צום מיצים: האם הוא בריא? ומהם המיצים המומלצים?

מכירים את הרגע הזה שאתם פשוט רוצים לעשות ריסטארט לגוף? נרגיש את זה בעונת החגים, לפעמים גם בחורף ובעיקר בתקופות של ישיבה ממושכת בבית, מול נטפליקס עם קערה של איזה נשנוש על הברכיים. אם זה לא מספיק, ככל הנרא יצוצו לנגד עיננו פרסומות וכתבות בנושא מסקרן – צום מיצים. כזה שמחדש את האנרגיה, מרזה אותנו מהר, מחזק את מערכת החיסון ועושה את הריסטארט הזה שחיפשנו. תמיד מצטיירת תמונה אידיאלית ואז הנורה הקטנה שמעל לראש שלנו נדלקת ומציעה – זה בדיוק מה שחיפשתי! אבל האם צום מיצים באמת עובד? 
תשובה הקצרה היא שיש למיצים יתרונות בתחום ניקוי הרעלים אבל לא בצורה של צום המיצים שמשווקים לנו.

 אז הנה כל המידע שכדאי לכם לדעת כשאתם שוקלים לבצע “ניקוי רעלים”.

צום מיצים: האם הוא בריא? ומהם המיצים המומלצים?
בכתבה הזו תקראו על:

צום מיצים: הכירו את מערכת ניקוי הרעלים המובנית של הגוף

ראשית חשוב להבין מהם אותם רעלים שאנחנו מבקשים “לנקות”. רעלנים (טוקסינים באנגלית) הם שם רחב לסוגים שונים של חומרים שעשויים להזיק לבריאותנו והם מגיעים ממקורות שונים:
נכון.

1.  חומרים המגיעים מהסביבה – חומרי הדברה שעלולים להצטבר ברקמת השומן בגוף, מתכות כבדות כדוגמת ארסן וכספית הנמצאים בד”כ באוכל שלנו או צבעי מאכל מלאכותיים

2. חומרים הנוצרים בגוף –בדרל כלל כתוצר נלווה לפירוק חומרים כמו הורמונים או תרופות בגוף שלנו.

למרות שזה נשמע מאיים, אני שמחה לספר לכם שלגוף שלנו יש מערכת ניקוי רעלים בילד אין. הגוף שלנו מצויד באיברים שונים שמטרתם למנוע את הכניסה של חומרים לא רצויים מהסביבה החיצונית (כמו שערות האף שלנו) ואיברים נוספים שמטרתם להוביל רעלנים אל מחוץ לגוף (כמו הכבד והכליות). בהעדר מחלה שמשפיעה על עבודתם, האיברים האלו עובדים יחדולחוד במטרה לשמור אותנו במצב מאוזן.

תקינותה של המערכת הזו קריטית לבריאות שלנו, כל תקלה אפילו הקטנה ביותר תתבטא בפגיעה משמעותית בבריאות, לכן היא איננה זקוקה לעזרה חיצונית.
ממש כמו שלא נצטרך עזרה כדי לנשום, כך גם איברים אלו לא צריכים עזרה דרמטית בניקוי רעלים.
למרות שתכניות שונות של צום מיצים מתהדרות בכותרות מפתות כמו “מוכח מחקרית”, האמת היא שזה פשוט לא נכון.

סקירה מדעית שפורסמה בשנת 2015 עסקה בדיוק בנושא הזה.
במאמר סקירה כוללי את כל המחקרים האיכותיים והמשמעותיים ביותר בתחום מסויים ומהם מסיקים מסקנות.
מסקירה זו עולה שלא נעשו מחקרי התערבות המוכיחים את יעילות הדיאטות השונות לניקוי רעלים בבני אדם. כך שפרסום שכזה למעשה אינו נכון.

צום מיצים: האם זה באמת עוזר?

אמנם מערכת ניקוי הרעלים שלנו לא זקוקה לעצרה משמעותית, אין אף מחקר התומך בצום מיצים או כל תהליך אחר ככזה המסיע לגוף להפטר מטוקסינים מה שכן, נמצא שאפשר לתת לה פוש קטן.
לפני שאחשוף מה הוא, חשוב להבין איך הדברים עובדים:
אוכל (וגם התרופות והתוספים) שאנחנו אוכלים מתפרקים במערכת העיכול. החומרים להם אנחנו זקוקים לבניית רקמות הגוף ומילוי מאגרי האנרגיה מגיעים אל יעדם על ידי זרם הדם. תוצרי פירוק בלתי רצויים וחומרים העלולים להזיק מוציםא את דרכם החוצה. תהליך הפירוק הזה הוא כימי ומתרחש בשני שלבים; פירוק הרעלנים על ידי אנזימים (חלבונים בגופנו שתפקידם לזרז תגובות כימיות) וסילוקם על ידי מגוון חומרים החוברים לתהליך.
75% מניקוי הטוקסינים מתרחש בכבד, והיתר במעיים וברקמות נוספות.

איך נתמוך בניקוי הרעלים הטבעי של הגוף?

1. תזונה בריאה ומאוזנת –  זה אולי נשמע בנאלי אבל זה מאוד נכון.אכילת מאכלים טבעיים ובריאים, נקיים וטריים והפחתה משמעותית במאכלים מתועשים היא הדרך הטובה ביותר לשמור על גוף נקי רעלים בטווח הארוך.

2. סיוע לאנזימי הגוף שאחראיים על הניקוי – מחקרים שנעשו לאורך השנים גילו לנו כמה מאכלים ומיצים שמסייעים לאנזימים שלנו לעשות את עבודת הניקוי על הצד הטוב ביותר. את הרשימה המלאה אפשר למצוא בספר התזונה המקצועי קראוס.

הנה כמה אייטמים נבחרים מהרשימה:
כוס אחת ליום של ברוקולי, כרוב, נבטי חמנייה ודומיהם
תה צמחים עם ג’ינג’ר וקינמון
שום
רוזמרין
סלרי
מיצים טבעיים מהסוגים הבאים: ג’ינג’ר, מיץ סלרי, סלק, גזר ופטרוזיליה – כחלק מתזונה מאוזנת ולא בצורה של צום מיצים.

3. פעילות גופנית. לצד כל היתרונות אותם אנחנו כבר מכירים מחקר שפורסם בשנת 2018 מצא שפעילות גופנית מסייעת לגוף שלנו לנקות רעלים. המנגנון בקצרה (מאוד): במצב של השמנה עלולים להצטבר תאי שומן באזורים לא רצויים בגופנו, למשל בשרירים. זה קורה כתוצאה מתהליך פירוק השומן לאנרגיה. פעילות גופנית נמצאה כמסייעת להפחתה של אותו השומן העלול להצטבר ולהיות רעיל עבורנו.

צום מיצים וירידה במשקל?

צום מיצים מגיע, על פי רוב, עם הבטחה לירידה משמעותית במשקל. רוב הסיכויים הם שאכן תרדו במשקל אחרי צום מיצים, אבל האם זו ירידה במשקל שתשרת אתכם? עלייה על המשקל לאחר צום מיצים תחשוף ירידה משמעותית הנובעת בעיקרה מאיבוד נוזלים כתוצאה מדילול מאגרי האנרגיה בגוף. מאגר הפחמימות שלנו למשל סופח נוזלים כחלק מפעילותו הטבעית. אגר פחות מלא יספח פחות נוזלים ואנחנו נרד במשקל אבל לא מרקמת השומן.

בנוסף, האמונה שצום מיצים אכן מנקה את הגוף עלולה לגרום לאנשים לשוב על הפעולה הזו פעמים רבות מה שייצר עבורם דפוס אכילה לא מאוזנת לאורך זמן וזה עלול להוביל לחסרים תזונתיים משמעותיים ולאפקט  של פינג פונג במשקל (עלייה וירידה במשקל)ץ אלה כמובן לא מטיבים עם הבריאות ולא מאפשרים לשמור על משקל תקין לאורך זמן. עוד בעייתיות בקשר שבין צום מיצים ומשקל היא טשטוש תשומת הלב למנגנון הרעב והשובע וזה דווקא לא עוזר לשמירה על משקל תקין.

השורה התחתונה?

בסופו של דבר, אם אתם רוצים להתנסות בצום מיצים בשביל החוויה, כדי לדעת איך זה מרגיש או שכהתנסות חברתית זה דבר אחד. אם אתם בוחרים בצום מיצים בגלל ההבטחות לבריאות וירידה במשקל, כדאי שעדיף לנסות טכניקה אחרת כזו שמבוססת וברורה. אני מזמינה אתכם ליצור תכנית אכילה בריאה, חכמה, כזו המתאימה רק לכם וגם כוללת ניקוי רעלים טבעי.

צום מיצים: האם הוא בריא? ומהם המיצים המומלצים?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: