כמה ביצים מותר לאכול ביום? ערך תזונתי, והתשובה המלאה

אין לאכול יותר מ – 3 ביצים בשבוע. זו הייתה ההמלצה הרווחת משנת 2968 ועד בערך 1995. מאז ועד היום הרבה השתנה, מחקרים חדשים נערכו בכדי לענות על השאלה שמעסיקה רבים מאיתנו – כמה ביצים מותר לאכול ביום? אז בואו נגלה מה נכון להיום

כמה ביצים מותר לאכול ביום? ערך תזונתי, והתשובה המלאה
בכתבה הזו תקראו על:

מאיפה הגיעה ההגבלה על ביצים?

למרות היותן טעימות, קלות לבישול וסופר פופולריות בדיאטות רבות ברחבי העולם, ולצד עוד ערכים תזונתיים איכותיים הביצים מכילות מרכיב אחד מאוד שנוי במחלוקת – הכולסטרול! 

ההמלצה היא לא לצרוך יותר מ 300 מ”ג כולסטרול ליום. בביצה אחת יש 180-260 מ”ג כולסטרול לכן הפכה הביצה סמל למאכלים עשירים בכולסטרול. 

מצב כרוני של רמות כולסטרול גבוהות בדם הוא מצב לא בריא ואף מסוכן בעיקר לבריאות הלב. מכאן נולדה ההמלצה להגביל את צריכת הביצים השבועית ל – 3 ביצים לכל היותר ככלל אצבע. אבל, האם אכילת ביצים קשורה בסיכון לתחלואה לבבית?
עם השנים (והמחקר) התמונה החלה להשתנות… היום אנחנו יודעים שרק 30% מהכולסטרול בגופנו מגיע מהמזון אותו אנו אוכלים (אקסוגני) והרוב, מיוצר בגוף (כולסטרול, אנדוגני). אם כן, הגבלת הכולסטרול, הגיונית. האם פועל יוצא הוא בהכרח הגבלת ביצים? שאלה טובה וככל הנראה מכאן נולדה השאלה הנפוצה: כמה ביצים מותר לאכול ביום? 

כמה ביצים מותר לאכול ביום? הנחיות עדכניות

למרות שהייתי שמחה לרשום בפיסקה הזו מספר וזהו הנושא של כמה ביצים מותר לאכול ביום, נותר שנוי במחלוקת. המלצות רשמיות לא ממהרים לשנות. עם זאת בנייר העמדה המעודכן של האיגוד הקרדיולוגי הישראלי ושל עמותת עתיד (עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל) מציינים כי “ניתן לשקול לצרוך 5-6 ביצים בשבוע ללא חשש לעליה בסיכון קרדיווסקולרי”, אולם לאנשים עם סוכרת / מחלות לב / היפרכולסטרולמיה (עודף כולסטרול בדם) ללא איזון תרופתי, ישנה המלצה להגביל את הכמות ל-4 ביצים בשבוע.”

אם אתם קוראים את המילים האלו ומרגישים שהנוסח אינו חד משמעי – אתם צודקים וזה לא במקרה. ההחלטה כמה לאכול ממאכל מסוים היא תמיד נגזרת של יתר התפריט שלנו. אם אנחנו אוכלים תפריט מאוד עשיר בכולסטרול ייתכן וכדאי להגביל את מספר הביצים. אם התפריט היומי שלנו דל בכולסטרול, ביצה יכולה לעבוד אפילו 5 פעמים בשבוע. עוד משתנה שנכנס למשוואה הוא עד כמה אנחנו רגישים לכולסטרול מהמזון. יש אנשים שצריכהת כולסטרול במזון דווקא כן מעלה את רמות הכולסטרול בדמם. אם כן, המלצות תזונתיות איכותיות הן תמיד אישיות.

כך או כך אחד הסודות לדיאטה מוצלחת ותזונה נכונה הוא גיוון. ככל שנגוון במרכיבי המזון שאנחנו אוכלים כך נגדיל את הסיכוי להשאר בריאים ולהמנע מחסרים תזונתיים.

כך שגם אם אפשר היה לאכול 5 ביצים בכל יום – לא הייתי ממליצה לעשות זאת.

ביצים: ערך תזונתי ולמה כדאי לאכול אותן?

מבחינת חלוקה לאבות המזון ביצים שייכות למשפחת החלבונים והן מכילות 2 חלקים:

  1. חלבון – הידוע גם בשמו הנוסף “הלבן של הביצה”
  2. חלמון – הוא כמובן החלק הצהוב

כל אחד מהחלקים האלו מכיל מרכיבים ייחודיים וחשובים לבריאות שלנו.

חלבון ביצה

חלבון הביצה מכיל כמובן חלבוני ביצה. חלבון הביצה מאוד איכותי לא רק בגלל העובדה שהוא מכיל את כל חומצות האמינו, אלא גם בגלל שאיכות הספיגה שלו בגוף מעולה.

חלמון ביצה

אל תתנו לפחד מכולסטרול לבלבל אתכם, לביצים (בפרט חלמון ביצה) ערך תזונתי רב והן עשירות במגוון ויטמינים ומינרלים חשובים. 
בתוך חלמון ביצה תמצאו שלל נוגדי חימצון כמו לוטאין וזאקסנטין (שמות קלילים כאלה) שהם משמעותיים ביותר לבריאות העיניים שלנו. בחלק של חלמון ביצה נמצא גם חומצה פולית וטמין B12 מה שהופך אותה להיות משמעותית עבור צמחונים. כמו כן ויטמין D , ויטמין A ומינרלים כמו סלניום, שהוא נוגד חימצון חזק. ביצה היא מקור לאבץ במזון ונמצאת בקבוצת המאכלים עם ברזל, אלה תורמים לחיזוק מערכת החיסון.

לידע כללי בביצה אחת שלמה (חלבון וגם חלמון ביצה יחד) תמצאו 55- 90 קלוריות.

האם ביצים שיש במאכלים אחרים "נספרות"?

למרות שהיינו שמחים “לספור” רק את הביצים ששמנו בחביתה, או את הביצה הקשה בכריך , גם הביצים המגיעות ממאכלים שונים “נספרות”. אם אכלנו פשטידה, מאפה או ממרח המכיל ביצים זו כמות שיש לקחת בחשבון ובעיקר אם אכלנו כמות גדולה. לעומת זאת אם אכלנו פרוסה אחת מתוך 20 פרוסות פשטידה, שכל הכמות הוכנה עם ביצה אחת, אז מדובר על כמות זניחה וכנראה שבאותו היום אפשר לאכול גם חביתה משתי ביצים.

חיות או מבושלות?

כמה ביצים מותר לאכול ביום זו שאלה חשובה, שאלה חשובה עוד יותר היא איך לאכול את הביצים…

ביצים חיות מכילות כמות לא מבוטלת של חיידקים בניהם הסלמונלה המוכרת לנו. אכילת ביצים חיות מסוכנת ביותר לנשים בהריון , ועדיין, לכולנו עדיף לאכול את הביצים שלנו מבושלות היטב!

כשמכינים חביתה, למשל, קל לזהות מתי הביצים מוכנות לחלוטין. לעומת זאת בביצה קשה יותר לדעת, לכן קבלו ממני טיפ של אלופים! זמן ההכנה האידיאלי לביצה קשה על האש הוא 10 דקות. אם אתם בוחרים להכין את הביצה שלכם דווקא במיקרוגל, זמן ההכנה שיידרש לכם הוא 6 -8 דקות. במקרה שכזה יש לוודא שהביצה שלכם טמונה בתוך מים ו.. כפית של מלח!

אם אתם חובבי ביצים אל חשש, עכשיו אתם יודעים כמה ביצים מותר לאכול ביום. מה שכן, הקפידו לשלב אותן בחכמה בתפריט היומי ובתאבון 🙂

כמה ביצים מותר לאכול ביום? ערך תזונתי, והתשובה המלאה

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

6 תגובות

  1. שלום ובוקר טוב

    אשמח לקבל ממך עדכונים בעיניני בריאות האוכל והגוף וכדומה.
    תודה מראש
    בנימין פרידמן

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: