לחשוב מה המטרה. לאחר מכן להתייעץ עם איש מקצוע (זה שלב חובה ולא רשות) על מנת לבדוק האם זה מתאים ומשתלב עם תרופות או תופסים אחרים שנוטלים. ולבסוף לרכוש תוסף מחברה מוכרת עם טכנולוגיה טובה. 

שימו ♥ אנחנו נוטים לזלזל בכוחם של הצמחים וליטול תוספים טבעיים בלי פיקוח או ליווי מקצועי. זו טעות חמורה. לצמחים כוח חזק ולעתים שילובים לא נכונים יכולים לגרום לנזק רב. 

שמן מורינגה

שמן מורינגה הוא תוסף לשימוש חיצוני! הוא מיועד בעיקר לטיפול בפנים ובשיער. אין ליטול שמן מורינגה כתוסף פומי (אלא אם כתוב על האריזה אחרת והתוסף מיוצר על ידי חברה מוכרת). 

כמה מורינגה לצרוך ביום?

זו כמובן שאלת השאלות ולכן בחרתי לסיים דווקא איתה את הכתבה. מורינגה היא צמח בשימוש מסורתי כבר שנים רבות. עם זאת, הכניסה שלה לעולם המודרני קרתה יחסית לאחרונה. אני משערת שאולי זו הסיבה בגינה חסרים מחקרים קליניים בבני אדם. כאלה שיגידו לנו האם כל הדברים שאומרים שהיא עושה אכן קורים.

אומרים על צמח מורינגה שהוא מסייע בהפחתת כולסטרול וסוכר בדם… כרגע אין מחקרים מספקים אשר יעזרו לנו להבין האם כך המצב. על כן, אין התוויה לכמות שיש לצרוך לא למטרה זו או למטרות אחרות. הדרך היחידה לדעת אם כדאי לך לצרוך מורינגה היא להתייעץ עם דיאטנית ויחד להגיע למסקנה לגבי שימוש וכמות.

עץ מורינגה (Moringa): ערך תזונתי, קלוריות, כמה מורינגה לצרוך ביום? ומה עוד כדאי לדעת על צמח המורינגה?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

2 תגובות

    1. תודה על התגובה יוסי,
      זה נושא רגיש שעדיין נחקר ויש להפעיל במקרה כזה שיקול דעת יחד עם הצוות המטפל.

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: