כמה ביצים מותר לאכול ביום? ערך תזונתי, והתשובה המלאה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

"אין לאכול יותר מביצה אחת או שתיים בשבוע" זו הייתה ההמלצה הרווחת, שנים אחורה. מאז ועד היום הרבה השתנה, מחקרים חדשים נערכו בכדי לענות על השאלה שמעסיקה רבים מאיתנו – כמה ביצים מותר לאכול ביום?

תוכן עניינים

למה קיימת מגבלה דווקא על ביצים?

למרות היותן טעימות, קלות לבישול וסופר פופולריות בדיאטות רבות ברחבי העולם, לצערי, לצד כל מרכיביהם האיכותיים של הביצים יש גם אחד שנוי במחלוקת – הכולסטרול!

ההמלצה היא לא לצרוך יותר מ 300 מ"ג כולסטרול ליום, בביצה אחת יד 180-260 מ"ג כולסטרול כך שלמעשה הביצה היא  סמל למאכלים עשירים בכולסטרול.

מצב כרוני של רמות כולסטרול גבוהות בדם הוא מצב לא בריא ואף מסוכן. מכאן נולדה ההמלצה להגביל את צריכת הביצים השבועית ל – 2 ביצים לכל היותר. עם השנים (והמחקר) התמונה החלה להשתנות. היום אנחנו יודעים שרק 30% מהכולסטרול בגופנו מגיע מהמזון אותו אנו אוכלים (אקסוגני) והרוב, מיוצר בגוף (כולסטרול, אנדוגני).

זו הסיבה לכך שקיימת השאלה הנפוצה: כמה ביצים מותר לאכול ביום? ולא כמה תפוחים מותר לאכול ביום?

כמה ביצים מותר לאכול ביום? הנחיות עדכניות

הנושא של כמה ביצים מותר לאכול ביום, נותר שנוי במחלוקת, המלצות לא ממהרים לשנות. עם זאת בנייר העמדה המעודכן של האיגוד הקרדיולוגי הישראלי ושל עמותת עתיד (עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל) מציינים כי "ניתן לשקול לצרוך 5-6 ביצים בשבוע ללא חשש לעליה בסיכון קרדיווסקולרי", אולם לאנשים עם סוכרת / מחלות לב / היפרכולסטרולמיה (עודף כולסטרול בדם) ללא איזון תרופתי, ישנה המלצה להגביל את הכמות ל-4 ביצים בשבוע."

הנוסח אינו חד משמעי  וזה לא במקרה. ההחלטה כמה לאכול ממאכל מסוים היא תמיד נגזרת של יתר התפריט שלנו. אם אנחנו אוכלים תפריט מאוד עשיר בכולסטרול ייתכן וכדאי להגביל את מספר הביצים. אם התפריט היומי שלנו דל בכולסטרול ביצה ליום, למעט בסופי, שבוע יכולה דווקא לעבוד.

כך או כך אחד הסודות לדיאטה מוצלחת היא גיוון. ככל שנגוון במרכיבי המזון שאנחנו אוכלים כך נגדיל את הסיכוי להשאר בריאים ולהמנע מחסרים תזונתיים.

כך שגם אם אפשר היה לאכול 5 ביצים בכל יום – לא הייתי ממליצה לעשות זאת.

ביצים: ערך תזונתי

אל תתנו לפחד מכולסטרול לבלבל אתכם, מלבדו, לביצים ערך תזונתי רב והן עשירות במגוון ויטמינים ומינרלים חשובים.
בביצים תמצאו שלל נוגדי חימצון כמו לוטאין וזאקסנטין (שמות קלילים כאלה) שהם משמעותיים ביותר לבריאות העיניים שלנו. בביצים יש כמות טובה של חלבון בעל ערך ביולוגי גבוהה (כ 8 גרם בממוצע). בביצה נמצא גם חומצה פולית וטמין B12 מה שהופך אותה להיות משמעותית עבור צמחונים. כמו כן ויטמין D , ויטמין A ומינרלים כמו סלניום, שהוא נוגד חימצון חזק וואבץ החשוב לפעילת מערכת החיסון.

ולידע כללי בביצה אחת תמצאו בממוצע 90 קלוריות.

אם כך התשובה היא כן, ובמידה לפי הצרכים האישיים של כל אחת ואחד מאיתנו.

האם ביצים שיש במאכלים אחרים "נספרות"?

למרות שהיינו שמחים "לספור" רק את הביצים ששמנו בחביתה, או את הביצה הקשה בכרי , גם הביצים המגיעות ממאכלים שונים "נספרות". אם אכלנו פשטידה, מאפה או ממרח המכיל ביצים זו כמות שיש לקחת בחשבון ובעיקר אם אכלנו כמות גדולה. לעומת זאת אם אכלנו פרוסה אחת מתוך 20 פרוסות פשטידה, שכל הכמות הוכנה עם ביצה אחת, אז מדובר על כמות זניחה וכנראה שבאותו היום אפשר לאכול גם חביתה משתי ביצים.

חיות או מבושלות?

כמה ביצים מותר לאכול ביום זו שאלה חשובה, שאלה חשובה עוד יותר היא איך לאכול את הביצים…

ביצים חיות מכילות כמות לא מבוטלת של חיידקים בניהם הסלמונלה המוכרת לנו. אכילת ביצים חיות מסוכנת ביותר לנשים בהריון , ועדיין, לכולנו עדיף לאכול את הביצים שלנו מבושלות היטב!

כשמכינים חביתה, למשל, קל לזהות מתי הביצים מוכנות לחלוטין. לעומת זאת בביצה קשה יותר לדעת, לכן קבלו ממני טיפ של אלופים! זמן ההכנה האידיאלי לביצה קשה על האש הוא 10 דקות. אם אתם בוחרים להכין את הביצה שלכם דווקא במיקרוגל, זמן ההכנה שיידרש לכם הוא 6 -8 דקות. במקרה שכזה יש לוודא שהביצה שלכם טמונה בתוך מים ו.. כפית של מלח!

אם אתם חובבי ביצים אל חשש, עכשיו אתם יודעים כמה ביצים מותר לאכול ביום. מה שכן, הקפידו לשלב אותן בחכמה בתפריט היומי ובתאבון 🙂

הרשמו לדיוור החודשי
כדי לקבל עוד כתבות על תזונה בריאה וכושר
הרשמו לדיוור החודשי
כדי לקבל עוד כתבות על תזונה בריאה וכושר
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: