אגוז ברזיל: מדוע אין לאכול יותר מאחד ליום? האם הוא באמת נחשב לסופר פוד? והקשר לבלוטת התריס

אמרתם סופר פוד אמרתם אגוז ברזיל. הוא מגיע אלינו ישירות מהאמזונס שם נהנים ממנו במשך אלפי שנים. טעמו ייחודי (ומעולה בעיניי) הוא גדול בהשוואה לאגוזים אחרים ויש בו מרכיב מאוד מיוחד. 

אגוז ברזיל: מדוע אין לאכול יותר מאחד ליום? האם הוא באמת נחשב לסופר פוד? והקשר לבלוטת התריס
בכתבה הזו תקראו על:

אגוז ברזיל: מעדן מהאמזונס

אגוז ברזיל גדל על אחד העצים הגדולים והמרשימים לאורך גדות האמזונס. עץ עליו גדל אגוז ברזיל יכול לחיות אפילו 500 שנה. אגוז ברזיל עבורנו מבחינה תזונתית הוא כמובן אגוז, אך מבחינה בוטנים הוא למעשה הזרע של העץ. למרות ששמם קשור במדינת ברזיל היצואנית העיקרית של אגוז הברזיל היא דווקא בוליביה. ניתן למצוא אותו בכמות גדולה גם בפרו.

אגוז ברזיל מקורו מהאמזונס

אגוז ברזיל ערך תזונתי ל 28 גרם

היות ומבחינת אבות המזון אגוזים שייכים למשפחת השומנים זה הרכיב העיקרי באגוז ברזיל. 30 גרם או רבע כוס אגוזי ברזיל יכילו בממוצע 20 גרם שומן. כמו כן יש בהם 3 גרם פחמימה, 4 גרם חלבון ו – 210 קלוריות בממוצע. באגוזי ברזיל יש גם סיבים תזונתיים, במנה של 30 גרם אגוזי ברזיל יש כ 2.1 גרם סיבים תזונתיים. 

פצצת סלניום

המרכיב המרשים ביותר של אגוז ברזיל הוא כמובן מינרל הסלניום. הסלניום מתפקד בגופו כנוגד חמצון. בעיקר בשילוב עם ויטמין E (שגם הוא נמצא באופן טבעי בתוך אגוז ברזיל). כשם שכמות מספקת מהמינרל עשויה לסייע במניעת מחלות כמו סרטן, מחלות כלי דם ולב נמצא כי מחסור במינרל עלול להגדיל את הסיכון לתחלואה ובפרט בסרטן מסוגים שונים. למינרל הסלניום תתכן אפילו השפעה על איכות הזרע. כמות מספקת עשויה לשפר את איכותו אך כמות עודפת תגרום להפך הגמור. 

אגוז ברזיל 1 מכיל 95 מק”ג בממוצע. כדי לסדר את האוזן אדם בוגר זקוק ביום לכמות של 55 מק”ג ליום והכמות המקסימלית המותרת ליום עומדת על 400 מק”ג. כלומר אגוז ברזיל בודד מכיל כמות גדולה מהמקסימום שכדאי לצרוך ביום וצריכה של כ 6 ליום עלולה להוביל אותנו לצריכת יתר של סלניום. מסיבה זו אין לצרוך יותר מאגוז ברזיל 1 ליום או כמה אגוזים אחת לשבוע.  מינרל הסלניום נאגר ברקמות גופנו ועלול לגרום לרעילות (סלנוזיס). רעילות סלניום עלולה לגרום לבעיות נשימה ואף לבעיות לבביות. לנושא הזה אפילו הוקדש פרק שלם בסידרה האגדית האוס!

צחוק בצד אם מאיזושהי סיבה עליכם להגדיל את צריכת הסלניום שלכם, אנא התייעצו עם תזונאית או רופא גם לפני תוספת של אגוז ברזיל לדיאטה שלכם. למזון שאנחנו אוכלים יש הרבה כוח – לטובה ולצערי גם לרעה.  

אגוז ברזיל: עשיר במגנזיום ואשלגן

אם אתם מתאמנים אגוז ברזיל הוא לגמרי מצרך חשוב בדיאטה שלכם. אגוז ברזיל מכיל באופן טבעי שני מינרלים חשובים למערכת כיווץ השריר: מגנזיום ואשלגן. אם להיות כנה אגוז ברזיל יעשה לכם טוב גם אם אינכם מתאמנים היות ונכון להיום יש ירידה בכמות של מגנזיום באוכל שלנו. על כן, יש לשים דגש על אכילת מזונות העשירים בו.

אגוז ברזיל כחלק מתזונה אנטי דלקתית

תהליכי דלקת קורים בגופנו באופן טבעי. הבעיה היא שאנחנו חשופים לשלל תנאים סביבתיים הגורמים להגברה של אותם תהליכי דלקת. כך נוצר חוזר איזון בין קצב היווצרות הדלקת לבין התמודדות גופנו איתה ולכך השלכות רבות. תהליכים דלקתיים הם בסיס לתחלואה כמו אלצהיימר, סרטן ועוד. לא מדובר בדלקת שנרגיש אלא כזו שתבוא לידי ביטוי בבדיקות דם (גם זה לא תמיד). תזונה אנטי דלקתית היא נושא שעלה למודעות בשנים האחרונות. מדובר בשילוב מאכלים העשויים לגרום לתגובה אנטי דלקתית בגופנו. אגוז ברזיל נמנה עם המאכלים ברשימה. 

תרומתו האנטי דלקתית נובעת ככל הנראה מריכוז גבוה של סלניום. הסלניום מוביל לעלייה בריכוז של אנזים מסויים (בעל השם הקליט GPx) אשר מסייע בהפחתת תהליכי הדלקת שקורים בגוף.

אגוז ברזיל ובלוטת התריס

בלוטת התריס היא בלוטה יחסית קטנה בצורת פרפר שנמצאת באיזור הגרון שלנו. למרות שהיא באמת קטנה היא אחראית במידה רבה ביותר על כל נושא חילוף החומרים בגופנו (מטבוליזם) . בבלוטת התריס מיוצרים הורמונים בשם T3 ו – T3 ולתורך כך דורשת מינרלים מסויימים בניהם יוד וסלניום.

היות ובלוטת התריס דורשת סלניום יש להבטיח צריכה נאותה של המינרל. בנוף לשים לב לא לבצע צריכה עודפת. צריכת סלניום בעודף או חסר עלולה להשפיע לרעה על בלוטת התריס. לכן, אם אתם סובלים או סובלות משיבוש בפעילות בלוטת התריס יש להיוועץ עם דיאטנית או רופא לפני הגדלת צריכת הסלניום בתפריט שלכן\ם.

אגוז ברזיל כמה ביום?

אגוז ברזיל הוא בהחלט אחד המיוחדים שיש בטבע. בגלל שהוא עשיר מאוד בערכים תזונתיים הכמות לה אנו זקוקים קטנה ומדוייקת. אם אתם בריאים תוכלו לשלב אותו בתזונה שלכם בחכמה ובתאבון רב. מחקרים מראים שניתן לצרוך 1-3 אגוזי ברזיל מידי יום. בגלל שהם ככל הנראה לא המקור היחיד לסלניום בתפריט שלכם וכדי להשאר על הצד הבטוח אני חושבת שדי באגוז ברזיל 1 ליום. וכאמור, תוך התייעצות עם איש מקצוע. 

אגוז ברזיל: מדוע אין לאכול יותר מאחד ליום? האם הוא באמת נחשב לסופר פוד? והקשר לבלוטת התריס

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: