דיאטה ללא גלוטן: למי היא מתאימה, ואיך עושים אותה נכון?

דיאטה ללא גלוטן הפכה להיות אחת השיטות הטרנדיות לירידה במשקל. האם היא עובדת? למי היא מתאימה ומה החסרונות שעלולים להיות לה? הכל בכתבה שלפניכם:

דיאטה ללא גלוטן: למי היא מתאימה, ואיך עושים אותה נכון?
בכתבה הזו תקראו על:

דיאטה ללא גלוטן: מה זה אומר?

כדי להבין אם דיאטה ללא גלוטן מומלצת כדאי תחילה להבין – מי הוא הגלוטן הזה? ובכן, גלוטן הוא חלבון החיטה. 

מבחינת אבות המזון חיטה מכילה בעיקר פחמימה ולכן נחשבת לכזו. בניגוד לסוכר שהוא פחמימה פשוטה ולא מכיל מרכיבים נוספים, מרבית המאכלים השייכים למשפחת הפחמימה מכילים גם מרכיבים נוספים בכמות קטנה יותר (חלבונים, שומנים, ויטמינים ועוד). אם כן, החיטה מכילה בין היתר חלבון ושמו גלוטן. 

את הגלוטן, אם כך, נמצא בכל המאכלים שמכילים חיטה באופן ישיר או עקיף. לחם, פסטה, רוטב סויה טורטיות מחיטה ועוד. סוגים שונים של קמחי חיטה עשויים להכיל ריכוז שונה של גלוטן. קמח כוסמין למשל דל בגלוטן לעומת קמח חיטה לבן.

בנוסף על אלו ישנם מאכלים אשר לאו דווקא מכילים גלוטן באופן טבעי אך הייצור שלכם נעשה במפעל בו מייצרים גם מאכלים המכילים גלוטן. על כן, אותם המאכלים עלולים בהחלט להכיל גלוטן. 

אם כן, דיאטה ללא גלוטן היא כזו בה נמנעים מאכילה של מאכלים המבוססים על חיטה או באו במגע עם חיטה.

לחם ללא גלוטן

למי מתאימה דיאטה ללא גלוטן?

קיימות שתי אוכלוסיות שלהן כדאי באופן מובהק להמנע מאכילה של מאכלים עם גלוטן:

דיאטה ללא גלוטן עבור אלו המתמודדים עם צליאק

עבור אוכלוסיה המתמודדת עם צליאק אכילה של מאכלים עם גלוטן אסורה בהחלט. חשיפה לגלוטן, עבור אותם האנשים, גורמת לתגובה של מערכת החסיון כנגד תאים בריאים בגוף אותם מחשיבה כמסוכנים. זו תגובה אוטואמונית (נוגדת עצמי). חשיפה לגלוטן עבור צליאקים גורמת לשינוי מבני במעי. על כן, ההשלכות של חשיפה לגלוטן יכולות לנוע מפגיעה בספיגה של מרכיבי מזון חשובים, תופעות קשות של מערכת עיכול (כמו כאבי בטן עזים), בילדים המחלה יכולה להתבטא בעצירה בגדילה ועוד. מכאן שהמתמודדים עם צליאק מוכרחים להמנע מצריכת גלוטן.

אנשים המתמודדים עם רגישות לגלוטן

בשנים האחרונות קיימת עלייה במודעות וגם באבחנה של רגישות לגלוטן שאיננה צליאק. אנשים המתמודדים עם רגישות לגלוטן לא יחוו את ההשלכות הקשות שיש לצליאקים בעת חשיפה לגלוטן. עם זאת, אוכלוסיה זו תחווה תסמינים לא נעימים כלל כמו כאבי בטן עזים ואפילו שלשול קשה בסמוך לאכילת מאכלים המכילים גלוטן. לכן, גם אוכלוסיה זו תרוויח מצמצום ואף המנעות ממאכלים המכילים גלוטן.

דיאטה ללא גלוטן : מה אוכלים?

דיאטה ללא גלוטן צריכה להיות דיאטה מאוזנת לכל דבר. הפחמימות שכן אפשר להנות מהן הן כמובן פירות וירקות ומשפחת הקטניות. את קמח החיטה אפשר להמיר במגוון קמחים החל מקמח תירס ואורז ועד לקמח שקדים

כל קמח יתאים למטרה אחרת (הכנה של לחם או פסטה) ולו ערכים תזונתיים שונים. חשוב לשים לב לשימוש הנכון. מאכל ייחודי בהקשר הזה הוא שיבולת שועל. לשיבולת שועל ערך תזונתי איכותי, על כן מומלץ לצריכה אך יש לשים לב. אחוז קטן מחולי הצליאק עלולים לפתח תגובה חיסונית לחלבון הנמצא בשיבולת השועל. לכן, למרות שאיננה מכילה גלוטן צליאקים צריכים לשים לב לאכילה של שיבולת שועל.

האם דיאטה ללא גלוטן יעילה עבור ירידה במשקל?

כן, אבל לא בטווח הארוך. דיאטה הכוללת המנעות מגלוטן “מאלצת” אותנו להמנע מאכילה של לחם, פיצה, בורקס, מאפים, פסטות ועוד שלל מאכלים שאם נגזים בצריכה שלהם אנחנו עלולים לעלות במשקל. ממש כמו דיאטה ללא שוקולד או דיאטה ללא שתייה מתוקה. בנוסף, עצם ההקנייה של שיגרת תזונה חדשה עשויה לגרום לירידה במשקל במידה ולא הייתה לנו אחת כזו לפני שניסינו דיאטה ללא גלוטן.

גם עולם המדע מאשר את הקביעה. מחקר סקירה מרשים שפורסם בשנת 20017, בחן את יעילותן של כל הדיאטות הטרנדיות בירידה במשקל. מסקנת המחקר הייתה כי דיאטות בהן נמנעים מאכילה של מרכיב מסויים (במקרה הזה גלוטן) לא גרמו לירידה מהירה יותר במשקל לעומת דיאטה מאוזנת. לצורך הדיון דיאטה ללא גלוטן לא נמצאה יעילה לעומת דיאטה ים תיכונית לירידה במשקל.

גם דיאטה ללא גלוטן צריך לדעת לעשות

דיאטה יעילה לירידה במשקל היא כזו שאתם יכולים להתמיד בה לאורך שנים ארוכות. אם דיאטה ללא גלוטן נשמעת כמו אורח חיים המתאים לכם, אין שום בעיה להתחיל. יש לזכור שלכל מאכל אותו אתם מחסירים בתפריט שלכם יש למצוא תחליף ראוי, גם כדי לשמור על תזונה נכונה ומאוזנת וגם כדי לממש את השאיפה לרדת במשקל. 

אם תחליפו פרוסת לחם מלא בלחם טחינה למשל, אתם עלולים דווקא להגדיל את צריכת הקלוריות שלכם. אם תחליפו את אותה פרוסת לחם מלא בלחם המכיל שלל חומרים מלאכותיים.במקרה כזה אמנם צמצמתם את צריכה הגלוטן שלכן אך ייתכן ושילבתם במקומות מאכל שממש לא בריא עבורכם. מוצר מאכל ללא גלוטן אינו באופן אוטומטי בריא. יש לקרוא את תוית המזון ולהשוות בן המוצרים השונים, עד שמרכיבים סל קניות בריא ללא גלוטן.

אם דיאטה ללא גלוטן נשמעת כו שיגרה קשה שלא תוכלו להתמיד בה, אני ממליצה לקחת את האנרגיה הדרושה לכך ולהשתמש בה לטובת בניית הרגלי תזונה בריאים שיישארו איתכם לאורך שנים ארוכות במקום.

דיאטה ללא גלוטן: למי היא מתאימה, ואיך עושים אותה נכון?

בשורה התחתונה, דיאטה ללא גלוטן עבור אוכלוסיה שאיננה מתמודדת עם צליאק או רגישות לגלוטן לאו דווקא יעילה. במידה ותחליטו לאמץ אורח חיים שכזה, עדיין תצטרכו לסגל הרגלי תזונה בריאים וללמוד את המאכלים שכדאי לאכול כדי להמנע מחסרים תזונתיים ופגיעה בבריאות שלכם.

דיאטה ללא גלוטן: למי היא מתאימה, ואיך עושים אותה נכון?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: